Nekromanti Superhjälterollspel

Marcus J

Hero
Så i min jakt på nya kickar och eftersom jag helt plötsligt känner ett behov av det så ska jag snacka lite superhjälterollspel.

Jag är väl en ganska traditionel rollspelare, mycket f(j)antasy, en del space opera och kanske lite SF då och då kryddat med en nypa skräck. När man har spelat ganska mcyket sånt så är det alltid trevligt att upptäcka en ny genre som man inte har utforskat innan, det brukar bli ganska roligt, det senaste exemplet för mig är väl zombierollspel.

Men efter att ha sett lite för mycket superhjälte film så känner jag plötsligt en dragning att spela en kille i tajt dräkt som har ett utomordentligt löjligt artistnamn, tjejproblem och som spöar skurkar som också är klädda i tajta dräkter vars namn också är löjliga, deras eventuella tjejproblem är inget som vi ska hänga upp oss på.

Mitt problem med denna drift är att jag inte äger ett enda rollspel som är gjort för detta ända mål, jag tror knappt jag sätt en sådan bok, och en snabb sökning på nätet gav inget som jag direkt slängde mig över.

Så vad har jag hittat?

Capes: Verkar vara väldigt orginellt men eftersom det är det så tror jag det kan bli bekymmer med att få min spelgrupp att testa det.

Aberrant: OOP ifall jag har uppfattat det rätt, det finns åtminstonde ingen info om det hos WW vilket man tycker att det borde finnas om det trycktes fortfarande, hittade dock d20versionen men den kommer min spelgrupp också vara allergisk mot eftersom en stor del anser att d20 endast fungerar i D&D och knappt ens där.

City of heroes ska jag väl också nämna eftersom det verkar lovande, jag syftar alltså på rollspelet som Eden studios håller på att utveckla. Är det någon som vet ifall det är Unisystem som kommer användas? Det är i så fall ett plus hos mig och hos de flesta av mina spelare. Har någon kört quickpaketet som finns hos drivetrhoughrpg.com? Funkar det?

Så nu över till det som denna tråd egentligen skulle handla om innan jag började ordbajsa, Finns det några spel som jag missat? Vilka superhjälterollspel använder ni själva? Finns det svenska? osv etc.

/Marcus

Krille

Super Moderator
Du har missat Silver Age Sentinels från Guardian of order; det är det som jag skulle använda om jag började spela superhjälterollspel. SAS använder Tristat-systemet.

Du har också gamla Marvel Super Heroes och DC Heroes, båda rätt fett oop.

City of Heroes kommer att använda Unisystem, och så vitt jag vet så verkade det funka. Det verkade passa rätt bra till mmorpgets stämning också.

På svenska så håller vår egen Simon på med ett superhjältespel i svensk miljö, Stormtid. Fast jag vet inte ur mycket det har blivit på sista tiden.

mcwolfe

Veteran
Ett par förslag till:

Mutants and Masterminds - Använder en variant av D20-systemet (faller dock inte under D20licensen, utan under Open Gaming License), och anses överlag vara en bra variant, bl.a så har man gjort sig av med både klasser och levels. Har nyligen kommit ut i en andra utgåva och är väl det superhjältespel som är mest levande i nuläget.

Truth and Justice - Ett independent-rollspel som har fått mycket positiva recensioner lite varstans. Regellätt med ett par intressanta twistar.

Marvel Superheroes Adventure Game (MSHAG) - Det första marvel-spelet. Finns att ladda ner från nätet (lagligt, alltså), har dock inte URL tillgänglig just nu. Sök på google så hittar du det.

Marvel SAGA - Det andra marvel-spelet, och i mitt tycke det bästa. Snabbt, enkelt och innovativt. Använder en specialgjord kortlek ist. för tärningar.

Marvel Universe Rolplaying Game. - Det tredje och mest kortlivade spelet. Intressant idé, men föll lite på dåligt genomförande. Använde "stenar" i en slags rerource-management-princip.

DC Universe - Det andra dc-superhjältespelet (det första är redan nämne). Använde en variant av D6-systemet. Var inte helt lyckat, men har oförtjänt dåligt rykte.

Hero Fifth edition - Superhjältespelens onda stränga far. Eller åtminstone stränga. Förhållandevis komplicerat point-buy-system där exakt allting kvantifieras ner till 1/4-poäng när man bygger sin karaktär. Har en ganska stor användarskara dock.

Hmm... det är de jag kan komma på i nuläget (men å andra sidan har jag bara såvit tre timmar i natt.. nu ska det ivägs till mellandagsrea och köpa hemmabiopaket.. nördigt, eller hur :) )

Mina personliga rekommendationer är antingen Mutants and Masterminds (om man kan bortse från D20-antydningarna), Silver Age Sentinels (som nämnts i annat inlägg) eller Truth and Justice. Av dessa tre kommer nog det sistnämnda överst i nuläget.

McWolfe

Honken

Hero
Man kan även nämna GURPS Powers som är modulen som innehåller superhjälteregler till GURPS.

/Honken

Marcus J

Hero
Sen senaste posten har jag laddat hem en demo av COH från drivethrurpg.com och får säga att det verkar vara ganska bra men jag har inte spelat MMORPGet så jag vet faktiskt inte hur bra det fångar det. Sen är jag lite tveksam om det är bra att fånga för mycket stämmning hos ett sådant eftersom jag inte tycker att de brukar ha jätte bra stämmning. Men så länge vi slipper xpfed quests så ska det väl gå.

Tristat? :gremconfused: Hur fungerar det?

Ett superhjälterollspel från Simon? Det låter roligt. Kommer det ges ut av rävsvans?

/Marcus

Marcus J

Hero
Truth and Justice låter som om det vore något som jag skulle vara intresserad av. Är det i tryck eller kan man få tag på det på nätet?

/Marcus

Dimfrost

Special Circumstances
Förutom alla de spel som hittills nämnts finns Authority RPG, som bygger på serien med samma namn och som regelmässigt ligger väldigt nära Silver Age Sentinels. Det handlar om superhjältar på den allra högsta nivån, motsvarande Avengers eller Justice League of America. Jag har inte spelat det, och kan egentligen inte uttala mig mycket om regelsystemet, men serien är i alla fall fantastiskt bra. :gremsmile:

/Dimfrost

mcwolfe

Veteran
Ska man vara helt petnoga så har Gurps Powers inte superhjältar som primär "målgrupp", utan mer generellt "personer med olika förmågor" (detta enligt författaren själv). Det finns mycket lite i boken som är inriktat på superhjältegenren som sådan. Exempelvis så finns det inga riktigt bra regler för superstyrka. Däremot lär den vara bra rent generellt.

McWolfe

Ulfgeir

Swashbuckler
Förutom de redan nämda spelen så finns ett troligtvis gratis hemmabygge (av en amerikan) som heter Biff! Bam! Boom! om jag minns rätt. Han hänger i alla fall på rpghost-forumen under namnet The Bear.

Nu är ju superhjältespel inte direkt min kopp te, och har bara svaga minnen av hans system. Jag vet att han höll på med att försöka få till en D20-variant, men tror inte han kommit så långt.

/Ulfgeir

MrG

Swashbuckler
Hur är det med Champions?

Hittar inte det nämnt i tråden, har det försvunnit för länge sedan? Var det system som jag tittade på när jag jagade superrollspel, efter mängder av rekomendationer. Tror det fanns kvar som arrangemang senaste GothCon också...

mcwolfe

Veteran
Re: Hur är det med Champions?

Champions heter numera Hero 5th ed revised och är ett mer generiskt spel. Dock finns det en sourcebook till Hero som heter just Champions som behandlar superhjältegenren som sådan.

McWolfe

PAX

Jordisk Äventyrare
Två spel till värda att nämna även om jag inte spelat dem själv.

Arc Dreams GODLIKE och WILD TALENTS (ej utgivet ännu) som har samma regler.

www.arcdream.com

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag vill rekommendera Mutants and Masterminds, som McWolfe nämnde tidigare. Det är d20, men kraftigt modifierat (förbättrat, om man frågar mig). Reglerna är väl inget under av originalitet, men som ett kreativt verktyg - för att tillåta dig att skapa just den superhjälte du vill ha - är de väldigt kraftfulla. Dessutom är boken riktigt snygg.