Ni får ju ta spelet för vad det är.
Tycker det låter som om ni försöker slå i spik med ett marsvin.
Eon är faktiskt ett av de få spel som inte sticker under stol med att de är ett till standardfantasyrollspel i mängden, och det är en uppriktighet tillverkarna ska ha all heder för. Var snäll och misstolka inte detta som sarkasm.
Realism hör inte hemma i standardfantasy, och Eon är skapat med denna medvetenhet.
Jag ser stridssystemet som en logisk travesti på DoD ’91s ”Krigarens handbok” – extraskadorna är en raffinering av tabellerna för ”kritiska skador”, och manövrar och vapentekniker följer samma skelett. Den klassiska, klädsamt förvirrade synen på rustningars inverkan är genomgående i båda systemen.
Har ni allvarligt talat aldrig undrat varför en väpnad, orustad strid, som i verkligheten skulle vara över på ett par tre sekunder, kan ta minuter i både Eon och DoD?
De slår sina initiativ, en anfaller, den andre parerar, och de börjar om. Så har det alltid varit; på sin höjd gör någon en ”manöver” (en till naturen antingen självklar eller omöjlig åtgärd, som av outgrundliga skäl bara studeras på någon obskyr skola i Långtbortistan). Mer jordnära lösningar skulle få massorna att känna sig vilsna.
Den som försöker sålla bort regler har missförstått Eons tydligaste särprägel (näst de förvånansvärt djupsinnigt konstruerade alverna) – tärningar och tabeller som självändamål. Inget spel tillhandahåller en sådan uppsjö tabeller, eller tillnärmelsevis lika många uppmaningar att rulla tärningar som Eon. Till och med gamla rekordhållare som Shadowrun bleknar vid dess sida. Varför är det nu så?
Man vill suga på nöjet helt enkelt. Det får inte gå för fort. För att utfyllnaden inte ska kännas som bortkastad tid ger den detaljinformation, noggrant utvalt för att inte stämma för bra överens med den väsentligt tråkigare verkligheten.
Om Neogames hade haft för avsikt att skriva enkla, realistiska regler har jag fullt förtroende för att de skulle kunna. Om det funnits en marknad för enkla, realistiska regler har jag fullt förtroende för att de också skulle ha gjort det. Annat vore naivt att tro om ett av landets ledande rollspelsföretag.
Att söka bringa realism eller effektivitet med en sådan grogrund vore att skända konceptets innersta väsen, att skaka alla bubblorna ur Champagnen.
Nu är jag personligen inte överdrivet förtjust i sådana ”mousserande viner”, men det är rent ut sagt ett jävla gnäll i den här tråden. Ni får ju ta spelet för vad det är.