Nekromanti Supersmart stridssytem

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Kom på en grej.

Det här systemet är beskrivet för två kombattanter, men borde kunna byggas ut.

---

Ha figurer på ett inte allt för stort rutnät. 12x12 kvadrater. Olika vapen kan ha olika räckvidd.

Fyll en påse med 15 T6:or. De ska vara i tre olika färger, 5 av varje färg. Skaka påsen och ta fram 5 tärningar som rullas och läggs i mitten av bordet.

Varje kombattant behöver ha fyra tydliga platser att lägga sina tärningar på, de ska heta Anfall, Försvar, Förflyttning och Skada. Dessa kan ritas upp på var sitt papper.

---

De stridande turas om att ta tärningar från bordet. När en tärning tas fylls det på med en ny slumpad tärning ur påsen. Tärningen kan läggas på:
1. Förflyttning, flytta din figur lika många steg i rutfältet.
2. Anfall
(3. Försvar, om din motståndare lagt anfall i föregående drag)

Ett fjärde alternativ, som inte kräver tärning är:
4. Kraftsamla, tömma högarna med tärningar

---

Anfall och försvar

Den som lägger en anfallstärning har på något vis pucklat på motståndaren. När turen går över har den anfallnde två val:
1. Försvara sig
2. Strunta i det och göra en annan handling (1 eller 2 ovan), men även ta en skada

Om hen väljer 1 ska en tärning tas. Den behöver vara lika med eller högre än den tärning som användes vid anfallet. Därefter går turen över.

2 innebär att den anfallna agerar som vanligt men även behöver ta en skadetärning.

---

Regler för att ta och lägga tärningar, samt kraftsamling

Det går bara att lägga tärningar som är högre än den högsta tärningen i högen. Till exempel: om spelare A har tärningarna 1-3-4 i sin anfallshög kan hen bara lägga dit en femma eller en sexa.

Ett alternativ är att kraftsamla. Det innebär att alla tärningar i en hög läggs tillbaka i påsen. Detta kostar alltså en handling och turen går över. Undantag: om högen består av minst fyra tärningar i samma färg får ytterligare en handling utföras (ta en tärning och välja 1-3 ovan).

Det går inte att kraftsamla skadetärningarna.

---

Skador och stridens slut

Om man inte kan ta en försvarstärning eller väljer att avstå den till förmån för att själv agera måste man ta en skadetärning. Även skadetärningarna måste gå uppåt: om spelare B har skadetärningarna 1 och 3 måste hen ta 4, 5 eller 6. Om skadetärningen inte har samma färg som föregående skadetärning, måste ytterligare en tärning tas (detta gäller inte första skadan då ingen tidigare skadetärning finns).

Den som måste ta en skadetärning men inte kan har förlorat striden.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det här med att placera sina tärningar på Förflyttning, Skada och andra stats, och att när man börjar bli skadad så slutar det funka, det var den aspekten jag tyckte var lite lik Claustrophobias stridssystem.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,963
Location
Stockholm
Coolt! Specialförmågor unika per karaktär som triggas vid kraftsamling när vissa sifferkombinationer ligger i använt-pölen? Blir det inte statiskt utan växlande initiativ eller mer än en handling? Lägg till lite specialförmågor, vapen och annat hax och öka till 10 tärningar så har vi en helkväll! :D
 
Top