Nekromanti Superungdommar!

dream

Hero
Jag har från tid till annan stört mig en aning på att det är lika stor chans att en väldigt ung (men fortfarande vuxen) rollperson blir lika framgångsrik som en äldre.
Förslag på regel:

Svårighetsslagen för yrkesslagen variera beroende på ålder, kanske enligt följande:
18-20 Ob4T6 på två av slagen
21-25 Ob4T6 på ett av dem
----
35-40 Ob2T6 på ett av dem
41- Ob2T6 på två av dem

vad tros?

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

Jake Steele

Warrior
Nja, det är ganska svårt för en ärligt gjord RP redan nu med att lyckas med alla slag på Ob3T6. Ökar man till Ob4T6 så blir det än värre.

Jag skulle hellre köra med att man får välja ett slag som man lyckas automatiskt med om man har hållt på i mer än, säg 15 år. Som regeln om att följa i familjens fotspår.

Ett annat alternativ är att göra som i CoC, d.v.s att man får fler Yrkesenheter ju äldre man är. Säg att man börjar vid 30, om RPn är äldre får han ytterligare 10 Yrkesenheter och 5 Valfira. Detta upprepas vart femte år, så en som är mer än fyrtio får 30 Yrkes och 15 Valfira. Han skulle då vara lika bra som än mästare även om han var medelmåttig som ung.

Problemet som uppkommer är jättegamla RPs, typ alver. Så om man avbryter regeln ovanför vid 50 och därefter kör enligt regelboken eller använder skenlig ålder.

_öRn

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Ditt problem finns det redan en lösning på:
* Om du är äldre får du fler slag på huvudtabellen.
* Om du är äldre får du fler yrkesenheter.

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

Nån annan

Veteran
Hmm...jag brukar ofta klara alla tre framgångsslagen...kanske lite för ofta...jag tycker nog att man skulle kunna lägga till en frivilig regel om det där med ålder och svårighet på framgångsslagen...

Nån annan

Veteran
Tänkte bara säga en grej till...mina rp är alltid ärligt gjorda...inget kobold här inte...