Nekromanti Surfplatta, igen

Vimes

Sillkung
Så, jag ska köpa en surfplatta. Nu kommer väl Android vs Apple-kriget bryta ut, men: vad ska jag skaffa?

Relevanta upplysningar:
1. Jag ska använda den huvudsakligen till att läsa (och då menar jag aktivt läsa, sätta bokmärken, kanske göra kommentarer) PDF:er och andra elektroniska dokument (som i princip är bildlösa). Bra hantering för det är ett krav.
2. Jag är inte en avancerad användare.
3. Massivt utbud av appar är inte så viktigt. Men lite grejer är ju kul.
4. Jag har kort tålamod med grejer som inte funkar, är sega eller svårnavigerade.
5. Jag är student (och inte rik alltså).

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Vimes said:
Så, jag ska köpa en surfplatta. Nu kommer väl Android vs Apple-kriget bryta ut, men: vad ska jag skaffa?

Relevanta upplysningar:
1. Jag ska använda den huvudsakligen till att läsa (och då menar jag aktivt läsa, sätta bokmärken, kanske göra kommentarer) PDF:er och andra elektroniska dokument (som i princip är bildlösa). Bra hantering för det är ett krav.
2. Jag är inte en avancerad användare.
3. Massivt utbud av appar är inte så viktigt. Men lite grejer är ju kul.
4. Jag har kort tålamod med grejer som inte funkar, är sega eller svårnavigerade.
5. Jag är student (och inte rik alltså).
Nu kommer jag att bli skjuten, men jag rekommenderar en Kindle. Bra batterie-tid, billig, du kan surfa på den i princip i hela världen och den är superbra att läsa på.

Vimes

Sillkung
Tony.M.Meijer said:
Nu kommer jag att bli skjuten, men jag rekommenderar en Kindle. Bra batterie-tid, billig, du kan surfa på den i princip i hela världen och den är superbra att läsa på.
Superbra att läsa PDFer på?

Jarl

Hero
Vimes said:
Tony.M.Meijer said:
Om du står ut med vara svartvitt och seg som sirap så ja.

G

Guest

Guest
Vimes said:
Tony.M.Meijer said:
Haha, verkligen inte. Det suger arsle att läsa PDF:er på kindle. Om de bara består av enspaltig text och saknar grafik så funkar det väl, hjälpligt... typ.

Jag har använt min kindle som uppslagsverk vid rollspel. Ska man inte läsa långa textstycken eller bläddra så funkar det men fyfan för att läsa en hel bok.

Vimes

Sillkung
Alright, iofs är det skitsamma med grafik och färg för PDF syftet. Jag ska läsa, inte titta på bilder.

Men "seg som sirap" låter ju lite besvärande.

Hur är ipads PDF-hantering?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har en Galaxy Tab 10.1. Den är jag mycket, mycket nöjd med. Fast den kanske inte står sig prismässigt? Jag köper den på avbetalning via abonnemang hos Telia.

Galaxy-grejerna har bra och stryktåligt glas, ruskigt bra och responsiv touch, och en bra och inte alltför ombyggd/överladdad Androidversion.

Jag läser PDF:er på den dagligen.

Arfert

Facit
...bara Wifi eller vill du surfa överallt?

Jag har en iPad 2, och den går som en klocka. 90% av min datortid är på paddan numera. Den har bra progamvara för dina syften. Möjligen kanske man ska vänta till iPad 3, den är komma relativt snart. Enligt rykten med en enormt bra skärm (det är viktigt om man läser mycket). Men det är bara rykten som sagt. Men kommer trean lär man kunna hitta tvåan billigare.

Lupus Maximus

Tekniker
Jag har en Ipad och en Cybook gen 3 från Bookeen.

Cybooken är en e-ink läsare och fungerar helt underbart som sådan, och klarar många format. Men de PDF-filer som huvudsaligen består av bilder (dvs det mesta jag köpt från DriveThru) gör att den crashar.

Jag använder, för närvarande, Ipaden enbart som PDF-läsare. Som PDF-läsare är jag dock hyfsat nöjd. Hade jag inte fått den i present, med mitt namn "graverad" på den, hade jag i och för sig inte valt Ipad.

Det jag stör mig på Ipaden är:
* Föra över filer till den så måste jag antingen använda Itunes, eller Dropbox (jag använder uteslutande Dropbox för detta).
* Laddkabeln är i och för sig en USB, men med Apple specialkontakt i enhetssidan (samma som Iphone). Dock laddar den inte då jag har den ikopplad i min dator, utan jag måste använda Apples lilla USB laddaradapter.
* Den har uttag för SIM-kort då det är 3G versionen, men då det förutsätter lilla formen av SIM-kort så kan jag inte använda den som har använder i mitt 3G modem.
* Stöder ej flash (hm... vänta... det är en fördel :gremsmile: )

Vad android hade givit mig är:
* Enheten skulle dyka upp som ett USB-minne och jag skulle direkt kunnat föra över filerna.
* Jag skulle kunna ladda direkt från datorn, och med en micro-usb-kabel.
* Mig veterligen använder de standardSIMkort i de 3G-versioner jag känner till.

Men, om du har en Android eller Iphone-telefon och är nöjd; välj samma sorts padda. :gremsmile:

Arfert

Facit
OT.. läste att Google ska spola Flash i sin webbläsare (Chrome) för plattor/mobiler. Så kan det gå.

krank

Lupus Maximus said:
Vad android hade givit mig är:
* Enheten skulle dyka upp som ett USB-minne och jag skulle direkt kunnat föra över filerna.
* Jag skulle kunna ladda direkt från datorn, och med en micro-usb-kabel.
Tyvärr måste jag göra dig besviken här...

- I och med Gingerbread används inte Mass Storage Device-systemet längre. Det är asdrygt, för det betyder att det inte funkar lika klockrent i Linux längre. Istället använder man MTP, Media Transport Protocol, alltså Microsoftstandarden som windows använder, den som gör att kameror dyker upp som kameror och så i W7.
- Det är långtifrån alla Androidsurfplattor du kan ladda direkt från datorn. Min Nook Color gick väl i nödfall och med specialkabel; min Galaxy Tab har en Appleliknande specialkabel man inte kan ladda med från datorn.

Är Android perfekt? Nope. Bara bättre, i mina ögon, än alternativet =)

krank

Arfert said:
OT.. läste att Google ska spola Flash i sin webbläsare (Chrome) för plattor/mobiler. Så kan det gå.
Yup. Turligt nog kan man alltid göra någon webbläsare som inte är sanktionerad av Google =)

Lupus Maximus

Tekniker
krank said:
Tyvärr måste jag göra dig besviken här...

- I och med Gingerbread används inte Mass Storage Device-systemet längre. Det är asdrygt, för det betyder att det inte funkar lika klockrent i Linux längre. Istället använder man MTP, Media Transport Protocol, alltså Microsoftstandarden som windows använder, den som gör att kameror dyker upp som kameror och så i W7.
- Det är långtifrån alla Androidsurfplattor du kan ladda direkt från datorn. Min Nook Color gick väl i nödfall och med specialkabel; min Galaxy Tab har en Appleliknande specialkabel man inte kan ladda med från datorn.

Är Android perfekt? Nope. Bara bättre, i mina ögon, än alternativet =)
Rats...

Nåja. Jag får spana in vad EEE Transformer har för stöd, då jag funderar på att eventuellt uppgradera mig till en sådan. :gremsmile:

Vimes

Sillkung
Lupus Maximus said:
* Föra över filer till den så måste jag antingen använda Itunes, eller Dropbox (jag använder uteslutande Dropbox för detta).
Det här är fan olagligt idiotiskt. Det kräver alltså, rätta mig om jag har fel, att jag behöver vara uppkopplad för att föra över filer mellan min stationära och en eventuell ipad?

F.ö. tror jag att jag skiter i 3G. Eller så är det nice att kunna surfa "vartsomhelst".

Jarl

Hero
Vimes said:
Lupus Maximus said:
Det här är fan olagligt idiotiskt. Det kräver alltså, rätta mig om jag har fel, att jag behöver vara uppkopplad för att föra över filer mellan min stationära och en eventuell ipad?
Du kan föra över filer i iTunes. Program som accepterar filer har ett "filfönster" i iTunes som man kan dra filer till. Inte så farligt faktiskt.

Alternativet är att använda något program där man kan föra över filer via wi-fi. Dropbox fungerar väldigt smidigt för det t.ex. (men det finns andra).

Arfert

Facit
Om BÅDE Apple och Google dissar Flash är det bara för Adobe att helhjärtat hoppa på html5-tåget och skrota Flash.

krank

Arfert said:
Om BÅDE Apple och Google dissar Flash är det bara för Adobe att helhjärtat hoppa på html5-tåget och skrota Flash.
Fast folk kommer nog att vilja ha flash i sina datorer ett bra tag till. Inte som att alla sidor magiskt kommer att sluta använda Flash även om nu Adobe skulle ge sig...

Lupus Maximus

Tekniker
Vimes said:
Installerad programvara + sladd fungerar, men jag tycker det är onödigt bökigt.

Så jag för över filer genom att antingen föra över dem hemma då jag är uppkopplad på mitt trådlösa nätverk; eller genom att sätta min telefon som surfpunkt.

F.ö. tror jag att jag skiter i 3G. Eller så är det nice att kunna surfa "vartsomhelst".
Jag har en Eee PC som jag har ett 3G modem till. Så därmed har jag aldrig saknat att jag inte har ett 3G kort i min Ipad. Men om jag inte hade haft det skulle jag kanske saknat det.

Om budgeten är tight så är det nog 3G jag själv skulle offrat först.

Vimes

Sillkung
Ok. Det känns som om ipad inte är helt off ändå. Jag såg nån Apple-hater som sa att ipad passar bra för pensionärer och barn, och det låter ju utmärkt.

Men, finns det några bra appar för PDF-läsning (aktiv läsning, märkningar och "marginalkommentarer") till ipad?

Lupus Maximus

Tekniker
Vimes said:
Ok. Det känns som om ipad inte är helt off ändå. Jag såg nån Apple-hater som sa att ipad passar bra för pensionärer och barn, och det låter ju utmärkt.
Helt sant. Hålkortsdatorer skall det vara... :gremgrin:

Men, finns det några bra appar för PDF-läsning (aktiv läsning, märkningar och "marginalkommentarer") till ipad?
Det finns i alla fall flera olika läsare att välja mellan. Vissa gratis, och andra som kostar lite grann. Så jag är säker på att det finns någon som faller dig i smaken.

Jag hittade inte något bra sätt att söka på deras sida via webben. Men man kan gå in och titta på vad som finns på appstore/itunes. T.ex. via http://itunes.apple.com/us/genre/ios-utilities/id6002?mt=8&letter=P&page=5#page