Nekromanti Surfplatta på ica maxi

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Just nu säljer de några billiga surfplattor på ica maxi, och det gjorde mig lite sugen. Jag har ju inget direkt behov av en egentligen, men tänker mig att det kan vara schysst som hjälpmedel när man spelar.

Den jag funderar på är DENVER TAC-70072, eftersom den ser ut att ha bäst hårdvara bland deras 7-tummare (alla av den storleken kostar 599 kr). Jag lyckas inte hitta några recensioner eller omdömen om den, däremot. Är det någon som vet något?

Framförallt är jag fundersam över batteritiden.

(Förresten, hur bra är det att ha surfplatta på spelmöten? Att ha regler och splatbooks som sökbar pdf är ju användbart, men utöver det?)

Arfert

Facit
Du menar den här antar jag? :

http://www.denver-electronics.com/denver-tac-70072/

För sexhundra spänn är den väl ok, men hittade inget om batteritid.

Rätt lågupplöst skärm, dock. Det är personligen ett större problem än batteritid. Om jag skulle köpa en androidplatta skulle det nog i stället bli en Nexus 7 för tvåtusen spänn. Och få bra battritid och mer minne på köpet. Under tvåtusen är det nog svårt att hitta nåt riktigt bra. Men jag kan ha fel.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja, för det priset ser det väl schysst ut, kanske. Som Arfert säger är nog en Nexus 7 ett bättre alternativ, men har du "Inget behov egentligen" är kanske ett par tusen lite för mycket.

Upplösningen funkar nog för enklare grejer, men ska du läsa mycket text eller så kommer du nog snart att tröttna på pixlarna. Men det finns ju då inget som hindrar att du avyttrar den där för ett par hundralappar på Tradera och uppgraderar.

Möller

Hubert Hortlax
Jag är inte särskilt erfaren, men en sak jag får för mig kan vara viktigt i sammanhanget är processorkraft. PDF är ett ganska tungrott filformat.

Jag har använt en lånad iPad (3) litegrann på ett spelmöte för att hantera en en typisk, flera hundra sidor lång regelbok i fyrfärg med massor av bilder. Det gick lite sådär knackigt, sökning är långsamt och det tog ofta en sekund eller två att läsa in en sida. Tveksamt smidigare än en fysisk bok. Och det är ändå en high-end-platta. Kanske kan det vara ett ännu större problem med en billig platta.

Korpen

Hero
Murkla said:
Jag är inte särskilt erfaren, men en sak jag får för mig kan vara viktigt i sammanhanget är processorkraft. PDF är ett ganska tungrott filformat.

Jag har använt en lånad iPad (3) litegrann på ett spelmöte för att hantera en en typisk, flera hundra sidor lång regelbok i fyrfärg med massor av bilder. Det gick lite sådär knackigt, sökning är långsamt och det tog ofta en sekund eller två att läsa in en sida. Tveksamt smidigare än en fysisk bok. Och det är ändå en high-end-platta. Kanske kan det vara ett ännu större problem med en billig platta.
Jag har en Samsung galaxy tab 2 7,0
Kan inte säga något om plattan du frågar efter, men väl en del om att ha platta vid spelbordet.
Vad gäller PDFer så beror mkt på filen, men högupplösta saker med många lager är rätt sega att ladda in (2-3 sek). Så man ska inte räkna med att det är snabbare än att bläddra i en bok. Däremot så är det smidigt och lätt att alltid ha med sig allt man behöver. Dessutom är den liten nog att gå ner i en ficka om det behövs.
Utöver att läsa regler så kan det vara smidigt om man som spelare eller sl snabbt vill plocka fram en bild för att illustrera eller förklara något.