Nekromanti Survival Horror

entomophobiac

Low Prep High Play
Efter att ha spelat All Flesh Must Be Eaten vid ett antal tillfällen kan jag bara konstatera att Survival Horror är otroligt kul i rollspelsformat. Den som tror att det bara handlar om att studsa runt och skjuta zombies i småbitar tror iofs ganska rätt, men det är hela farsen som utspelar sig kring detta som är det roliga.

Alla de konflikter som uppstår när någon misslyckas med sina slag för Willpower när de andra förväntar sig att han vaktar en dörr eller när folk börjar sikta med vapen på varandra för att stressfaktorn är på topp. Det är otroligt kul och något som folk verkar underskatta vad gäller den zombieslaktande skräckgenren.

För vilken spelledare njuter inte av att se gruppen kollapsa bara för att spelarna stressar upp varandras karaktärer ?

Så, jag undrar hur många som egentligen spelat AFMBE eller liknande Survival Horror och vilka erfarenheter ni hade av detta ?

För jag kan bara säga positiva saker.

Nemesis_UBBT

Warrior
Som dataspel är Survival Horror jävligt kul (Call of Cthulhu finns snart som SH!), men som rollspel är jag lite skeptisk till. Anledningen är inte att det är dåligt, utan för att jag oftast misslyckas som spelledare i stressade situationer när hur lång tid nånting tar spelar stor roll. Men det låter väldigt kul.

KaGGe

Veteran
hmm ganska intressant ämmne ... tror att jag ska lägga mig i ...

personligen så tycker jag att Survial horror hör till data spelen med tanke på att det blir mer läskigt ju färre spelare man är och en normal spelgrupp ligger ju på 5 pers ...

tdh

Swordsman
Överlevnadsskräck

Om man bortser från att jag ogillar själva begreppet "Survival Horror" så är actionladdade skräcksessioner kul att spela lite då och då. Skräckspel kan som bekant spelas på flera olika plan där ett är just ren och skär action. Gott om monster, flykt, hitta vapen och röja lite tills ammon är slut, ligga risigt till en stund och så vidare. Personligen tycker jag inte det är svårt att spelleda men däremot är det lättare om det bara är tre eller fyra spelare. För lääänge sedan var jag dock med och spelade ett aningen Predator-inspirerat scenario - en spelledare, åtta eller nio spelare med varsin kommandosoldat i nöd. Blev riktigt bra, men kunde klart lika gärna ha gått åt pipan. Ah, those were the days... :gremsmile: