Nekromanti svärd och stridsteknik/kampsport

lokomotiv

Veteran
Jo jag hade en fundering, hur kommer det sig att ninjas och sådant använder ninja svärd och asiatiska vapen. Jag läste tidigare att det var någon som skrev att dom nordiska vapnen var mycket bättre och mera välbalanserad. Dock tycker jag att det är lite underligt, jag såg en film, med Sean Connory tidigare. Där han blev attackerad av en ninja och han använde ett sådant därnt ninjato.. Man kan ju tycka att ninjas borde veta LIIITE mer än oss vanliga icke stridskampare och använda riktiga svärd om dom nu var bättre... Den här filmen utspelades iu nutid också så dom borde ha haft tillgång till europeiska vapen...

Samtidigt hade jag en fråga angående rustningar... hur löser ni det här med att sova på natten? Det är ju inte bra att man måste sova orustade, min polare kör hårt med lättare rustningar att sova i, typ tyg. MEn jag undrar var inte gamla rustningar vadderade innuti? Borde det inte betyda att dom ska gå och sova i?

/Johan

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jo jag hade en fundering, hur kommer det sig att ninjas och sådant använder ninja svärd och asiatiska vapen. Jag läste tidigare att det var någon som skrev att dom nordiska vapnen var mycket bättre och mera välbalanserad. Dock tycker jag att det är lite underligt, jag såg en film, med Sean Connory tidigare. Där han blev attackerad av en ninja och han använde ett sådant därnt ninjato.. Man kan ju tycka att ninjas borde veta LIIITE mer än oss vanliga icke stridskampare och använda riktiga svärd om dom nu var bättre... Den här filmen utspelades iu nutid också så dom borde ha haft tillgång till europeiska vapen...

Ja...eh...varför ninjas använder japanska vapen och inte nordiska vapen har en ganska enkel förklaring. Nämligen att japanska vapen finns i japan där ninjorna finns/fanns och nordiska vapen på...eh...andra sidan vår planet. Att de nordiska vapnen skulle vara något ninjorna skulle använt iaf betvivlar jag då de nordiska vapnen var mer stora och tunga medans ninjans vapen är tvunget att vara lätt och smidigt.

Samtidigt hade jag en fråga angående rustningar... hur löser ni det här med att sova på natten? Det är ju inte bra att man måste sova orustade, min polare kör hårt med lättare rustningar att sova i, typ tyg. MEn jag undrar var inte gamla rustningar vadderade innuti? Borde det inte betyda att dom ska gå och sova i?

Nej, det är nog mer ett sätt för rustningarna att skava mindre.

Vi löser det genom att man tar av sig rustningar på natten och använder dem på dagen.

lokomotiv

Veteran
så dom japanska vapnen var bättre? jag såg att dom hade något speciellt sätt att göra dom, som gjorde att man nästan kunde slå av träd med dom...

hmms så dom nordiska vapnen är tyngre och tåligare? Då gör väl dom mycket mera skada också eller?

men hur gör ni på natten då? Vi blir jänmt anfallna på natten ju

DragonLord

Warrior
Angående svärden kan det nog debatteras länge, länge, LÄÄÄNGE vilket smide som var bäst, men jag tvivlar starkt på att en ninja skulle använda europeiska svärd, oavsett vilket som var bäst. Ninjans svärd var mer än bara ett vapen, det var ett allt-i-allo-verktyg, med bl a en skida som var öppen i båda ändarna och kunde användas som blåsrör och för att andras under vatten (tänk bara på alla gånger du sett action-hjältar använda ihåliga pinnar som primitiv dykutrustning). Klingan var mörkad för att inte avge reflexer, o.s.v.
Sedan är smidet av ett katana av yppersta klass och, i alla fall så vitt jag vet, bättre än europeiska svärd. Samma borde gälla ett ninjato.

Dessutom skulle ingen ninja med någon sorts självrespekt medge att europeiska vapen dög till något annat än att hacka selleri. :gremgrin:

DragonLord - tycker kanske lite för mycket om katana för att vara objektiv... :gremtongue:

Ackerfors

Alas, your rapids!
så dom japanska vapnen var bättre? jag såg att dom hade något speciellt sätt att göra dom, som gjorde att man nästan kunde slå av träd med dom...

De var vassare och smidigare. Ninjorna använde sina vapen för att snitta upp offren, medans de nordiska vapnen var för att mörbulta sönder offren.

hmms så dom nordiska vapnen är tyngre och tåligare? Då gör väl dom mycket mera skada också eller?

Det beror på vad man vill uträtta med sitt vapen. Vill man krossa kroppsdelar så är de nordiska svärden lämpligare. Vill man skära upp strupen så är de japanska vapnen bättre.

Antar att Herr Nils kommer med en bättre genomgång snart.

Vi tar av oss rustningarna på natten. Skulle det vara så att vi blev anfallna fick vi klara oss utan rustningar.

lokomotiv

Veteran
det där med att hacka selleri? hmms ok, är det därför dom använder kaststjärnor istället för pistoler? Jag hörde att en kaststjärna gick mycket fortare än en pisolkula... Vilken typ av teknik använder dom för att få upp den i en sådan enorm hastighet? såg det i någon tidning, illustrerad vetenskap tror jag
/Johan

Troberg

Sinister eater
Personligen så har jag ett intryck av att de japanska vapnen är för soldater snarare än för krigare, det vill säga mer anpassade för parader än för slagfältet. Åtminstone i jämförelse med de europeiska vapnen och rustningarna.

lokomotiv

Veteran
så då är det som jag hört alla nordiska och europeiska vapen, är mer eller mindre klubbor som krossar väldigt hårt! Intressant, undrar hur det kommer sig att europeerna bara gjorde sådana därna stora klumpiga tingestar medans Asiaterna sysslade med små smidiga... Tror inte det har att göra med att dom är mindre

Troberg

Sinister eater
Intressant, undrar hur det kommer sig att europeerna bara gjorde sådana därna stora klumpiga tingestar medans Asiaterna sysslade med små smidiga... Tror inte det har att göra med att dom är mindre
Asiaterna är inte mindre, det är bara som det ser ut för att de är så långt borta.

lokomotiv

Veteran
vilken föredrar ni? Europeisk eller japanska?

VIlka vapen tycker ni är tuffast bäst eller mest lämpade för rollspel? Jag tycker om dom stora europeiska slakta slakta vapnen, fast det är ju rätt tufft med dom smidiga dödliga japanska

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: vilken föredrar ni? Europeisk eller japanska?

Det beror väl på i vilken värld jag spelar. Spelar jag i medeltida japan så föredrar jag givetvis japanska vapen, men spelar jag i europeisk medeltid så spelar jag ju självklart hellre med europiska vapen.

lokomotiv

Veteran
Re: vilken föredrar ni? Europeisk eller japanska?

men jag menade ju lite allmänt, typ kanske om ni kör highlander stuk eller så, eller om ni föredrar europeiska eller japanska kampanjer

Troberg

Sinister eater
men om dom europeiska vapnen är så tunga blir dom då verkligen praktiska att använda i strid?
Tja, är en tung kulspruta oanvändbar jämfört med en pistol?

Man hade bättre rustningar i europa, alltså behövde man vapen som var någotsånär effektiva. Man kan inte hugga rakt genom plåt med en katana...

rax

Swordsman

Hej Noone! Jag tror du blandar ihop koncepten lite grann. Att din spelgrupp jämt blir överfallen på när ni sover har ju inget att göra med huruvida det går att sova bekvämt i rustning.

Rustning bär du när det vankas strid, inte när du är ute och på en "helt vanlig" resa. De som hade anledning att bära rustning var historiskt sett soldater och de löste ju sina sömnproblem genom att ta av rustningen och sätta ut vakter på natten. Eftersom soldater tenderar att resa i stora grupper (på väg till slaget) så hinner man ju ofta hoppa i rustningen om vakterna gör sitt jobb och ger god förvarning.

I en liten grupp äventyrare kommer taktiken att sätta ut vakter inte att vara lika effektiv om fienden är numerärt överlägsen (typ ‘orcherhord’), men gör vakterna sitt jobb har du ändå lite tid att förbereda dig på överfallet.

Kom ihåg att de situationer som den genomsnittliga RPn hamnar i när denne är ute på äventyr knappt har några historiska paralleler. Därför stämmer ofta tiden det tar att t ex ta på sig rustning inte med de behov du har som enskild äventyrare.

Å andra sidan så snackar vi ju om ett spel - ändra på reglerna om ni inte tycker det funkar för er!

/Rax, sover helst i en mysig säng i ett lagom tempererat rum :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
I en liten grupp äventyrare kommer taktiken att sätta ut vakter inte att vara lika effektiv om fienden är numerärt överlägsen (typ ‘orcherhord’), men gör vakterna sitt jobb har du ändå lite tid att förbereda dig på överfallet.
Jag fick en vision av hur en hel äventyrargrupp försöker få på sig brallorna medan orcherna stormar fram.

Dramatik kan ta sig många olika former...

Flow

Veteran
läs inte ilustrerad vetenskap för fakta.. funkar inte.
för att få upp den i höghastighet? de vill nog säga att de använde chi energi.. aja. Finns många roliga saker som japsarna gör.. som vi inte har en aning om hur det funkar.
Å andra sidan.. har de på senare tid gått över till svenskt stål i sina vapen! eller mer europeisk tillverkning av det.
Kanske en blandning av dessa 2 traditioner kan ge farliga avkommor?