Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna.
Tänker att Osr är nära d&d och SåS har inget eget forum.
Det verkar finns en del här som spelat SåS.
Jag blir inte riktigt klok på lönnhugg och anfalla bakifrån för tjuven.
"För de flesta varelser finns det
bara två sätt att få möjligheten att attackera bakifrån. Det ena är att attackera när motståndaren är överraskad. Det andra är att attackera bakifrån samtidigt som någon annan attackerar framifrån. Tjuvar kan attackera bakifrån om de först lyckas med ett Smidighetsslag för att gömma sig"
"Om en tjuv lyckas smyga sig på ett offer utan att bli upptäckt kan hen utdela ett lönnhugg"
Kan alltså tjuven springa fram till någon(som inte redan slåss) i strid, gömma sig och sedan slå med +4?
Triggar då detta också lönnhugg, då han lyckats gömma sig?
Så det låter som det är skrivit.
Men jag antar att tanken är att tjuven kan gömma sig innan han smyger fram för att få ett lönnhugg/attack bakifrån om DM bedömmer det som troligt att fienden inte vet att hän är där?
I vilka fall triggar inte en attack bakifrån ett lönnhugg?
Som jag förstår av reglerna kan man utföra lönnhugg med avståndsvapen också, så länge de ger 1t6sp eller mindre i skada.
Tänker att Osr är nära d&d och SåS har inget eget forum.
Det verkar finns en del här som spelat SåS.
Jag blir inte riktigt klok på lönnhugg och anfalla bakifrån för tjuven.
"För de flesta varelser finns det
bara två sätt att få möjligheten att attackera bakifrån. Det ena är att attackera när motståndaren är överraskad. Det andra är att attackera bakifrån samtidigt som någon annan attackerar framifrån. Tjuvar kan attackera bakifrån om de först lyckas med ett Smidighetsslag för att gömma sig"
"Om en tjuv lyckas smyga sig på ett offer utan att bli upptäckt kan hen utdela ett lönnhugg"
Kan alltså tjuven springa fram till någon(som inte redan slåss) i strid, gömma sig och sedan slå med +4?
Triggar då detta också lönnhugg, då han lyckats gömma sig?
Så det låter som det är skrivit.
Men jag antar att tanken är att tjuven kan gömma sig innan han smyger fram för att få ett lönnhugg/attack bakifrån om DM bedömmer det som troligt att fienden inte vet att hän är där?
I vilka fall triggar inte en attack bakifrån ett lönnhugg?
Som jag förstår av reglerna kan man utföra lönnhugg med avståndsvapen också, så länge de ger 1t6sp eller mindre i skada.
Last edited: