Nekromanti Svärd och Svartkonst vs 5e

.113

Swashbuckler
Vi funderar på dra igång hobbyn igen, och jag tänkte eventuellt att vi skulle köra d&d 5th edition eftersom det är smidigt å bra, men sen tänkte jag att det vore kul testa något annat kanske. Jag är ganska sugen på att testa svärd & svartkonst men har dålig koll på vad det egentligen är.

Hur funkar systemet när man spelar? Hur bra funkar det med a bara 3 klasser? Hur slåss man? Hur levlar man?

luddwig

Lawful evil
Svärd & Svartkonst fungerar fint. Det är OSR och ger således stort utrymme för spelarskicklighet. Tre klasser kan låta lite, men de räcker långt, och för den som vill finns extra klasser att plocka hem. Strider är i grunden vanligt rullande av T20 mot ett rustningsvärde (jfr. AC). Stridsreglerna är enkla, tydliga och gör strid farligt. Fokus för spelet är i övrigt att utforska och hitta skatter. Med tillräckligt mycket silver når du en ny rang (level). På det hela taget ett mycket välskrivet och spelbart rollspel.

anth

Vetefan
SåS är ett OSR-spel så det är väldigt få regler. Det betyder att spelledaren måste kunna improvisera regler när det saknas (rulings, not rules).

Generellt ska man slå högt med en T20 för att lyckas, lika eller över en svårighetsgrad som bestäms av spelledaren (precis som i DnD5).

I OSR/BDnD är det vanligt att det bara finns 4 klasser. SåS har gått ett steg längre och slagit ihop Cleric och Wiazard.
Jag och alla som spelar OSR tycker att det fungerar alldeles utmärkt - men räkna inte med regler för personlighetsutveckling, sånt friformar man.

Strid fungerar på samma sätt som i de flesta DnD-liknande spel: anfallaren slår en T20 mot försvararens försvarsvärde.

Man får erfarenhetspoäng som brukligt i OSR: genom att hitta guld.
När man fått tillräckligt mycket erfarenhetspoäng går man upp en rang (spelledaren får bestämma om det krävs något extra för att gå upp en rang, som t.ex. träning).

.113

Swashbuckler
Tackar, hur dödligt är det då? Har man bara 1 HD som jag förstått det är i vissa osr eller tål man mer? (hur dödligt är det är väl det jag undrar).

Jag har inte kört något osr egentligen men brukar spela mina kampanjer på ett liknande sätt, kör inte stenhårt på regler osv så tror egentligen att det skulle passa mig utmärkt, frågan är om de andra är sugna eller inte.

luddwig

Lawful evil
För rang 1 får du 1T6 stridspoäng (jfr. HP). Hög fysik ger bonuspoäng. Sedan ökar stridspoängen med rang, olika beroende på klass. Ökningen är dock mindre än i DnD. På det hela taget tål du alltså inte särskilt mycket i Svärd & Svartkonst. Det tvingar dig att vara smartare, eller fegare, för att överleva.

anth

Vetefan
.113;n292210 said:
Tackar, hur dödligt är det då? Har man bara 1 HD som jag förstått det är i vissa osr eller tål man mer? (hur dödligt är det är väl det jag undrar).

Jag har inte kört något osr egentligen men brukar spela mina kampanjer på ett liknande sätt, kör inte stenhårt på regler osv så tror egentligen att det skulle passa mig utmärkt, frågan är om de andra är sugna eller inte.
Tycker man det är dödligt vid första leveln kan husregla samma regel som i DnD3/PF//DnD5: man får max hp vid level 1.
Om folk vill ha mer hp än så är nog SåS inte spelet för er.

.113

Swashbuckler
anth;n292217 said:
Tycker man det är dödligt vid första leveln kan husregla samma regel som i DnD3/PF//DnD5: man får max hp vid level 1.
Om folk vill ha mer hp än så är nog SåS inte spelet för er.
Jag behöver inte mer å själv slängde jag som SL en Curse på en spelare så denne förlorade 6con mer eller mindre permanent, så för mig är det bara roligt men osäker på de andra :)

.113

Swashbuckler
Skulle ni säga att s&s enbart passar för typ äventyr, dungeons osv? Tänkte eftersom fokus för levels går på guld är det kanske svårt köra schyssta folket som rider omkring och hjälper folk gratis tex?

Btw kan man göra karriär (levla) genom att bara rida omkring och råna folk?

luddwig

Lawful evil
Du kan alltid husregla vad som ger erfarenhet. Tänk bara på att det påverkar spelet. Erfarenhet för hittade skatter eller erfarenhet för dödade monster ger till exempel väldigt olika fokus.

.113

Swashbuckler
luddwig;n292264 said:
Du kan alltid husregla vad som ger erfarenhet. Tänk bara på att det påverkar spelet. Erfarenhet för hittade skatter eller erfarenhet för dödade monster ger till exempel väldigt olika fokus.
Jo sant, tänkte mest att annars kanske det beror lite på hur man tänker spela vilket man borde välja.

Ska snacka ihop oss lite under helgen så får se om jag kan sälja in det

luddwig

Lawful evil
Mitt tips är att ni testar att göra rollfigurer. Det är enkelt och väldigt inspirerande. Om du har tur finns en gratis pdf med reglerna fortfarande på spelets hemsida. Annars är boken fin och inte alls särskilt dyr.

anth

Vetefan
.113;n292263 said:
Skulle ni säga att s&s enbart passar för typ äventyr, dungeons osv? Tänkte eftersom fokus för levels går på guld är det kanske svårt köra schyssta folket som rider omkring och hjälper folk gratis tex?

Btw kan man göra karriär (levla) genom att bara rida omkring och råna folk?
DnD/OSR passar generellt bättre för rollpersoner som ger sig ut på äventyr. Det behöver inte nödvändigtvis vara i grottor, det kan vara i vildmarken o.s.v.
Det passar nog sämst till hov-intriger och liknande.

Tänk på vad de tre klasserna gör:
- Krigaren är bra på att slåss.
- Tjuven är bra på tjuvförmågor.
- Magikern är bra på att trolla.
Gör man inte äventyr med de tre ingredienserna kommer äventyren antagligen kännas tråkiga för minst en spelare.

Det är upp till dig som spelledare att bestämma vilka husregler som används. Bestämmer du att rollpersonerna får xp för att plocka blommor så får de det.
Du kan t.ex. bestämma att "det här äventyret är värt 5000 xp som rollpersonerna får dela på om de klarar av det" - sedan spelar det ingen roll hur mycket guld rollpersonerna hittar eller hur många monster de dödar.
Då kan det vara bra att dela upp äventyret i delmål som ger en viss mängd xp var. Sedan beror xp på hur många delmål de klarar av.
Det viktiga är att spelarna förstår vad du ger xp för, för deras spelstil kommer att påverkas av detta.

Problemet är att det inte finns regler för att dela ut xp på detta sätt, vilket gör att du måste improvisera fram regler - vilket kan vara lite svårt om man aldrig kört OSR tidigare och inte vet vilket "level-tempo" spelet ska ha.

Tips 1: i DnD5 är ett tips att slänga ut xp-tabellen och låta rollpersonerna levla när du som spelledare känner för det. I OSR fungerar detta dåligt då olika klasser/raser har olika xp-tabeller. De olika rollpersonerna ska inte levla samtidigt i OSR.

Tips 2: erfarenhetsmässigt brukar man levla efter 3-4 spelmöten. Men detta beror på vad rollpersonerna klarar av. Jag har varit med om kampanjer där rollpersonerna lallat runt i 5-6 spelmöten utan att göra något av vikt och därför inte fått några xp. Men det ger en grov måttstock hur mycket xp man ska dela ut. DnD/OSR är spel som ger xp för att rollpersonerna klarar av saker (vad man ska klara är dock upp till spelledaren att avgöra). DnD/OSR är inte spel som ger xp till spelare bara för att de dyker upp på spelmötena.

Det går alldeles utmärkt för rollpersonerna att göra karriär som stråtrövare: den spelstil där rollpersonerna brukar kallas murderhobos. Denna spelstil ger lustigt nog många gratisäventyr då rollpersonerna kommer att bli efterlysta och regelbundet stöta på prisjägare och arga folksamlingar som vill lyncha rollpersonerna.
Det motsatta; att rollpersonerna bara åker runt och hjälper folk kräver som sagt att du som spelledare husreglar vad och hur mycket xp rollpersonerna får för att hjälpa.

SåS (och OSR) är dödligt. Det betyder inte att alla rollpersoner dör hela tiden. Det betyder att spelar man inte försiktigt ökar chanserna att man dör. Och även om man spelar försiktigt finns det fortfarande en risk att någon rollperson dör.
OSR är m.a.o. så långt ifrån en äventyrsfilm/bok man kan komma. I en film/bok vet läsaren att huvudpersonerna kommer att klara sig till slutet, så är det definitivt inte i OSR. Där dör hjältar regelbundet.
Tycker man inte om spel där ens rollperson kan dö en plötslig (och ibland meningslös) död ska man inte spela OSR.

.113

Swashbuckler
Tips 1 var väldigt bra att veta eftersom jag ofta brukar höfta fram när de levlar, då jag i tex 3.5 haft en bra känsla för svårigheter osv

.113

Swashbuckler
På tal om dödlighet och meningslöshet så körde jag och ett annat gäng ett egenskaper system som en annan i gruppen gjort som hade exploderande tärningar.

Där slogs jag mot 5-6 st lönnmördare i kalsonger (de anföll när jag sov) och vann (vilket ger extra kulhetsfaktor eftersom man lätt kunde dö) för att sedan bli dödligt sårad av en typ bondesoldat som hög mig i benet bakifrån och avslutade kampanjen.

Shit happens. Kanske inte helpraktiskt köra en sån kampanj i ett sånt system, å andra sidan var det jag som startade upproret.

Det var ju inte osr men dödliga spel har jag kört iaf, sen är det väl trist att dö ibland men å andra sidan blir det ju så mycket roligare när man överlever (speciellt när man rent statistiskt BORDE vara garanterat död).

anth

Vetefan
.113;n292293 said:
Tips 1 var väldigt bra att veta eftersom jag ofta brukar höfta fram när de levlar, då jag i tex 3.5 haft en bra känsla för svårigheter osv
Det är faktiskt inte så stor skillnad att höfta fram hur mycket xp de ska som det är att höfta fram när de ska levla.
Det enda man behöver förstå är att de olika klasserna, samt folkslaget människa, har olika xp-tabeller och därför levlar vid olika tillfällen.

.113

Swashbuckler
anth;n292311 said:
Det är faktiskt inte så stor skillnad att höfta fram hur mycket xp de ska som det är att höfta fram när de ska levla.
Det enda man behöver förstå är att de olika klasserna, samt folkslaget människa, har olika xp-tabeller och därför levlar vid olika tillfällen.
Ok, tack :)

Jag ska iaf försöka övertala dem, risken är väl dock att jag blir SL istället för spelare bara ;)

terje

xenomorf mystiker
Kul att ni överväger Svärd & Svartkonst! Jag tänkte vara fräck och ta tillfället att tipsa om några grejer som kanske kan vara intressanta.

Naram Akaris Ruiner är en fet äventyrsmodul (författat av Gustaf Gadd) för rp av rang 3 eller högre. Utforska en ruinstad och de underjordiska komplexen under den. Vi hade själva väldigt roligt när vi spelade genom den! Finns på vår publit-shop här: http://www.svartkonst.nu/p/blog-page_21.html

Grimoire är ett magazin med nya klasser, monster, äventyr, mm. Två nummer finns att köpa via lulu: http://www.lulu.com/shop/search.ep?c...utorId=1559269

Markus Linderum har skrivit en ashäftig kampanjmodul kallad Nordmenn där man spelar rekkr, kämpar från norden, som försvarar sin värld mot invaderande fasor från bortom tid och rum. 110 sidor med världsbeskrivning, ny magi, ritualer för att få gåvor från gudarna, möjlighet att värva folktroväsen som medhjälpare, mängder av lovecraftianska monster, osv. Kommer mycket snart på Lulu.

Vi på Svartkonst kommer snart ut med första numret av Månens Krigsherrar, en serie häften som beskriver en kampanjvärld som blandar sword & sorcery, sword & planet och kosmisk fasa.

Pilzefrau

hon/henne
Angående att få XP för guld som rånats från oskyldiga, så vill jag nämna en approach jag först såg i Lamentations of the Flame Princess. Där får du XP för:
- All valuable objects recovered from uncivilized or abandoned areas
- Money hoarded by creatures who have no actual use of it
Som exempel på pengar som inte ger dig XP ger de:
- Coins looted from bodies outside of adventure locations
- Rewards
- Selling equipment stripped from foes
- Selling magical items that have been used by a
player character or retainer
- Tax income
- Theft of wealth from mundane merchants, rulers,
and citizens
- Trade, commerce, and other business activity (including selling of mundane items stripped from foes)

Det finns kanske en liten risk att någon spelare börjar leta efter kryphål om de är på det humöret, men i min mening funkar ovanstående bra för att skära bort murderhobo-tendenser jag ogillar, och fokusera på "äventyra efter pengar"-biten.