Nekromanti Svärd och Svartkonst

terje

xenomorf mystiker
Gillar du fantasirollspel av den gamla skolan? Ta i så fall en titt på denna speltestversion av Sveriges nyaste old school-rollspel! Vi tar tacksamt mot alla kommentarer och kritik.

Naturligtvis motsvarar inte layouten hur den färdiga produkten kommer att se ut. Och boken kommer så klart vara fullknökad med mängder av häftiga bilder.

Läs speltestdokumentet här!

Ögat

Hero
Magikern: det står 3 besvärjelser i texten men 1 i tabellen.

Sen borde upplägget innehålla en tidig presentation av regelsystemet. Framförallt undrade jag över de tidigare yrken som man slår fram. Har de någon funktion och i såna fall vilken? Om de inte har någon funktion - varför inte? Det var trots allt en av de snyggaste och mest användbara reglerna i DCC.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Är väl jag som är kass men, jag försöker ladda ner den som pdf, lättare att läsa så, men gdrive vägrar låta mig göra det. Är det någon inställning ni har på filen eller är jag bara kass?

Necross

Swashbuckler
Naaaajs! Och 144 sidor, ingen dålig bibba. Ska kika, återkommer.

terje

xenomorf mystiker
Olav said:
Magikern: det står 3 besvärjelser i texten men 1 i tabellen.
Texten refererar till hur många besvärjelser magikern börjar med (Tyda magisk skrift + tre ytterligare slumpade) medan tabellen bestämmer hur många besvärjelser magikern kan memorisera per dag.

Olav said:
Sen borde upplägget innehålla en tidig presentation av regelsystemet. Framförallt undrade jag över de tidigare yrken som man slår fram. Har de någon funktion och i såna fall vilken? Om de inte har någon funktion - varför inte? Det var trots allt en av de snyggaste och mest användbara reglerna i DCC.
Hm, ja det tål att tänkas på. Det enklaste vore väl att säga att spelaren får en bonus (säg +2) på handlingsslag som relaterar till yrket.

Tack för synpunkterna! :gremsmile:

terje

xenomorf mystiker
Hans E Magnusson said:
Är väl jag som är kass men, jag försöker ladda ner den som pdf, lättare att läsa så, men gdrive vägrar låta mig göra det. Är det någon inställning ni har på filen eller är jag bara kass?
Konstigt. Jag provade att ladda ned på min jobbdator utan att vara inloggad på google och det gick utan problem.

Arfert

Facit
Spännande projekt tycker jag, ska bli kul att se vad det blir av det...

Skulle vilja ha ett schysst character sheet till Svärd & Svartkonst, då blir det roligare att testspela!

Ögat

Hero
Det enklaste vore väl att säga att spelaren får en bonus (säg +2) på handlingsslag som relaterar till yrket.
Själv tycker jag att det bästa är att sno rakt av: om färdigheten har koppling till ditt yrke eller din klass får du slå en t20, annars får du slå en t12. Då får man inte så många +nånting att hålla reda på, spelarna får ett klart incitament att använda sitt yrke till mer än bara flavor och spelledaren får en jätteenkel regel som passar överallt - låter din klass inte dig hantera bågar/scrolls/rustningar tjockare än läder? slå en t12 om du vill använda dem ändå.

anth

Vetefan
Nu är jag lite skadad efter att ha plöjt reglerna till femtielva olika OSR-spel.
Omedvetet letar man efter licensen: OGL 1.0a.
Även om ni skiter i den för att spelet är på svenska och följer svenska lagar, inte amerikanska - så borde det väl finnas någon Creative Commons eller liknande?

Murderhobo

Veteran
Hej! Det är jag som är den andra hälften av konstruktörsteamet bakom Svärd & Svartkonst. Kul att se att det finns intresse för vårt spel!

Olav: Det låter som en bra och enkel regel, vi ska ta den under övervägande.
anth: Nu har vi en OGL-licens. :gremsmile:
Arfert och Hans: Ett schysst rollformulär ska vi definitivt kunna prestera!

Arfert

Facit
Murderhobo said:
Hej! Det är jag som är den andra hälften av konstruktörsteamet bakom Svärd & Svartkonst. Kul att se att det finns intresse för vårt spel!

Olav: Det låter som en bra och enkel regel, vi ska ta den under övervägande.
anth: Nu har vi en OGL-licens. :gremsmile:
Arfert och Hans: Ett schysst rollformulär ska vi definitivt kunna prestera!
Ja, ser fram emot det! :gremsmile:

anth

Vetefan
Nu har jag skummat igenom pdf:en och det ser bra ut. Jag tycker själv om weird fantasy så jag ger er ett stort plus för att ni lyckats få med en hel del weirdness.

Det är en sak som jag inte hittar (kanske beroende på att jag skummade igenom pdf:en):
- Attackmatris/THAC0-tabell för attackbonus.
Jag hittar referenser till attackbonusen på flera ställen, men jag hittar inte var det står vad ens attackabonus är.

För besvärjelsebeskrivningarna skulle jag vilja se Rang, Räckvidd och Varaktighet i fet stil för att öka läsligheten.

Annars kommer jag inte på något att anmärka på.

Murderhobo

Veteran
anth said:
Nu har jag skummat igenom pdf:en och det ser bra ut. Jag tycker själv om weird fantasy så jag ger er ett stort plus för att ni lyckats få med en hel del weirdness.
Trevligt! Då har vi lyckats med den ambitionen. :gremsmile:

anth said:
Det är en sak som jag inte hittar (kanske beroende på att jag skummade igenom pdf:en):
- Attackmatris/THAC0-tabell för attackbonus.
Jag hittar referenser till attackbonusen på flera ställen, men jag hittar inte var det står vad ens attackabonus är.
Uppfattat! Det kan vara så att förklaringen står i Stridskapitlet. Givetvis borde det finnas ett stycke om det i kapitlet om rollpersoner också. I S&S får krigaren lägga till sin rang som bonus på attackslag, övriga klasser har samma attackbonus på rang 1 som rang 10. Att de blir bättre på att slåss simuleras istället av ökade Stridspoäng.

anth said:
För besvärjelsebeskrivningarna skulle jag vilja se Rang, Räckvidd och Varaktighet i fet stil för att öka läsligheten.
Absolut. De var i fet stil ursprungligen, men det måste ha försvunnit under redigerandet.

Murderhobo

Veteran
Vad tycks om formuläret? Vi är medvetna om att det inte kommer att vinna några skönhetspriser, men oroa er inte, en snyggare version är på väg. :gremsmile: Frågan är, är det för mycket information? För lite? För plottrigt? Är det något som saknas, eller kan tas bort?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Om jag fick bestämma så skulle jag ha att man dog vid 0sp Och plocka bort tjuven, kanske prästen åxå (vad den klassen nu heter).