Klasserna avgör SP och ger specialattacker eller specialförmågor. Man går upp i rang vid 2000, 4000, 8000 osv och kan då välja en ny klass eller fortsätta någon tidigare, de är tänkta att vara balanserade rang för rang upp till rang 10. Idén är att kunna simulera fler typer av grottkrälare i strid och farofyllda situationer, typ lärda män och liknande. Vad karaktären faktiskt är för något och vad den kan utanför strid avgörs mer av en kort bakgrundshistoria.
Fäktare (typ krigare), 1T8 SP, 2 specialattacker - +1/rang på Precisionsattack förutom rang 4 och 8 som ger Dubbelattack och Trippelattack
Jägare, 1T6 SP, +1 på skada/rang
Lönnhuggare, 1T6 SP, +2, +1T6, +1T6+2 osv per rang vid backstab
Stridskonstnär, 1T10 SP, obeväpnad skada ökar med en tärningsvalör 1T4, 1T5, 1T6, sen på rang 4 Återhämtning av 1T8 SP som en handling, sen fortsatt ökad skada...
Magiker, 1T4 SP, får besvärjelseslots enligt grundreglerna
Ofarlig, 1T4 SP, varje rang i detta gör att fiender blir mindre benägna att döda en utan glömmer en, ignorerar, skrattar åt, tillfångatar eller något annat. På rang 1 bara mindre skillnad, på rang 10 praktiskt taget odödlig.
Sen har vi även delat upp försvaret i Rustning och Undvika, vilket ger lite mer stöd åt lätt rustade brötkrigare av Conan-typen.