Nekromanti Svärd & Svartkonst Symbaroum?

terje

xenomorf mystiker
Istället för att deraila tråden om vad folk spelar så startar jag en ny här.

Fridigern;n123875 said:
Svärd och Svartkonst/Symbaroum-hybrid
Det här blev jag nyfiken på! Har du lust att berätta lite mer? Jag antar att S&S är reglerna och Symbaroum är världen eller? Har ni i så fall några roliga husregler för att jämka ihop de två?

Fridigern

Swordsman
Jag jobbade fram reglerna för just det, men det har blivit S&S-äventyr vi har kört med dem. Det är alltså en regelhybrid mellan S&S och Symbaroums regler: grundegenskapsslagen från Symbaroum med S&S stridsppäng, magi och rangsystem, fast egna klasser byggda för kulturspels-grottkräl och multiclassing. Kortar ett tärningskast från initiativet och låter spelarna slå alla slag förutom skadan de tar. Om det finns intresse kan jag plita ner mer!

Fridigern

Swordsman
Klasserna avgör SP och ger specialattacker eller specialförmågor. Man går upp i rang vid 2000, 4000, 8000 osv och kan då välja en ny klass eller fortsätta någon tidigare, de är tänkta att vara balanserade rang för rang upp till rang 10. Idén är att kunna simulera fler typer av grottkrälare i strid och farofyllda situationer, typ lärda män och liknande. Vad karaktären faktiskt är för något och vad den kan utanför strid avgörs mer av en kort bakgrundshistoria.

Fäktare (typ krigare), 1T8 SP, 2 specialattacker - +1/rang på Precisionsattack förutom rang 4 och 8 som ger Dubbelattack och Trippelattack

Jägare, 1T6 SP, +1 på skada/rang

Lönnhuggare, 1T6 SP, +2, +1T6, +1T6+2 osv per rang vid backstab

Stridskonstnär, 1T10 SP, obeväpnad skada ökar med en tärningsvalör 1T4, 1T5, 1T6, sen på rang 4 Återhämtning av 1T8 SP som en handling, sen fortsatt ökad skada...

Magiker, 1T4 SP, får besvärjelseslots enligt grundreglerna

Ofarlig, 1T4 SP, varje rang i detta gör att fiender blir mindre benägna att döda en utan glömmer en, ignorerar, skrattar åt, tillfångatar eller något annat. På rang 1 bara mindre skillnad, på rang 10 praktiskt taget odödlig.

Sen har vi även delat upp försvaret i Rustning och Undvika, vilket ger lite mer stöd åt lätt rustade brötkrigare av Conan-typen.

terje

xenomorf mystiker
Om jag skulle köra med multiclassing skulle jag nog också göra något dylikt. Det får vissa likheter med hur karriärer funkar i Barbarians of Lemuria.

Hur funkar uppdelningen av Försvar?

Fridigern

Swordsman
Låter intressant med Barbarians of Lemuria, har inte riktigt kollat in det än men skall nog göra det.

Grundegenskaperna går mellan 5-15 som i Symbaroum. Undvika är Rörlighet (smidighet) omodifierat, om man inte har rustning eller är belastad. Rustning börjar på 10 och går upp till 15, där förflyttning begränsas och undvika sänks med tyngre rustningar.
Rustning
Rustningsvärde
Undvika
Förflyttning
Belastning
Orustad
10
9m (6 rutor)
Lätt läder
11
9m (6 rutor)
1
Tungt läder
12
7,5m (5 rutor)
2
Ringbrynja
13
-1
7,5m (5 rutor)
3
Lamellpansar
14
-2
6m (4 rutor)
4
Helrustning
15
-3
6m (4 rutor)
5
Sköld
+1
7,5m (5 rutor)
2

I strid får man normalt använda det som är bäst av Undvika och Rustning, men om man är Överraskad eller Flankerad får endast Rustning användas, om man undviker gigantiska monster, eldkvastar eller rullande stenbumlingar får endast Undvika användas.

Sen har vi ändrat lite i grundegenskaperna (endast 4) och lagt till egenskaperna Närstrid och Avståndsstrid som beräknas från Styrka respektive Rörlighet från början och ligger i ett spann på mellan 8-12 som start (men kan höjas vid levlande), för att göra försvarsvärdena viktigare.

När kannibalen anfaller (Näs 10) får man alltså slå under sin Undvika eller Rustning +-0, hade han haft 11 får man -1. När man sen slår tillbaka får man slå sin Närstrid -2 (han har tungt läder 12)

Sen har vi gjort miniatyrer och kör med 1,5-meters rutor, sidosteg från D&D3+ och Frislag från symbaroum för att ge lite taktiska val. Man får endast 3m extra förflyttning av att sprinta under rundan, så förflyttning är viktigt för att undfly monster etc