Nekromanti [Svärdets Sång] Kraftpoäng för spelledaren

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nu har vi spelat Svärdets sång ett tag, och det är kul. Jag gillar det mesta i systemet, som känns som den bästa versionen hittills av Fria Ligans standardsystem. Stridssystemet innehåller oväntat många val, och även reglerna för att resa är intressanta.

Men det finns en sak som jag inte gillar, och det är det faktum att spelledaren har en pöl med Kraftpoäng som han eller hon kår använda för alla de fiender rollpersonerna möter. Eftersom den pölen ofta innehåller ganska många Kraftpoäng, som inte används så ofta, blir fiendemagiker ohyggligt mäktiga eftersom de har en nästan obegränsad mängd poäng att slänga in i kraftfulla besvärjelser. De kan i princip slå ut en rollperson varje gång de får en chans att agera, medan rollpersonsmagiker inte har samma möjlighet, då de är begränsade till sina personliga Kraftpoäng.

Jag skulle föredra om varje spelledarperson hade en personlig pöl med Kraftpoäng, precis som rollpersonerna. Vad tycker ni andra som har spelat spelet?

Fenhorn

Speltestare
Det är väl upp till spelledaren att balansera hur han använder sina kraftpoäng. Dessutom ska ju kraftpoängen räcka hela spelmötet så även om du har kraftpoäng att spendera, t.ex. tidigt i ett spelmöte så ska man ju ha kraftpoäng även i slutet och som sagt, det är ju SLs jobb att balansera det där.
Så även om jag skulle ha 20 kraftpoäng i början på ett spelmöte så låter jag ju inte en SLP magiker lägga en E20 Förbränna bara för att jag kan. Jag gör en bedömning om vad som är rimligt att använda och dessutom beroende på vem det är. I de första versionerna utav M0 så hade alla mutanter egna MP. 3 för vanliga mutanter och 5 för psi-mutanter. Jag brukar ha det som mall när jag balanserar hur många kraftpoäng (eller mutationspoäng) som varje enskild SLP använder i en scen. Men jag låser mig inte till det.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det är klart spelledaren kan arbeta runt det, men det gäller för alla regler som inte är riktigt bra, och det är bättre att fixa regeln än att varje spelledare ska ordna det efter eget godtycke.

Det blir extra konstigt om det finns en spelledarperson som är på rollpersonernas sida och är med och slåss. Då kommer den spelledarpersonens pressade slag ge Kraftpoäng som fienderna kan använda, och tvärtom. Det fungerar inte speciellt bra alls.

Fenhorn

Speltestare
Använder inte min pool till SLP som är på spelarnas sida. Min pool är till för de som är emot spelarna, blir för konstigt annars, för mycket exploateringsvarning på det.
Har inga problem med "pool" regeln, men det är väl en vanesak. Men gillar man inte det så kan du ju alltid gå tillbaka till som det var innan den s.k. pool-regeln kom till. Alltså låta varje SLP ha en viss mängd KP. När jag körde M0 i början då det inte fanns någon pool, så har SLP 3 eller 5 MP. Jag använde mig av 1, 3, 5 regeln i stället. 5 poäng för psi-mutanter (blir väl magiker i FbL), 3 poäng för övriga viktiga mutanter och 1 poäng för övriga mutanter. Blir mer bokföring som SL men man slipper poäng-poolen i alla fall.