Nekromanti Svärdsspel i Hadarlon

EREDON

Veteran
Skulle någon kunna var snäll att ge mig lite tips om hur jag ska göra ett äventyr om svärdsspelen i Hadarlon?
Jag har läst boken men det är ganska svårt att göra om boken till ett äventyr och spelarna vill ju använda egna karaktärer så det gör det hela ganska svårt.
Jag skulle vara väldigt tacksam om jag kan få lite tips.

Använd inte historien i boken alls.

Använd miljöer, låna nån karaktär, men gör det hela till ett helt eget äventyr.
Vi har spelat igenom två svärdsspel. Första gången var det inte ens någon elak historia bakom, men andra gången var det dels folk som fuskade (förgifta motståndare), och det allvarliga efteråt var att damariska spioner förgiftade hela solstjärnas borg med Daaks plåga. Det var riktigt illa.

storken

Warrior
Vi körde ett äventyr där de flesta rollpersonerna deltog i kvalen till svärdsspelen (eller vad man nu ska säga), men en av rollpersonerna såg även i en dröm hur någon blev mördad mitt under en "match". Sedan följde såklart en massa interna intriger..

Stridsregler (OT)

Jag har också läst Svärdsspel i Hadarlon, och även jag tänkte grunda en minikampanj i det. Men i boken är det bara ett par stycken som dör (vilket verkar vara lagom), men om man använder Eons vanliga stridsregler så kommer man dö i ungefär varannan match. Någon som har en fin husregel på G, som gör att man inte behöver slå lika hårt?

Mvh Victor Palm...

...Tack på förhand.

storken

Warrior
Re: Stridsregler (OT)

när vi körde var det ingen som dog. Målet var att i första hand avväpna motståndaren, inte döda denne.

inte direkt svaret på din fråga, men iaf..

Ilion

Veteran

Du kan ju ha det som ett måste för rollpersonerna att inneha tekniken kvickta anfall minst, det gör ju att du bara gör halva skada.. sedan kanske inte det hjälper ifall du inte ser till så att inga kraggbarbarer med kraggsvärd finns med i gruppen, dessa skulle döda ändå. Ifall du vill gå ännu mer, kan du använda regeln som att du enbart går på bäst effekt, alltså inte med att ifall du parerar lyckas du utan du måste vinna över anfallarens effekt. Sedan är det ju så att du lyckats med parerongen men inte så bra att svärdet inte träffar, så då gör personen bara halva skadan på dig.

Oj, jag inser att det blir lite luddigt det här. :gremtongue:

Ifall anfalleren har högre effekt än försvararen träffar han målet, dock gör han bara halva skadan ifall försvaren lyckades med sitt försvarsslag men med mindre i effekt. ifall motståndaren har högre i effekt än anfallaren lyckas pareringen.

det blev bättre :gremsmile:

Jade

Warrior
hmhm.... är rätt säker på att det stod en del nyttigt om just svärdspelen i hadarlon i något nummer av codex för ett väldans långt tag tillbaka.. kanske runt nummer 6-7-8 (minns inte exakt vilket)

man kan säkert hitta många tips och mycket behändig information där... om man luskar fram exakt vilket nummer av den kära tidskriften det rörde sig om... :gremwink:

Matt Evans

Veteran
Stämmer bra det, men det är betydligt äldre, nämligen Codex nr 003 (sidorna 22-23 samt 25)

// Matt Evans

Menar du att man brukar dö av ett hugg i eon?
Det är inte så osannolikt, men knappast varannat hugg. Man kommer ju inte göra kraftfulla anfall ändå, man vill bara träffa en gång.

Jodå

Ob3t6 skada för vapen, Ob1t6 grundskada, Ob1t6 tekniken Hugg, Ob2t6 skadebonus = Ob7t6 skada = 26,25 i genomsnitt = två extraskador = död i många fall.

Mvh Victor Palm...

...Så det så!

Mäster Atrion

Warrior

Vi har då gjort så när vi kör dueller eller liknande t.ex Svärdspelen så kan vi dra av nästan hur mycket skada som helst. Men om jag minns rätt så är det ca: Ob1T6 skada som vi ändå måste ge ut.