Nekromanti Svärdsträning i Uppsala

Vi är några i Uppsala som precis startat en förening (Östra Aros Svärdsmän) för träning av medeltida Europeisk stridskonst. Vi kommer att vara en del av ARMA som sen ett par år finns i Sverige (hemsida). Vi har en annorlunda syn på stridskonst jämfört med lajv, SCA eller de österländska. Vårat mål är att i görligaste mån efterlikna riktiga tekniker och träningsmetoder som fanns på medeltiden. Vi använder oss av bevarade fäktmanualer för ändamålet. Föreningen har inget egentligt samband med rollspel, men det är ett bra sätt att få känna på hur det gick till.

Vi kommer att träna 2+ gånger i veckan.

Om ni är intresserade av att träna eller annars så kontakta mig på faehrengaust@hotmail.com.

/Faehrengaust

Sadaigh

Swordsman
Fan va cool idé! =) Dock kan jag inte vara med på tillställningen, för jag bor inte ens i närheten av Uppsala, utan i kristianstad...! =) men men... suck..

Cesa

Veteran
Ni har inga avsikter att flytta till Örebrotrakten? ;)

Nåväl, jag får väl fortsätta att fäktas med mina plocke-pinn-pinnar eller nåt /images/icons/doh.gif

Det finns alltid möjlighet att ordna föreningar på andra orter också. De två största finns i Falun och Stockholm. Men det finns intresserade på många fler orter. Det dyker upp folk från lite var stans på träningsläger.

/Faehrengaust

Mask_UBBT

Hero
Kan man kanske få länkar till andra ARMA-saker i sverige? Jag kollade på sidan, men jag har så dåligt lokalsinne.../images/icons/wink.gif

Lite upp till var och en givetvis. Det finns inga tränare som piskar på en utan alla får träna på som de vill och ta stöd av varandra.

Konditionsmässigt så är det inte farligt. Mycket tid går till att öva tekniker och det är inte jobbigt. Sen kan man köra lite svärdsdrillar där det är valfritt hur svettig man blir.

Det jobbigaste är sparring och det kräver utrustning som vi inte har ännu, men är på gång att skaffa. Sparring kräver kondition, men det är väl något vi får bygga upp /images/icons/wink.gif.

Styrkemässigt krävs det inget (styrkekraven i rollspel är löjligt höga). I början kan man drabbas av lite träningsvärk på underliga ställen för vissa av musklerna som används är lite ovanliga (t.ex. höger skuldra och underarm).

Däremot ska man vara medveten om att det inte är helt smärtfritt. Det sker misstag och man bli träffad ibland både i sparring och teknikträning. Det blir en del fall också, särskilt när man tränar obeväpnat och med dolk. Fallteknik kan vi lära ut för vi har flera som kan det. Man ska nog inte vara rädd för blåmärken eller bulor om man vill träna. Däremot så ska vi nog kunna undvika riktiga skador (helt säker kan man ju aldrig vara, det är ingen träning eller sport).

/Faehrengaust med kass kondition

Lontryuin

Veteran
Låter mer och mer intressant... När ska ni börja?

//Björn, som också har dålig kondition

Vi har redan börjat

Vi har redan tränat ett kort tag.

Jag mailar mer info.

Om det är fler som är intresserade så maila mig. Jag vill gärna ha koll på alla som kan tänkas dyka upp så att det inte blir kaos /images/icons/hairy.gif.

/Faehrengaust

walium

Ganska töntig, faktiskt
Varför inte i Linkeboda?

Så vitt jag vet finns det inte i Linköping. Jag hade gärna testat men det är lite långt till Uppsala och Stockholm ifrån Linköping. Vilken typ av utrustning krävs det?

Materialsport?

Jag känner inte heller till någon som skulle hålla på i Linkeboda. Det kanske kommer. Du kan ju vara den förste? /images/icons/smile.gif

Utrustningsmässigt är det väldigt valfritt. I obeväpnat kan man träna utan något. För långsvärd krävs en pinne på 1.20 meter. Men man vill snabbt ha bättre pinnar, handskar, sparringutrustning, riktiga klingor, helplåt... eh, vill ha alltså /images/icons/wink.gif.

Själv kör jag just nu med ett träsvärd som jag köpt och sedan har jag gjort en träningsdolk. Men jag är på gång att köpa sparringskydd, men det finns inget färdigt kit man kan köpa utan det blir ett hopplock. Det som är viktigaste är ett sparringsvärd (som man bygger själv av ek, aluminium och lite vaddering) och fäktningsmask. Bra att ha är också ordentliga handskar, armbågsskydd och knäskydd (hockey skydd går t.ex. bra).

Men det är som sagt väldigt valfritt. Vissa vill gå hela vägen och skaffa tidsenliga grejer (alla vill nog /images/icons/smile.gif, men alla är inte villiga att göra den investeringen).

/Faehrengaust, behöver mer pengar