Nekromanti Svärje-fråga

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag har en liten fråga om kortspelet Svärje som jag hoppades någon här kunde besvara. Jag testade tillsammans med några vänner på det i går och det var rätt okej som spel.

Men en fråga som delade oss i två läger var huruvida Statsministern hade rösträtt vid genomdrivandet av budgeten? En del menade på att han inte skulle ha det för det gjorde spelet obalanserat och att han inte var en minister på det sättet. Reglerna säger dock inget om det utan att alla ministrarna skulle rösta.

Vilken sida har rätt? Skall statsministern rösta rörandei budgeten?

johoohno

Warrior
Häpp!

När vi har spelat Svärje har alla ministrar rösträtt, inklusive statsministern.

Eftersom en spelare aldrig har mer än en minister om de har statsministern upplever vi inte att det skulle bli obalanserat.

/Johan

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Nej, statsministern får inte det - men han kan ju å andra sidan skjuta över majoriteten av ministerpostrarna till finansministern. Då får han och finansministern dominans och det var väl det som upplevdes som ett problem (eftersom statsministern och finansministern på egen hand kunde driva igenom budgeten).

Men det är väl som Marco skriver, Svärje är ett ohemula obalanserat spel - och det är väl en del av charmen.

Jag tackar er båda för era svar!