Nekromanti Svårare att parera Stick?

Skrynkelberg

Veteran
Hej, här har ni mig igen med ännu en drös kritik mot Eon-reglerna. Nå, lika bra att få det överstökat.

Kort sagt, jag tycker att det borde vara svårare att parera stick än kross/hugg, och att det borde göra mera skada (i alla fall om man sticker någon i magen. Mitt argument är att man på torneringar på medeltiden (i alla fall i England) förbjöd stick. Jag är inte helt säker på varför (kanske någon av ni historieexperter där ute kan förklara) men jag antar att det är antingen att det är svårare att parera, och kanske att blockera också (vad sägs om +OB1T6?). Det borde det vara enligt mig, i alla fall.

Dessutom har jag märkt att hugg- och stickskadetabellerna är exakt likadana, om man ser på skadan, vill säga. Borde inte det göra lite ondare att bli genomborrad än om man bara hugger till någon i magen? Jag tycker i alla fall att chansen för organskada borde öka rejält.

Vad tycker ni?

(Förresten, det vore snällt om någon kunde säga hur man får fram kursiv stil till någon som är värdelös på HTML. Tack.)

Krille

Super Moderator
"Kort sagt, jag tycker att det borde vara svårare att parera stick än kross/hugg, och att det borde göra mera skada (i alla fall om man sticker någon i magen. Mitt argument är att man på torneringar på medeltiden (i alla fall i England) förbjöd stick."

Den huvudsakliga orsaken är att stick har lättare att tränga igenom ringbrynja och således lättare kan skada den andre riddaren. Vidare finns det en kasse halvtaskigt skyddade områden även hos en rustad riddare (till exempel ögonen) som lätt kan skadas om man råkar ut för ett stick. Däremot är det näst intill omöjligt att komma åt dessa områden med ett hugg. Dessutom är, som du säger, stickskador djupare och kommer åt fler och viktigare organ.

Däremot är stick inte så mycket svårare att parera eller blockera. Stick har inte så stort moment och det är lätt att rikta om kraften jämfört med ett hugg som har hiskligt mycket större moment.

För övrigt står tricket med att få kursiv stil tydligt förklarat i FAQn. Klicka på FAQ uppe till höger och läs alla hemligheter bakom märkningar.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Björn Hellqvist

Swordsman
Vilken är din källa för att man förbjöd stick i torneringar? Då man ofta använde svärd av valben eller slöade ("rebated") svärd, och inte skarpa vapen, låter det överflödigt att förbjuda stick.

Ett stick är inte nödvändigtvis svårare att parera; med lite fotarbete aller vridning av kroppen kan man undvika attacken, alternativt slå undan det anfallande vapnet. Vidare så har visserligen ett stick lättare att penetrera mjukare och halvstyv rustning, men den skada som uppstår behöver inte vara så allvarlig. Under napoleonkrigen klagade fransmännen över engelsmännens "osportsliga" bruk av effektiva sablar balanserade för hugg, när fransoserna själva favoriserade sticket. Ett hugg med ett välbalanserat vapen kan ofta orsaka långt större skador än ett stickvapen.

http://www.algonet.se/~enda

Big Marco

Läskig
Re: Skadetabeller

Hugg- och Sticktabellerna är inte lika. Tita igen. ,-)

-Marco Behrmann

Kullendorff

Warrior
Huh?

Vad?

Lite fakta ifrån verkligheten:
Ett anfall som är riktat rakt framifrån är faktiskt LÄTTARE att parera än ett anfall som kommer ifrån "sidan" (hugg). Det krävs inte mycket kraft för att styra undan ett sådant anfall.

Gå ner till närmsta gym och börja träna Wing Shun (eller vad du vill) och du kommer få se själv.

Tillbaka till rollspelens värld:
Tycker du att stickskadorna är för mjäkiga vette sjutton vad du har tittat på. Stick i bröstkorgen dödar i 6 fall av 10. De flesta av mina spelare har nu tränat in tekniken Stick och gör inget annat i strid.
Lär man sig målpunkter oxå och allt man behöver göra är att sticka 1 gång i bröstet, sen försvara sig och vänta på att motståndaren blöder ihjäl.
DÄREMOT är det rätt att Stick inte orsakar så mycket Trauma som Hugg då en Stick skada inte ger upphov till så mycket sårchock eller dylikt. Faktum är att folk kan ta en kniv i magen och knappt märka det förrän blodet börjar forsa.

MvH
Kullendorff
*har lärt sig den hårda vägen*

Riddaren

Swashbuckler
"Vilken är din källa för att man förbjöd stick i torneringar? Då man ofta använde svärd av valben eller slöade ("rebated") svärd, och inte skarpa vapen, låter det överflödigt att förbjuda stick."

Jag kan historia, men inte läst in mig på alla torneringsregler, men uppgiften kan ha något med filmen Ivanhoe vi ser varje nyår... i den torneringen är stick förbjudet. Hur det var i verkligheten, kan jag dock inte utala mig om.

Riddaren

Även den bäste har dåliga dagar

Skrynkelberg

Veteran
Hmm, okej, så det var inte det att det var svårare att parera. Men jag tycker ändå att lite mer organskada i magen vore lämpligt. Vad sägs om:

1-4 Organskada
5 Ryggrad
6 Artärblödning
7 Inre blödning
8-9 Köttsår
10 Djupt sår

Ev. kan man byta plats på köttsår och djupt sår, eller ge organskada ett extra poäng. Men nåja, allt för att få spelarna att sticka lite mer.

Flash Back

Warrior
Re: Skadetabeller

Långt sår blir djupt sår. Jack i kraniet har 1 mer i smärta på nån av de båda. So what. Hur kom ni på den där skillnaden i kraniet först och främst? ;)

It's no meaning to live, if you don't feel alive.

Björn Hellqvist

Swordsman
Ivanhoe

Tja, Ivanhoe är en något tvivelaktig sekundär källa... Man använder rustningar som kommer cirka 30 år senare, rider med skiljande skrankor, vilket inte finns belagt före 1420-talet, etc. Jag har en liten artikel om filmen här: http://www.algonet.se/~enda/f_ivanhoe.htm http://www.algonet.se/~enda