Nekromanti Svårighet för vardagsmagi?

Xzarjo

Warrior
Om man använder en färdighet (tex besvärja) nästan 2 gånger om dagen med en svårighet på.... sej 1 eller 2 ob men färdighetsvädret riktigt högt... sej 19, brukar ni kräva slag då?
Svårigheten är ju förhållandevis inte specielt stor men om man jämt ska slå kommer fiskaren/magikern/veterankrigaren/trollet att fumla (om det inte är 1 ob förstås) rätt ofta eller hur?

Ursprung: I DoD kan magikerna leka med lvl 0 formler som i princip inte kan misslyckas medan det i eon inte är like lätt att "leka" med magi.

Mvh Vätten..
... som har norpat ett äpple.

Phelan

Hero
Du bestämmer väl själv hur mycket detaljer du vill ha i din kampanj. Men om du ska jämföra med DoD (minns bara gamla Minimagin från Gigant) så är det möjligen besvärjelser som har Ob1T6 som inte skulle kräva slag, just för att det inte går att fumla med dessa. Med Ob2T6 kan du faktiskt fumla (om du inte har mildare fummelregler, vilket många har) så där kan det vara intressant att kolla då och då, men effekten för en skicklig magiker som sumpar en Ob1T6-besvärjelse blir väl bara att han suckar lite och sedan gör om den. Så, om det inte är i en stressad situation borde Ob1T6-slag kunna ignoreras om RPn är skicklig (säg FV15+).

Mvh / Phelan

Frixeray

Swordsman
Återigen konfronteras vi med problemet "Tärningsslag i Eon". Som en liten husregel kan man slå upp sannolikhetstabellerna i Eon 2 och titta. Är chansen att lyckas/få perfekt mer än 90% behövs inget färdighetsslag. Modifiera procentandelen om så önskas. Kanske lite långsamt kan tyckas

Samma metod, ungefär är att sätta upp vissa riktlinjer; Ex. har du 8 i FV behövs inget slag om svårigheten är Ob1T6 eller 14 i FV för Ob2T6.

Eller så avgör spelledaren utefter eget huvud vad som är lämpligt.

Eller nått...

Ymir

Liten kantbaron
Jag brukar låta rollpersoner automagiskt klara av besvärjelser av rimlig svårighetsgrad som de använder ofta, förutsatt att de kan ta lite mer tid på sig. En två magnituder bör en duktig magiker (+15 i Alstring/Besvärjelse) klara enkelt, så länge det inte är en stressad situation eller andra 'försvårande' omständigheter.

- Ymir, regelliberal

G

Guest

Guest
Själv gillar jag reglerna för fummel och jag själv som hållit på med olika brädspel och sporter vet att när man tar saker för givet för att man är bra på det (som en besväjelse på 1 ob och man har 19 i färdighet) då bryr man sig inte särskilt mycket om att konsentrera sig på besvärjelsen och då fumlar man lätt. Så då brukar jag låta spelarna slå ett par tärningar (så många man tycker är lagom) och om alla utfaller med sexor FUMMEL!