Nekromanti Svårighetsgrad vs. Modifikationer

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ett väldigt vanligt spelsystem är att man ska slå någon kombination av tärningar, lägga till ett värde i en färdighet eller liknande och lyckas om man kommer över en svårighesgrad. (Förekommer i d20, Västmark, Western, m. fl.)
Eftersom olika handlingar är olika svåra att genomföra måste man införa någon form av modifikation eller justering av svårighetsgraden. Det kan göras på tre olika sätt.

1. Det finns inga modifikationer till färdighetsvärdet. Alla modifikationer läggs till svårighetsgraden. Svårighetsgraden varierar alltså beroende på vad det är man ska göra och hur man gör det.

2. Svårighetsgraden är alltid densamma. Alla modifikationer läggs till färdighetsvärdet, inklusive modifikationer för handlingens svårighet.

3. En kombination därav. Det mest uppenbara är antagligen att ändringar av yttre omständigheter justerar svårighetsgraden, medan ändringar av vad personen gör och hur han gör det justerar hans färdighetsvärde.

Resultatet av de tre metoderna blir naturligtvis detsamma. Jag undrar bara vilken ni tycker känns bäst. Ska man modifiera svårighetsgraden eller färdighetsvärdet? Och om man kan modifiera båda, blir man förvirrad av att vissa saker modifierar det ena medan andra saker modifierar det andra?

Exempel eftersom jag inser att jag är en smula luddig:
Krigaren Kurt ska slå in en ganska svag dörr med en murbräcka. Svårigheten för en normalsvår handling är 10.
1. Dörren är ganska svag, vilket ger svårighetsgrad 8. Murbräckan modifierar dessutom svårighetsgraden med -2 till 6, vilket slutligen är den svårighetsgrad Kurt ska överträffa.
2. Dörren är ganska svag, vilket ger Kurt +2. Han har dessutom en murbräcka vilket ger ytterligare +2. Totalt får han +4 på slaget mor svårighetsgrad 10.
3. Dörren är ganska svag, vilket ger svårighetsgrad 8. Kurt har en murbräcka, vilket ger +2. Kurt får alltså +2 på ett slag mot svårighetsgrad 8.

/tobias

Krille

Lord
  • Om det som påverkas gäller för alla, oavsett vem som försöker sig på handlingen, så är det svårigheten som ändras.
  • Om det som påverkas gäller för en enda person, oavsett om det beror på skada, prylar eller magi, så är det rollpersonens värde som ska modifieras.

jbergman

Veteran
Jag skulle föredra alternativ 2. Fördelen är då att man lätt ser vilken effekt man uppnår, och man behöver inte sitta och räkna när man skall jämföra resultat. (I gengäld måste man förstås sitta och räkna lite mer för att se om man har lyckats, men ändå.)

Att ha en fast svårighetsgrad ser jag som den främsta fördelen med slå-över-system av den typ du beskriver, så att börja justera den känns bara onödigt.

UniSystem använder sig av fast svårighetsgrad men med modifikationer på slaget, och det är ett system jag trivs bra med.

/Jakob

Rising

Vila i frid
Risings balla metoder:

"Resultatet av de tre metoderna blir naturligtvis detsamma."

Det behöver det inte alls vara. Jag har lekt med flera (åtminstone ett som jag kommer på på rak arm, men det är säkert fler) regelsystem här på rollspelsmakarforumet som gör att personliga begränsningar och yttre begränsningar ger olika effekter på färdighetsslagen. Alltså så att man oftare både fumlar och missar om man försöker skjuta någon när man är full (personlig begränsning), medan endast risken för miss ökar när man flyttar målet tio meter bakåt (yttre begränsning).

Jag tycker personligen att det känns mest intuitivt att köra med kombinationer. Om två rollpersoner skall utföra en och samma handling tycker jag det känns logiskt att de skall ha en och samma svårighetsgrad, och om en och samma rollperson provar en handling där de yttre omständigheterna drastiskt har ändrats tycker jag att det känns rätt om man bara ändrar på svårighetsgraden.

Allra bäst blir det nog om man dessutom låter personliga begränsningar (såsom dålig sikt, kläder som hamnar i vägen, alkoholpåverkan, m.m) ha något annorlunda effekter än yttre omständigheter (hur stark dörren är, hur långt borta målet står, svåra frågor man skall svara på, osv). Jag tycker fummelrisken enbart skall öka beroende på de personliga begränsningarna.

/Rising