Ett väldigt vanligt spelsystem är att man ska slå någon kombination av tärningar, lägga till ett värde i en färdighet eller liknande och lyckas om man kommer över en svårighesgrad. (Förekommer i d20, Västmark, Western, m. fl.)
Eftersom olika handlingar är olika svåra att genomföra måste man införa någon form av modifikation eller justering av svårighetsgraden. Det kan göras på tre olika sätt.
1. Det finns inga modifikationer till färdighetsvärdet. Alla modifikationer läggs till svårighetsgraden. Svårighetsgraden varierar alltså beroende på vad det är man ska göra och hur man gör det.
2. Svårighetsgraden är alltid densamma. Alla modifikationer läggs till färdighetsvärdet, inklusive modifikationer för handlingens svårighet.
3. En kombination därav. Det mest uppenbara är antagligen att ändringar av yttre omständigheter justerar svårighetsgraden, medan ändringar av vad personen gör och hur han gör det justerar hans färdighetsvärde.
Resultatet av de tre metoderna blir naturligtvis detsamma. Jag undrar bara vilken ni tycker känns bäst. Ska man modifiera svårighetsgraden eller färdighetsvärdet? Och om man kan modifiera båda, blir man förvirrad av att vissa saker modifierar det ena medan andra saker modifierar det andra?
Exempel eftersom jag inser att jag är en smula luddig:
Krigaren Kurt ska slå in en ganska svag dörr med en murbräcka. Svårigheten för en normalsvår handling är 10.
1. Dörren är ganska svag, vilket ger svårighetsgrad 8. Murbräckan modifierar dessutom svårighetsgraden med -2 till 6, vilket slutligen är den svårighetsgrad Kurt ska överträffa.
2. Dörren är ganska svag, vilket ger Kurt +2. Han har dessutom en murbräcka vilket ger ytterligare +2. Totalt får han +4 på slaget mor svårighetsgrad 10.
3. Dörren är ganska svag, vilket ger svårighetsgrad 8. Kurt har en murbräcka, vilket ger +2. Kurt får alltså +2 på ett slag mot svårighetsgrad 8.
/tobias
Eftersom olika handlingar är olika svåra att genomföra måste man införa någon form av modifikation eller justering av svårighetsgraden. Det kan göras på tre olika sätt.
1. Det finns inga modifikationer till färdighetsvärdet. Alla modifikationer läggs till svårighetsgraden. Svårighetsgraden varierar alltså beroende på vad det är man ska göra och hur man gör det.
2. Svårighetsgraden är alltid densamma. Alla modifikationer läggs till färdighetsvärdet, inklusive modifikationer för handlingens svårighet.
3. En kombination därav. Det mest uppenbara är antagligen att ändringar av yttre omständigheter justerar svårighetsgraden, medan ändringar av vad personen gör och hur han gör det justerar hans färdighetsvärde.
Resultatet av de tre metoderna blir naturligtvis detsamma. Jag undrar bara vilken ni tycker känns bäst. Ska man modifiera svårighetsgraden eller färdighetsvärdet? Och om man kan modifiera båda, blir man förvirrad av att vissa saker modifierar det ena medan andra saker modifierar det andra?
Exempel eftersom jag inser att jag är en smula luddig:
Krigaren Kurt ska slå in en ganska svag dörr med en murbräcka. Svårigheten för en normalsvår handling är 10.
1. Dörren är ganska svag, vilket ger svårighetsgrad 8. Murbräckan modifierar dessutom svårighetsgraden med -2 till 6, vilket slutligen är den svårighetsgrad Kurt ska överträffa.
2. Dörren är ganska svag, vilket ger Kurt +2. Han har dessutom en murbräcka vilket ger ytterligare +2. Totalt får han +4 på slaget mor svårighetsgrad 10.
3. Dörren är ganska svag, vilket ger svårighetsgrad 8. Kurt har en murbräcka, vilket ger +2. Kurt får alltså +2 på ett slag mot svårighetsgrad 8.
/tobias