Nekromanti Svårighetsgrader

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
I Saga så finns det en liten tabell som informerar om en handling är lätt eller svår att utföra. Som jag fattar tabellen så innebär det att en lätt handling ger +1 på egenskapsslaget.

Men jag tycker att det är något som inte stämmer. Enligt min mening så påverkar svårighetsgraden slaget och inte egenskapen. Jag tycker att din rollpersons egenskapsvärde inte borde påverkas av en svårighet/ eller lätthet. Din rollpersons kunskaper är ju de samma oavsett om handlingen är svår eller lätt. Men där emot kan slumpslaget modifieras beroende på handlingens svårighetsgrad.

Alltså. Tabellen på sidan 53 i Sagas grundregelbok borde vara bakvänd. En lätt handling borde ge en modifikation på -1 på tärningsslaget och om din rollperson skulle utföra en svår handling så borde han få +2 på tärningslaget.

Detta innebär i realiteten ingen skillnad (som jag kan se det). Men rätt ska vara rätt. :gremwink:

Hoppas det gick att hänga med på mitt resonemang. :gremlaugh:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,923
Location
Stockholm
Jag vill minnas att detta diskuterats tidigare här på Rollspel.nu – skillnaden mellan yttre och inre modifikationer (som jag tror att de kom att kallas).

Dvs. sådant som påverkar svårigheten för alla som försöker sig på det är yttre modifikationer och bör påverka själva svårighetsgraden (eller slaget i det här fallet).

Exempel: Att klättra uppför en stång. Om stången är såpad modifieras svårighetsgraden, eftersom det blir svårare för alla som vill klättra uppför den.

Sådant som däremot bara påverkar den enskilda rollpersonen är inre modifikationer och bör påverka dennes egenskaper och färdighetsvärden.

Exempel: Att klättra uppför samma stång. Om en rollperson är skadad modifieras dennes färdighet i att klättra (eller motsvarande), eftersom det bara blir svårare för just den rollpersonen.

I de flesta system går detta förstås på ett ut, men det finns ett par jag känner till där det faktiskt kan spela roll.
 
Top