Utgå från t20-slag, där slå högt under eller lika med färdighetsvärdet är lyckat, där 20 är fummel, och slag på färdighetsvärdet exceptionell framgång. Effekten är lika med utfallet på lyckat slag, annars är den noll.
Om svårigheten skall ökas kan det ske på lite olika sätt:
- sänk chansen att lyckas (dvs färdighetsvärdet) med t.ex. 3 eller 5
- kräv en minsta lyckad effekt, t.ex. 3 eller 5; utfall under det är misslyckat
- slå 2t20 och ta den minst förmånliga
Om däremot svårigheten skall ökas kan det också ske på olika sätt:
- öka chansen att lyckas med t.ex. 3 eller 5 (skulle du hamna på 20 eller mer, så är ändå utfall på 20 misslyckat, men för övriga utfall ökas effekten med ett fr varje steg över 20 cu hade i chans att lyckas).
- slå 2t20 och ta den mest förmånliga
Jag har sett system som använder flera av dessa metoder samtidigt (lite oklart varför det ibland är det ena, ibland det andra eller tredje), men jag vill ha en, och bara en av dem. Men vilken? Vad ser ni för för- eller nackdelar? Och det såväl matematiskt som mer känslomässigt?
Om svårigheten skall ökas kan det ske på lite olika sätt:
- sänk chansen att lyckas (dvs färdighetsvärdet) med t.ex. 3 eller 5
- kräv en minsta lyckad effekt, t.ex. 3 eller 5; utfall under det är misslyckat
- slå 2t20 och ta den minst förmånliga
Om däremot svårigheten skall ökas kan det också ske på olika sätt:
- öka chansen att lyckas med t.ex. 3 eller 5 (skulle du hamna på 20 eller mer, så är ändå utfall på 20 misslyckat, men för övriga utfall ökas effekten med ett fr varje steg över 20 cu hade i chans att lyckas).
- slå 2t20 och ta den mest förmånliga
Jag har sett system som använder flera av dessa metoder samtidigt (lite oklart varför det ibland är det ena, ibland det andra eller tredje), men jag vill ha en, och bara en av dem. Men vilken? Vad ser ni för för- eller nackdelar? Och det såväl matematiskt som mer känslomässigt?