Nekromanti Svårläst forum

Hawkeye

Veteran
Underbar sida det här med mycket inressant att läsa för mig och andra i min krets som sitter och spelar rollspel.

MEN, (finns ett alltid) ni som ansvarar för forumet borde seriöst tänka om att byta till ett annat forum-system.
Något som tex PHPbb.

Det kommer ju antagligen skapa problem (finns verktyg där som hjälper till) och ta tid, men jag anser att det kommer göra detta forumet mycket lättare och därmed trevligare att läsa.

Eftersom detta typ är första gången jag är här på forumet, blev det myånga bra/dålig upplevelse... tex profilen är ju rätt skoj med tanke på att allt är svenska och mycket inriktat till rollspel (som det borde vara) och det är väldigt enkelt och kompatibelt att skriva in saker i inlägg (tex url:er)
Och tyvärr en STOR dålig sak: alla trådarna och så. Först för att göra det enklare måste jag sänga av utvigningen av tråda (minimera dom) så det blir lite lättare att skilja olka topics åt.
Sen när man hittar nåt intressant och går in på en tråd blir det 10 miljoner trådar till "svar" och om man vill fortsätta att läsa samma tråd måste man sitta och trycka sig vidare.

Kan ju ifs vara nåt jag missat som man kan ändra så man slipper detta, men isåfall har jag missat det.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Lätt fixat …

Längst ner på din kontrollpanel kan du välja att ändra visningsinställningar. Där kan du göra de inställningar du önskar.

seinet

Swashbuckler
Hur är det då du vill ha det, är det med platt visning (där hela tråden står ungefär som en toalettrulle med alla svar utskrivna under)?

Själv föredrar jag minimerade trådad visning. Tidigare körde jag med maximerade trådad visning, men tröttnade snabbt på de långa listorna och minimerade det, mycket bättre blev det.

UBB.threads är utan tvekan det bästa forumsystem jag används (har iochförsig inte använt andra) just för att man kan ställa in det så det ser ut som vilket system som helst.

/Seinet Wintermute - stannade visst 20 timmar längre på BSK än vad han tänkt sig

Sodivra

Champion
Inga problem.

Gå in på kontrollpanelen, gå in på visningsinställningar, ändra "Förvalt visningsläge" till "Listvisning". (Eller tryck på knappen "Platt" till höger i listen ovanför inlägget.)

Vill du att trådarna ska vara minimerade så kan du ändra det i visningsinställningarna också, under "Förvald trådvisning", så behöver du inte ändra varje gång du in på ett forum.

Edit: Damn, TVÅ forumiter hann före! Nåja, det visar ju bara hur snälla vi är på det här forumet!

Hawkeye

Veteran
japp, upptäckte det nu.
MYCKET bättre, löste alla problem.

Har aldrig använt UBB innan så det blev tvärtom för mig.
PHPbb och vb är typ överallt så det är enkelt att använda.

problemet löst, nu är det bara intressant läsning kvar.
(tråd låses om så önskas av mod)

Troberg

Sinister eater
Fråga för FAQ?

Kan vi inte lägga in den här frågan i FAQen så att man med gott samvete kan flamea de som ställer den?

Krille

Super Moderator
"Och tyvärr en STOR dålig sak: alla trådarna och så. Först för att göra det enklare måste jag sänga av utvigningen av tråda (minimera dom) så det blir lite lättare att skilja olka topics åt."

Det där är en vanesak. Själv är jag van vid UBBThreads i trådat läge, och får krupp på alla platta forum. På sådana så räcker med ett enda pucko som har halvknasig (eller ingen) citatteknik, så är tråden oläslig bortom all kontroll, och eftersom det inte är direkt ont om puckon på internet så...

Men återigen, det är en vanesak. Att du tycker helt annorlunda är ju bara ännu ett exempel på det.

Johan K

Gammal & dryg
Tjaa, man vänjer sig faktiskt vid att läsa forumstrådarna här på wrnu !! jag har inga som helslt problem med att läsa de trådar som finns här, sanrare tvärtom.

/ Johan K, som promotar för Rollspelsriksdagen !!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Fråga för FAQ?

"Kan vi inte lägga in den här frågan i FAQen så att man med gott samvete kan flamea de som ställer den?"

Tja, ett svar på en liknande fråga finns ju redan i FAQ:en, även om det kanske inte är den mest uppenbara frågan. En revidering av alla FAQ:er är något som jag önskar genomföra inom en snar framtid.

Dessutom, tycker du att en FAQ-fråga saknas så är det inga problem alls att skicka in en FAQ-fråga som kan läggas upp. Vitulv har skickat in ett par och det fungerar för samtliga användare så det är bara att skicka på.

Och nej, oavsett om det står i FAQ:en eller ej så får du inte flamea någon.

Troberg

Sinister eater

Och nej, oavsett om det står i FAQ:en eller ej så får du inte flamea någon.
Men om vi lägger det i bilden när man registrerar en ny användare då?

Gardener

Champion

Att få välja hur man vill att trådar ska visas är något jag tänkt lägga till vid registreringen länge, men jag har inte tyckt det varit tillräckligt prioriterat då det inte tillför något direkt för besökare. Sen vet jag inte hur det ska göras på ett riktigt snyggt sätt så att folk förstår vad det innebär, och att det inte förvirrar dom som inte vet skillnaden.

Något i stil med att ha två stiliserade bilder som visar en platt tråd respektive en trådad tråd kanske, och med någon förklarande text under...

Ceram

Hero
Möjligheternas forumsystem...

Det underbara med detta foum är att man kan ha platt visning när man vill. Jag kör med trådad visning när jag klickar mig runt. Om jag sen hittar ett nytt inlägg som är intressant och har en hög med svar under sig trycker jag platt och bläddrar mig nedåt för att slippa klicka på alla inlägg. När någon sedan skriver ytterligare ett svar läser jag det trådat eftersom jag vill slippa behöva få upp alla annan text också och bläddra omkring.

/Ceram, som inte vet om han fick något sagt.

G

Guest

Guest
UBB.threads är utan tvekan det bästa forumsystem jag används (har iochförsig inte använt andra) just för att man kan ställa in det så det ser ut som vilket system som helst.
Verkligen? Då vill jag få veta hur man ställer in för att få hybridvisning, som de har på www.helgon.net, jag har sett dig där så hur kommer det sig att du inte har sett den visningen också?

Balderk

Swashbuckler
Platt visning

Problemet för mig med platt visning är att svaren på inlägg sorteras så annorlunda (i den ordning de skrevs tidsmässigt)... Så om jag skriver ett svar på ett inlägg som självt får tio svar kommer väl inte alla de svaren att sorteras efter varandra i den platta visningen, i alla fall inte om någon annan svarade i någon annan del av tråden under tiden dessa tio inlägg skrevs (vilket kan ta ett tag). Det tycke rjag är skitjobbigt eftersom alla inte skriver vem de citerar osv. Därför använder jag bara trådadvisning här.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Platt visning

"...alla de svaren att sorteras efter varandra i den platta visningen, i alla fall inte om någon annan svarade i någon annan del av tråden under tiden dessa tio inlägg skrevs (vilket kan ta ett tag). Det tycke rjag är skitjobbigt eftersom alla inte skriver vem de citerar osv. Därför använder jag bara trådadvisning här."
Å andra sidan kan du alltid se vem personen har svarat.. Det står "re: Balderk" ovanför detta inlägg exempelvis och de ytterst få gånger jag tappar bort mig i vem personen svarar (det sker väl 1-2 gånger varannan månad) så klickar jag på länken..

Dessutom är det inte såå krångligt att hålla isär diskussionerna.. Det brukar bara vara 1-4 deltrådar i en tråd och det kan man någorlunda väl hålla reda på medan man läser tråden.. Om inte annat så kommer man att komma ihåg det medan man läser det..

/Han som skulle använda en hybridvisning, om det fanns

seinet

Swashbuckler
Anledningen är att forumen på www.rollspel.nu är de enda forumen som intresserar mig att diskutera på, därför hänger jag inte på andra forum och det leder till att jag inte ser hur de ser ut.

/Seinet Wintermute - Skall sitta i tre kvart och lyssna på ÖB snacka om Battle Groups på jobbet idag...

Sodivra

Champion

Något i stil med att ha två stiliserade bilder som visar en platt tråd respektive en trådad tråd kanske, och med någon förklarande text under...
Vad sägs om att göra det enkelt och helt enkelt ta en beskärd bild av varje system och under bilderna tipsa om kontrollpanelen där man kan ställa in platt och trådad visning, färgscheman, osv, samt FAQ:en där man kan hitta hjälp för detta och annat.

Här är två exempel på hur det skulle kunna se ut (förutom den korkade layouten, då)

<center>

Platt visning-Trådad visning
</center>

Eller varför inte med mindre bilder (med lite förstorad text, kanske)

<center>

Platt visning-Trådad visning
</center>

Om något sådant vore intressant så kan jag ersätta texten med generisk sådan som "Användare" som användare, "Rollspel" som ämne, "Re: Rollspel" som svar, osv. Svar på ett svar i det trådade exemplet vore nog också klokt, så man ser hur det kan sprida ut sig.

Såvida inte någon annan verkligen vill göra det, jag är inte bra på bildhantering.

G

Guest

Guest
Egentligen samma här, men där är forumslayouten bättre, där kan man välja en platt visning där inläggen ligger i sidled efter en trådad ordning, vilket är det bästa av två världar