Nekromanti Svårt att börja med D&D

dennisma

Veteran
Jag har blivit intresserad av att försöka ge mig in lite smått i D&D världen. Det finns dessutom en bra starter box i form av red box som skulle vara perfekt att börja med som man senare kan bygga på om man fastnar för spelet (och dessutom kommer billigt undan). Problemet är att jag har letat som bara den men inte hittat något ställe som säljer den. Det finns några ställen som har den i deras webbstore men lagret är alltid slut utan datum om när de kan tänkas få in den igen.

Så jag undrar helt enkelt vart jag kan tänkas hitta denna Dungeons & Dragons 4th edition starter kit utan att behöva lägga stora slantar på att importera den dyrt från staterna.

chrull

Stockholm Kartell
4th edition-grejjer är lite svåra att komma över nu när 5th ed (Next) bara är några månader bort. Jag skulle nog rekommendera dig att vänta tills dess (alternativt spana in någon annan version) istället.

Om det inte är just 4th edition du vill spela då.

Jocke

Man med skägg
4:ed Red Box är som du säger svår att köpa.
Men det finns en snarik produkt:
Pathfinder Beginners box (pathfinder är baserat på D&D 3,5) finns på bla sf-bok.
Det går också att lägga på nån hundralapp för Core Rules boken i stället.

Annars finns det mängder med kloner av gamla D&D regler, tex OSRIC, Witehack eller Lamentations of the Flame Princess.

anth

Vetefan
Som chrull säger.

Starterboxen kom 2010, är out of print sedan flera år, och är till DnD4 som lagts ner. Vill du köra DnD4 får du alltså köra second hand.

Nästa version, DnD:Next, släpps i augusti (+/- någon månad) i år.

Pathfinder är Paizos version av DnD3 och är världens största rollspel idag (Pathfinder brukar kallas för DnD 3,75).

Sedan finns det nya "kloner" av DnD från ~1980. Dessa kloner brukar kallas för OSR (Old School Renaissance) och förvånansvärt många av dessa finns som gratis pdf:er.
Här är några: Svärd och Svartkonst, Lamentations of the Flame Princess, Labyrinth Lord, Swords & Wizardry, OSRIC, Basic Fantasy, Dark Dungeons.

Fråga:
Hur förväntar du dig att Dungeons & Dragons ska vara?
Beskriv vad du vill få ut av spelet så kan vi rekommendera en DnD-version.
(det är ganska stora skillnader mellan de olika versionerna)

Oavsett vilken version du väljer kommer du att kunna få hjälp här.

dennisma

Veteran
Jag anade lite att det inte skulle gå att få tag på.
Har kollat lite på Pathfinder men är inte riktigt säker på hur bra det skulle passa.

Det som fick upp intresset för att pröva på är videos jag sett mer Chris Perkins där de verkar ha spelat DnD4 eller Next. Känns som att det går att gå med folk som inte har haft så stort intresse för rollspel tidigare, bara man kommer förbi det lite jobbiga i början med att skapa karaktärer (typ genom att använda redan gjorda karaktärer och dela ut dem till spelarna).

Det jag är ute efter är något som Pathfinder verkar köra också; någon form av spelplan så att spelarna (och DM) lätt kan hålla reda på hur det ser ut i omgivningen och hur fiender förhåller sig.
Hur skulle det fungera med Pathfinder beginner's box? Är det viktigt att alla spelare läser igenom massa regler eller kan man förklara de allt eftersom spelet spelas? Är ganska säker på att de jag kommer spela med inte har någon erfarenhet av rollspel med penna, papper och tärningar innan så borde vara bra om man kan hålla det ganska lättsamt i alla fall de första gångerna för att se om de fastnar för det och vill fortsätta.

Sen om de nu skulle vilja spela vidare skulle det vara bra om det fanns bra färdiga scenarion man kan köra igenom innan man ger sig på att försöka bygga ett eget från scratch.
Hans E Magnusson said:
Du kan ju alltid ta dig en titt på Oldtimers Dunder & Drakar ( http://www.drakar.nu/ ), det är en svensk variant av DnD 4e.
Jocke said:
Nu har inte ens boxen själv, men den innehåller ju väldigt snarlika grejer. Färdiga rollpersoner, äventyr, tärningar, minis i papp, karta man kan rita på med whiteboardpennor osv. det finns också ganska mycket extramateral på http://paizo.com/pathfinderRPG/products/beginnerbox

chrull

Stockholm Kartell
dennisma;n10782 said:
Jag anade lite att det inte skulle gå att få tag på.
Har kollat lite på Pathfinder men är inte riktigt säker på hur bra det skulle passa.

Det som fick upp intresset för att pröva på är videos jag sett mer Chris Perkins där de verkar ha spelat DnD4 eller Next. Känns som att det går att gå med folk som inte har haft så stort intresse för rollspel tidigare, bara man kommer förbi det lite jobbiga i början med att skapa karaktärer (typ genom att använda redan gjorda karaktärer och dela ut dem till spelarna).

Det jag är ute efter är något som Pathfinder verkar köra också; någon form av spelplan så att spelarna (och DM) lätt kan hålla reda på hur det ser ut i omgivningen och hur fiender förhåller sig.
Hur skulle det fungera med Pathfinder beginner's box? Är det viktigt att alla spelare läser igenom massa regler eller kan man förklara de allt eftersom spelet spelas? Är ganska säker på att de jag kommer spela med inte har någon erfarenhet av rollspel med penna, papper och tärningar innan så borde vara bra om man kan hålla det ganska lättsamt i alla fall de första gångerna för att se om de fastnar för det och vill fortsätta.

Sen om de nu skulle vilja spela vidare skulle det vara bra om det fanns bra färdiga scenarion man kan köra igenom innan man ger sig på att försöka bygga ett eget från scratch.
Oj, det låter som att Pathfinder Beginners box är rätt väg att gå. Nu har jag inte köpt den (men jag funderar på att göra det typ nu). Du får med regler för just nybörjare som ska fungera som en startpunkt innan man börjar med Pathfinder Core. Du får med matta att rita på med OH-pennor, du får med kartong-figurer för en hel hög monster.

Till Pathfinder finns det sen massor av trevliga äventyr att köpa.

dennisma

Veteran
Tack så mycket för all input. Jag tror nog att Pathfinder blir rätt väg för mig.

Jag kommer absolut att fortsätta hänga här för tips och frågor (när de nu eventuellt dyker upp). Får hoppas på att mina polare blir lika taggade på att kliva in i rollspelsvärlden som jag har blivit!

chrull

Stockholm Kartell
dennisma;n10821 said:
Tack så mycket för all input. Jag tror nog att Pathfinder blir rätt väg för mig.

Jag kommer absolut att fortsätta hänga här för tips och frågor (när de nu eventuellt dyker upp). Får hoppas på att mina polare blir lika taggade på att kliva in i rollspelsvärlden som jag har blivit!
Det låter toppen! Just det här forumet är förövrigt rätt ställe att ställa frågor om just Pathfinder. Det är i stort sett Dungeons & Dragons :)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Pathfinder Beginner Box är den fetaste och bästa nybörjarlåda jag sett under mina trettiotvå år som rollspelare.

En utmärkt inkörsport till tyngre rollspelsmissbruk.

anth

Vetefan
dennisma;n10782 said:
Det jag är ute efter är något som Pathfinder
...
Är det viktigt att alla spelare läser igenom massa regler eller kan man förklara de allt eftersom spelet spelas?
...
Sen om de nu skulle vilja spela vidare skulle det vara bra om det fanns bra färdiga scenarion man kan köra igenom
´Om Pathfinder (PF):
Det är den naturliga fortsättningen efter DnD3 och DnD 3,5 - och använder därför d20-systemet.

Det man som spelare behöver veta om d20-systemet är att om man ska göra något ska man slå högt med en 20-sidig tärning. Man slår en d20, lägger till eventuella bonusar till tärningsslaget och summan ska bli lika eller över ett värde som kallas Difficulty Class (DC), eller Armor Class (AC) när det gäller rustningar.

Det svåra för nybörjare brukar vara att hålla reda på alla bonusar. Dels ska man komma ihåg dem (se till att alla skriver upp alla bonusar de använder på sina character sheets), dels kunna göra lite huvudräkning för att snabbt lägga till bonusar till tärningsslaget.

Nästa problem är att skapa och förbättra sin Player Character (PC). PF har funnits sen 2009 och Paizo ger ut ett antal böcker om året till spelet. Dessutom är det ett öppet system så vem som helst får ge ut material till PF. Räknar man med tredjepartsutgivare finns det flera hyllmeter med PF-material.
Jag anser därför att det är viktigt att nybörjare får växa långsamt. Börja med startboxen och tillåt inga andra regler tills alla känner sig bekväma med det. Introducera sedan Core Rules-boken och tillåt sedan inga andra regler än den tills alla känner sig bekväma.

När spelarna känner sig bekväma med Core Rules kan du släppa lös dem på sidor som Pathfinder Reference Document och Pathfinder Open Game Content.

Tips: Pathfinder var från början inte namnet på ett rollspel, utan på en serie äventyr. Det finns därför antagligen inget rollspel idag som har så många bra äventyr som just Pathfinder: Pathfinder Adventures.
Vill du ha tips på bra äventyr så är det bara att fråga.

Jocke

Man med skägg
Den här tråden har i princip övertygat mig om att jag behöver pathfinder i mitt spelbibliotek :p