Jag vill minnas att det någonstans i de gamla reglerna står att man inte ska slå för jätteenkla saker, som öppna en dörr, sätta sig på en stol med mera.. Jag räknar faktiskt med saker som "klättra i träd" i det.. Är det en tall så skulle jag ha förståelse om ett Klättraslag avkrävs men en stenmur runt en trädgård eller ett vanligt träd..? Nja.. Kanske inte.. Ett kontrollslag möjligtvis om det råder stressituation.. Typ att inte bli upptäckt eller om det är klättringstävling.. Men jag skulle bara säga att det tog längre tid om slaget misslyckas, inte att personen helt misslyckades med att ta sig upp..
Angående Gömma sig så kan väl sådana situationer uppstå om spelledaren är rätt grön och inte har tänkt igenom hur färdigheten kan användas.. Om denne nu deklarerat att det finns en hundkoja så borde gömma sig där ge positiv modifikation på slaget.. Jag menar, det är ju spelaren som är smart och utnyttjar miljön.. Likaså brukar väl Bluffa användas i vissa spelgrupper, alltså om spelaren kommer på något bra så belönas slaget i sig..
Jag är numera en rätt sliten spelledare och orkar inte hitta på så mycket saker själv.. Anledningen är för att jag dels har tömt min fantasi genom åren, men också att jag har större krav på mig som berättande spelledare.. Om nu en rollperson försöker gömma sig, så får spelaren själv hitta på något i miljön som dennes rollperson kan gömma sig bakom om slaget lyckas.. På så sätt blir miljön mer dynamisk (eftersom det inte bara är jag som spelledare som hittar på) och det blir också mycket roligare för spelarna som kan känna sig kreativa..
"...få min vänsterarm avhuggen av en tandpetare..." tror jag inte på har hänt, men du får gärna droppa några kommentarer när Eonspelarna som tycker det är såååå realistiskt att kunna dö av en dolk.. Tydligen kan man bli av med armen av en tandpetare i DoD.. Berätta gärna hur..
/Han som tränar på sin nyfunna förmåga i att kunna ordbajsa