Nekromanti Svärd och Svartkonst vs 5e

anth

Vetefan
Pilzeman;n292591 said:
Angående att få XP för guld som rånats från oskyldiga, så vill jag nämna en approach jag först såg i Lamentations of the Flame Princess. Där får du XP för:
- All valuable objects recovered from uncivilized or abandoned areas
- Money hoarded by creatures who have no actual use of it
Som exempel på pengar som inte ger dig XP ger de:
- Coins looted from bodies outside of adventure locations
- Rewards
- Selling equipment stripped from foes
- Selling magical items that have been used by a
player character or retainer
- Tax income
- Theft of wealth from mundane merchants, rulers,
and citizens
- Trade, commerce, and other business activity (including selling of mundane items stripped from foes)

Det finns kanske en liten risk att någon spelare börjar leta efter kryphål om de är på det humöret, men i min mening funkar ovanstående bra för att skära bort murderhobo-tendenser jag ogillar, och fokusera på "äventyra efter pengar"-biten.
Eller så har man bara en ruling: "xp is only gained from gold and wealth gained from adventuring" - så får man hoppas att spelledaren har tillräckligt förstånd att tolka adventuring korrekt. :)

.113

Swashbuckler
terje;n292585 said:
Kul att ni överväger Svärd & Svartkonst! Jag tänkte vara fräck och ta tillfället att tipsa om några grejer som kanske kan vara intressanta.

Naram Akaris Ruiner är en fet äventyrsmodul (författat av Gustaf Gadd) för rp av rang 3 eller högre. Utforska en ruinstad och de underjordiska komplexen under den. Vi hade själva väldigt roligt när vi spelade genom den! Finns på vår publit-shop här: http://www.svartkonst.nu/p/blog-page_21.html

Grimoire är ett magazin med nya klasser, monster, äventyr, mm. Två nummer finns att köpa via lulu: http://www.lulu.com/shop/search.ep?c...utorId=1559269

Markus Linderum har skrivit en ashäftig kampanjmodul kallad Nordmenn där man spelar rekkr, kämpar från norden, som försvarar sin värld mot invaderande fasor från bortom tid och rum. 110 sidor med världsbeskrivning, ny magi, ritualer för att få gåvor från gudarna, möjlighet att värva folktroväsen som medhjälpare, mängder av lovecraftianska monster, osv. Kommer mycket snart på Lulu.

Vi på Svartkonst kommer snart ut med första numret av Månens Krigsherrar, en serie häften som beskriver en kampanjvärld som blandar sword & sorcery, sword & planet och kosmisk fasa.
Jag har lite svårt att övertyga den person som eventuellt ska vara SL så det ser ut att bli 5th edition istället, men funderar starkt på att köpa det och köra ändå ;)

Tack för tips!

.113

Swashbuckler
anth;n292594 said:
Eller så har man bara en ruling: "xp is only gained from gold and wealth gained from adventuring" - så får man hoppas att spelledaren har tillräckligt förstånd att tolka adventuring korrekt. :)
Men oooooom man är ute å äventyrar och träffar på en köpman och rånar honom så ääääär man ju faktiskt ute och äventyrar. Hela livet är ju dessutom ett äventyr.

Men, jag tänker rent specifikt är det nog ganska segt att få xp för rån, när man rånat ihop 50guld från 10 bönder och börjar få bounty Hunters efter sig är det nog inte värt det egentligen.

..

Om nu inte prisjägarna råkar ha massa pengar på sig.