Säkert har andra sagt liknande saker redan. Jag har grunnat utan att läsa alla inlägg i tråden...
Här är i alla fall mina tankar:
Jag har gjort ett par olika tester av vilken karaktär som jag bäst överensstämmer med i olika spel. I regel har jag hamnat på karaktärer som Paladin, värdshusvärd, tjuv. Mycket sällan på karaktärer som krigare och magiker. Om detta avspeglar min egen karaktär eller personlighet vet jag inte. Jag vet bara att jag ofta spelar
- människa (ety alver, orcher, tiraker, misslor, dvärgar inte är "jag", dvs jag som spelare kan bättre förstå en människas resonemang än tex en dvärg)
- Paladin/tempelriddare. I den grupp jag spelar så förekommer det ofta krigare (kobolder/powergamers) och liknande som tvingar mig att opta min rollperson om jag vill se den överleva mer än ett spelmöte. Att jag då väljer en paladin är för att en vanlig simpel krigare a) inte räcker till i konkurensen. b) i högsta grad speglar det egna jag såsom jag önskar att det är - god, omtänksam.
- tjuv. De gånger jag vågar mig på en lite "svagare" rollperson. Tyvärr så brukar denna karaktär snabbt, hur ska vi säga, vandra den väg som alla oärliga individer gör i kontakt med det "goda". En av mina spelare gör oftast karaktärer som tycker illa om tjuvar - vilket resulterar i ett ständigt krypande för överhögheten om min rp inte ska missta skallen eller andra detaljer. Detta speglar alltså att jag i viss mån är oärlig... men min spelarkamrat håller mig på den "rätta" vägen och jag tror att om han är återfödd så är det från att ha varit polis/fogde/tempelriddare eller motsvarande.
- krigare. Ett yrke som egentligen speglar min spelgrupp. Som jag sa, det kräver en "man" för att överleva våra äventyr... Själv är jag måttligt road av att slåss. Visst kan jag, men... hur ska jag säga, då får jag vara arg eller så rör det sig om boffervapen...
Så huruvida mina rollpersoner speglar min egen personlighet är väl en fråga som får tas upp till diskussion. Det händer att jag försöker göra rp'er som i högsta grad speglar mig. Som den missla som var sångerska (en dröm jag när) och reste Mundana kring... hon dog fort.
Det är givetvis lättare att spela någon/något man känner för. Precis som det är lättare för tex mig att skriva en berättelse om rollspel än att skriva en rapport om oljans inverkan på Linne. För att lyckas spela en personlighet måste man också ha förståelse för den. En skådespelare kan ägna mycket tid åt att plugga på och känna in sig i sin rollperson. I vår grupp ägnar vi inte en bråkdel av den tiden till att "komma in i" vår rp, och så tror jag det är lite till mans. Vi kommer till våra spelmöten och slänger oss in i rollpersonen efter att minuterna innan sagt "tja, hur är det med xxxx och xxxx?".
Då blir rollpersonerna ganska mycket av oss själva. Fast, med en twist förståss. Själv är jag en oerhört dålig rollspelare. Mycket av mig själv finns med i varje rp. Vad jag tycker om, inte tycker om. Mina egna förutfattade meningar... allt kommer med.
- En intelligentare eller mindre intelligent person än jag är. Jag har försökt att ha Spelledarekaraktärer som är dumma, med resultat att de varit baksluga...
Jag har haft intelligenta spelledarepersoner och de har varit fullkomliga idioter och blivit överlistade av mina spelare.... hm...
- Något annat som är svårt att spela är en varelse/person av en kultur som är milsvitt skild ifrån den mänskliga. Exempelvis starkt strukturerade alver, dvärgar och för att inte tala om Odöda/vandöda. Dessa har ju inte riktigt samma tankar om livet liksom.
Min största utmaning skulle dock vara att spela mig själv. Hur fånigt det än kan låta så är det svårt att blottlägga sig själv inför andra, så att de får klart för sig ens bevekelsegrunder... Det tror jag skulle vara både svårt och lära mig en hel del om mig själv och de som finns i min lilla grupp...
Det var mina tankar i alla fall.