Opoopo;n129265 said:
Det beror nog på hur du framställer striden. Om fienden har en annan agenda än att just döda rollpersonerna. Kanske vill hen skapa så mycket kaos som möjligt och attackerar allt och alla? Då blir ju striden dramatisk även fast fienden tar ett tag att nedgöra.
Jag förstår vad du menar. Det jag menar är att samma effekt går att skapa utan att man göra ett större monster. Fördelarna med ett stort monster med massor av KP är att det tar längre tid att göra ner, och därför även mer tid i rampljuset. Mer skoj helt enkelt.
Men nackdelen är att det blir en jäkla massa arbete. Massa substrahering, massa addering på alla tärningar och sånt. Sånt som inte nödvändigtvis är så kul. Sure, det är jäkligt coolt den där gången man får slå skitmånga tärningar. Så länge det är "den där gången".
Opoopo;n129265 said:
Eller så kan ju fienden vara varierad i sina attackerar och att striden är väl beskriven och den tvingar spelarna till taktiska val så blir den ju också spännande.
Variation och taktik är bra grejer. Men måste det då vara ett monster som har massa KP för det?
Opoopo;n129265 said:
Att bli bättre tänker jag är att kunna ge sig på mäktigare och mäktigare monster. Jag tänker inte att random stadsvakt helt plötsligt ska ha dubbla KP. Men ärketrollet som spelarna stöter på i ett senare skede, då är det väl roligt om den tål 3-4 träffar innan den går ner i alla fall? Det handlar för mig om att de mäktigare varelserna i Symbaroum ska vara en svår nöt att knäcka. Den fienden är ju lika mäktig när spelarna har noll XP. Det är först nu de har någon chans så det är ju verkligen så att de coola förmågorna har gett stor effekt.
Fundera på det här: Vad är det för skillnad mellan en Stadsvakt med massor av KP och ett Härskartroll?
Stämningen och sagorna kring detta eller hur? Så måste du då ha en proportionellt längre strid med Härskartrollet för att få detta?
Vad händer om du behåller Härskartrollets stats och fokuserar mer på hela miljön kring mötet. Hur Härskartrollet ser till att ha övertaget genom att kanske inte bege sig in i strid på det sättet. Jag tänker mig att en så stor och mäktig varelse bör ju ha lite bakom pannbenet eftersom den har överlevt så pass länge.
Opoopo;n129265 said:
För att variera motståndet så skulle man också kunna slänga på dem en fiende som är sjukt smidig och svår att träffa. Jag tänker försvar på -10 till -15. Det är ju ett annat sätt att skapa ett intressant motstånd. Resen försöker febrilt att träffa motståndaren, träffar han så one-shotdödar han fienden, men får han inte till tärningsslagen så kommer han att successivt huggas ner...
Det är absolut en idé. Tänk ännu farligare: Resen
får inte döda den som attackerar honom. Det kanske är personen de försöker rädda?
Jag tycker att så länge man hela tiden bara skalar upp statsen på motståndet så är ju alltid karaktärerna subjektivt sett exakt lika bra eller dåliga. Jag förstår att man måste göra det till en viss del, men förtjänar inte spelarna uppleva att deras karaktär blir mycket bättre?
Det jag förespråkar är att man behåller de vanliga statsen, kanske buffar dem lite så att det är mer coola effekter, men i övrigt lägger till komplikationer. Tex Korrupterade platser, man av olika anledningar inte FÅR döda fienden, man inte får använda sina bästa vapen, monstret är så vaksam att den inte kan ge övertag etc.
Hitils tror jag nog att första striderna i Väktarens Vrede har mina spelare uppskattat som mest. Ganska farliga fiender, som blir tuffare ju längre scenen pågår. Men de kommer bara fler och fler. Och fler. Så att när de tillslut vann så har vi haft en väldigt lång och väldigt spännande strid där verkligen de har fått prestera. Otaliga styggelser ligger kring deras fötter, och de har räddat otaliga civila. Och det var hela tiden ganska lätta fiender, men de bara fortsatte komma och det var inte att döda dem som var problemet. Det var att rädda allt folk.
Jag tror att det ger varje spelare MER. Att döda stora coola lindormar är också coolt. Men att ha räddat Tistla Fäste...