Nekromanti Svamp!

Vimes

Sillkung
Det är ett riktigt svampår, vet ni det? Jag har plockat runt 10 liter svamp de senaste två veckorna - mest gula kantareller, en del blek taggsvamp, Karl Johan-svamp och faktiskt redan en hel del trattkantarell och trumpetsvamp. Det är så jäkla bra i skogarna att det nästan är omöjligt att gå ut i skogen utan att plocka kantareller.

Nå, det måste ju finnas andra svampplockare här på WRNU. Dela med er av era erfarenheter, recept och så vidare.

En sak till: finns det någon bra svampskog i södra Stockholms län? Jag bor i Vårsta, men där omkring verkar det för stenigt, jag har hittat all min svamp kring Västerås. Jag har scoutat lite schyssta svampmarker i Södertälje, men annars har jag inte så bra koll.

Storuggla

Champion
"En sak till: finns det någon bra svampskog i södra Stockholms län?"

Min mor brukar göra svamprundor i skogarna runt Tungelsta/Hemfosa/Segersäng. Vet inte hur de står sig i konkurrensen dock.

Storuggla, men hon är nuts också

Unfair

Hero
Utöver svamp så har det även varit mycket frukt och bär i år. Givetvis varierar sådant här genom landet men i stort sätt så värkar folk överens.

//Lallo - som inte gillar svamp, men det finns inget bättre än hallonpaj.

Eksem

Champion
Södertälje-trakten har som sagt en del områden, särskilt Hummelmora nära Järna är ett område jag minns som rikt på svamp.

Möller

Hubert Hortlax
Vimes said:
En sak till: finns det någon bra svampskog i södra Stockholms län? Jag bor i Vårsta, men där omkring verkar det för stenigt, jag har hittat all min svamp kring Västerås.
Hm. Jag skjuter ju mig själv i foten, men skogarna till Vårsta har rätt hyfsat med svamp. Det finns flera områden som är mindre steniga och torra.

Hitintills i år har jag och familjen förvisso inte hittat så mycket, men jag har inte varit ute sen regnen kom. Nu borde det finnas svamp, särskilt trattkantareller.

Organ

Out of time, out of mind
Vimes said:
finns det någon bra svampskog i södra Stockholms län?
Tullinge, skogarna runt flygfältet är bra svampmarker. (Sväng av från huddingevägen vid tullinge hantverksby och kör ett par minuter och parkera vid första bästa skogsväg så är du hemma.)

/Anders

Möller

Hubert Hortlax
Organ said:
Vimes said:
finns det någon bra svampskog i södra Stockholms län?
Tullinge, skogarna runt flygfältet är bra svampmarker. (Sväng av från huddingevägen vid tullinge hantverksby och kör ett par minuter och parkera vid första bästa skogsväg så är du hemma.)
Eller så går man från Vårsta. Det finns svamp längs dit vägen också.

tull

Hero
Vimes said:
Det är ett riktigt svampår, vet ni det? Jag har plockat runt 10 liter svamp de senaste två veckorna - mest gula kantareller, en del blek taggsvamp, Karl Johan-svamp och faktiskt redan en hel del trattkantarell och trumpetsvamp. Det är så jäkla bra i skogarna att det nästan är omöjligt att gå ut i skogen utan att plocka kantareller.

Nå, det måste ju finnas andra svampplockare här på WRNU. Dela med er av era erfarenheter, recept och så vidare.

En sak till: finns det någon bra svampskog i södra Stockholms län? Jag bor i Vårsta, men där omkring verkar det för stenigt, jag har hittat all min svamp kring Västerås. Jag har scoutat lite schyssta svampmarker i Södertälje, men annars har jag inte så bra koll.

Kul med fler svampplockare. Själv har jag mest plockat murkla i Jämtland.

Bra svampställen i södra Stockholms län tänker jag inte avslöja. :gremsmile: Men visst har det blivit färre som man stöter på ute i skogen?

Zappelina

Swordsman
Min erfarenhet, från att ha plockat svamp i och runt Göteborg, utan att egentligen känna till något bra område eller ha en bil, är att gå på otillgängliga ställen i tillgängliga områden, typ slottsskogen eller de små skogsområdena mellan bostadsområden. Man hittar knappast tio liter, men kan ganska lätt hitta till en måltid eller så. Ett bra tips är också att gå på ställen som folk inte tänker på. Kyrkogård? Utmärkt för typ björksopp och bläcksvamp.

Fast jag måste erkänna att det vore trevligt att känna till någon lite större skog inte alltför långt från stan... Så om någon har ett tips på svampskogar nära Göteborg är jag idel öga.

Vimes

Sillkung
Möller said:
Hm. Jag skjuter ju mig själv i foten, men skogarna till Vårsta har rätt hyfsat med svamp. Det finns flera områden som är mindre steniga och torra.
Nu ska det erkännas att där jag har kollat i Vårsta har varit i naturreservatet kring Brosjöbadet. Så jag kanske inte ska avfärda Vårstas svampmöjligheter så kvickt.

Vimes

Sillkung
Persson said:
Själv har jag mest plockat murkla i Jämtland.
Jag plockade en massa murkla i Hälsingland när jag var runt 10, men jag har egentligen väldigt vaga uppfattningar om svampen. Är murklor så god-damn-awesome som det sägs?

Vimes

Sillkung
Zappelina said:
Min erfarenhet, från att ha plockat svamp i och runt Göteborg, utan att egentligen känna till något bra område eller ha en bil, är att gå på otillgängliga ställen i tillgängliga områden, typ slottsskogen eller de små skogsområdena mellan bostadsområden. Man hittar knappast tio liter, men kan ganska lätt hitta till en måltid eller så. Ett bra tips är också att gå på ställen som folk inte tänker på. Kyrkogård? Utmärkt för typ björksopp och bläcksvamp.
Förut hade jag som grej att plocka svamp i stadsmiljö. Speciellt champinjoner kan det växa hur mycket som helst av på sina ställen. Dock ska man kanske fundera några gånger innan man käkar svamp som man plockat precis bredvid vägar och så - om man inte tycker att tungmetaller är en awesome krydda.

Max Raven

T12-kultist
Hm. Uppe i norraste Norrland som jag är borde jag ha plockat svamp. Men det blir nog inget - saknar bil så...

Herr Grönstedt

Swordsman
Om du bor kvar på i centrala Malmberget: Fixa en cykel eller promenera efter den gamla banvallen bort mot Poitak. Det finns också bra med svamp bort mot golfbanan efter Sikträskvägen. Du kan också cykla efter cykelstigarna bort mot Aborrtjärn, som ligger mittemellan Mbgt, Gve, och Kos. :)

Du hittar ju inga kantareller eller trumpetsvamp däruppe, men det finns bra med soppar, kremlor och riskor.

Vimes

Sillkung
Vimes said:
Möller said:
Nu ska det erkännas att där jag har kollat i Vårsta har varit i naturreservatet kring Brosjöbadet. Så jag kanske inte ska avfärda Vårstas svampmöjligheter så kvickt.
Uppdatering: jag har idag plockat säkert två liter Karl Johan kring sjöarna i VInterskogen, plus ett gäng små späda tegelsoppar. Jag såg även några trattkantareller men dessa var för små för att vara mödan värd.

Så, jag måste helt enklet haft jäkla otur (alt varit ute för tidigt) när jag kollade senast.

Johan K

Gammal & dryg
Jag gillar att steka upp lite svamp i smör + lite salt & sedan lägga den på mackan. Enkelt & jäkligt gott....