Nekromanti Svar från Gaming as Women

Status
Not open for further replies.

Mutanten

Hero
Jag köper inte den feministiska inställningen att män är överordnade kvinnor i samhällsordningen. Jag tycker att det är ett vansinnigt påstående som förutsätter att det skulle gå att räkna ut ett medelvärde för hur synd det är om män resp kvinnor och sedan relatera dessa värden till varandra för att på så sätt avgöra om det är mest synd om männen eller kvinnorna. Det är synd om människorna. Jag tycker att feminister relativiserar människors lidande iom feminismens ovetenskapliga teser som "könsmaktsordning" och "patriarkat". Jag säger det rakt ut: Jag vill inte ha feminism i spelhobbyn. Punkt.

Men jag delar helt och fullt Elins åsikter om att "alla ska få spela spel, att spelhobbyn skall vara för alla som vill spela och att man ska ha rätt att både spela vad man vill och kritisera spel på vilka grunder man vill. Och att man ska delta i hobbyn utan att sexuellt trakasseras, osynliggöras, förlöjligas eller utestängas.".

Jag ser ingen motsägelse mellan min inställning till feminism i spelhobbyn och att spelhobbyn skall vara till för alla.

Jag tycker att Elin och hennes bloggkompisar borde satsa på att utveckla ett rollspel för kvinnor av kvinnor istället om de inte redan har gjort det och låta män utveckla vilka rollspel de vill för vilka de vill. Jag tror inte att lösningen på ringbrynjebikiniproblemet är att kritisera fenomenet utan att erbjuda spelhobbyn ett bättre alternativ. Let the best roleplaying game win. Jag tror att det är viktigt att spelutvecklingen är så fri som möjligt eftersom jag tror att en fri spelutveckling ger bäst förutsättningar för mänsklig kreativitet. Jag är övertygad om att det i sin tur leder till en spelhobby som inkluderar alla människor.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Elin och hennes polare skriver en blogg om deras och andra kvinnors upplevelser som spelare. Du behöver inte läsa bloggen om du inte gillar den, av vilken anledning det nu må vara. Men att påstå att de inte borde skriva den för att de borde göra något annat istället (i det här fallet skriva ett rollspel) blir bara löjligt.

Bloggen belyser faktiska problem som faktiska människor upplever i sociala situationer som de vill vara en del av. Att belysa det faktum att problem finns är rimligtvis första steget till att lösa dem.

Skulle man sen vilja diskutera feminismen som disciplin eller huruvida det ska finnas i ens närhet så skulle iaf jag föredra att man startar en egen tråd om det, för den här tråden handlar om bloggen Gaming vs Women. Ett tips om en skulle vilja starta en sån tråd är att läsa på ordentligt om ämnet först, för annars är det nästan garanterat att tråden kommer att spåra ur på en gång för att premissen är trasig. Take my word for it :)

Mutanten

Hero
Björn Wärmedal;n60540 said:
Elin och hennes polare skriver en blogg om deras och andra kvinnors upplevelser som spelare. Du behöver inte läsa bloggen om du inte gillar den, av vilken anledning det nu må vara. Men att påstå att de inte borde skriva den för att de borde göra något annat istället (i det här fallet skriva ett rollspel) blir bara löjligt.

Bloggen belyser faktiska problem som faktiska människor upplever i sociala situationer som de vill vara en del av. Att belysa det faktum att problem finns är rimligtvis första steget till att lösa dem.

Skulle man sen vilja diskutera feminismen som disciplin eller huruvida det ska finnas i ens närhet så skulle iaf jag föredra att man startar en egen tråd om det, för den här tråden handlar om bloggen Gaming vs Women. Ett tips om en skulle vilja starta en sån tråd är att läsa på ordentligt om ämnet först, för annars är det nästan garanterat att tråden kommer att spåra ur på en gång för att premissen är trasig. Take my word for it :)
Det är klart att jag inte behöver läsa bloggen om jag inte gillar den. Nu har jag inte sagt att jag inte gillar bloggen. Jag har bara sagt att jag inte tror att lösningen på problemet ligger i att blogga om problemet utan att jag tror att lösningen istället är att erbjuda spelhobbyn ett alternativ till de rollspel som redan finns.

Jag vill absolut inte diskutera feminismen som "disciplin" och definitivt inte starta en tråd om feminismen i ett rollspelsforum eller i något annat forum heller för den delen. Som sagt: Jag vill inte ha feminism i spelhobbyn. Punkt.

Däremot vill jag gärna säga att jag absolut inte har någonting emot tjejer/kvinnor som spelar rollspel och jag hade väldigt gärna sett fler tjejer/kvinnor i spelhobbyn. Det var också därför jag föreslog en lösning på problemet att dagens rollspel kanske inte är så kul för alla typer av människor.

Mutanten

Hero
Kvinnor älskar spel lika mycket som män, eller förmodligen mer eftersom spelhobbyn i många fall behandlar kvinnor rätt dåligt, och vi väljer att fortsätta spela.
Det är omöjligt att veta om kvinnor älskar spelhobbyn mindre, lika mycket eller mer än män baserat på att kvinnor "väljer att fortsätta spela" trots att "spelhobbyn i många fall behandlar kvinnor rätt dåligt". Det kanske hade varit ännu fler män som hade fortsatt att spela om män hade blivit "rätt dåligt" behandlade. Dessutom är jag inte säker på att kvinnor blir "rätt dåligt" behandlade i spelhobbyn men jag utesluter inte att de kan vara det.

Mutanten

Hero
Men att påstå att de inte borde skriva den för att de borde göra något annat istället (i det här fallet skriva ett rollspel) blir bara löjligt.
Ett tips om en skulle vilja starta en sån tråd är att läsa på ordentligt om ämnet först, för annars är det nästan garanterat att tråden kommer att spåra ur på en gång för att premissen är trasig. Take my word for it :)
För övrigt tycker jag att meningarna här ovanför är ex på härskartekniken förlöjligande.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mutanten;n60530 said:
Jag tror att det är viktigt att spelutvecklingen är så fri som möjligt eftersom jag tror att en fri spelutveckling ger bäst förutsättningar för mänsklig kreativitet.
Som spelmakare vill jag bara säga att jag verkligen inte håller med om det här. Det bästa för kreativiteten är att stötas och blötas, när idéer får krocka med varandra. Det bästa för mig som kreatör är att dels ha ramar (ty ramar föder kreativitet, som varje bildlärare värd sin legitimation instruerar) och dels ha möjlighet att ta in en stor bredd av tyckanden och åsikter från alla möjliga håll. Ibland betyder det att lyssna på kritik, ibland betyder det att lyssna på hyllningar.

Det här med att kreatörer ska sitta och vara "fria" på sina kammare och skapa "fritt" från influenser utifrån tror jag är recept på tråkiga och enahanda rollspel, som inte utvecklas alls eller bidrar med något till hobbyn i stort. Det är en ganska romantiserad bild av skapandeprocessen du för fram, en som jag upplever inte stämmer alls med verkligheten.

Du vill inte se feminism i hobbyn. Tough shit. Jag är spelmakare och feminist och lär inte lämna hobbyn någon gång snart. Jag är extremt tacksam för alla som bloggar om konkreta eller teoretiska perspektiv på hobbyn och på de spel jag bygger, oavsett om jag håller med eller inte.

RasmusL

Champion
Mutanten;n60530 said:
Jag köper inte den feministiska inställningen att män är överordnade kvinnor i samhällsordningen. Jag tycker att det är ett vansinnigt påstående som förutsätter att det skulle gå att räkna ut ett medelvärde för hur synd det är om män resp kvinnor och sedan relatera dessa värden till varandra för att på så sätt avgöra om det är mest synd om männen eller kvinnorna. Det är synd om människorna. Jag tycker att feminister relativiserar människors lidande iom feminismens ovetenskapliga teser som "könsmaktsordning" och "patriarkat". Jag säger det rakt ut: Jag vill inte ha feminism i spelhobbyn. Punkt.
Nu när vi ändå pratar om det så kan jag passa på att säga vad jag tycker, tyckande är ju så trevligt och gemytligt! Att tillskriva andra åsikter tycks ju även var helt OK i din bok så nedan bör falla inom din ram för god argumentationsteknik:

Män är svin. Män beter sig som djur. Män våldtar och slår. Män håller världens resurser i sin hand, brukar dem kortsiktigt och omoraliskt och vägrar att låta andra få komma i närheten. Det här är mönster, generellt och genomsyrar allt, vilket leder till att...

...DU är en våldtäktsman Mutanten. DU slår. DU missbrukar och monopoliserar makt för att trycka ner andra. DU och JAG är del av dessa saker och bara genom att inse att vi är en del av problemet , VI ÄR PROBLEMET, kan vi arbeta för att motverka det. DU och JAG kan sätta stopp för de övergrepp de som inte är CIS-män utsätts för, DU och JAG har genom vårat privilegium ett ansvar OCH...

...den typ av retorik du för ovan går direkt i motsats till detta. Att förneka att problemet finns är naivt och dess effekt inget annat än att ställa sig till våldtäktsmännen, misshandlarna, misogynisterna och sexisterna antingen som aktiv illdådare eller som en passiv grå massa som bara blundar för problemet.

De som för fram sådana åsikter som du gör ovan äcklar mig, förvånar mig med sin ignorans och passiva illvilja. Jag har inget emot dig som person Mutanten men dina åsikter är vedervärdiga och vad jag än tycker om dig och du tycker om mig så kommer vi aldrig ifrån det faktum att VI är problemet. VI våldtar.

w176

Förlorad dotter
Mutanten;n60530 said:
ag tycker att Elin och hennes bloggkompisar borde satsa på att utveckla ett rollspel för kvinnor av kvinnor istället om de inte redan har gjort det och låta män utveckla vilka rollspel de vill för vilka de vill. Jag tror inte att lösningen på ringbrynjebikiniproblemet är att kritisera fenomenet utan att erbjuda spelhobbyn ett bättre alternativ. Let the best roleplaying game win. Jag tror att det är viktigt att spelutvecklingen är så fri som möjligt eftersom jag tror att en fri spelutveckling ger bäst förutsättningar för mänsklig kreativitet. Jag är övertygad om att det i sin tur leder till en spelhobby som inkluderar alla människor.
Alltså. Du kanske har missat det, men visst inser du att bloggen skrivs av rollspelsproducenter, frilansade rollspelsförfattare, några av världens främsta konventsarrangörer, spelforskare, framstående lajvarrangrer och designers, och proffessionella illustratörer? GaWs trettiotal författare producerar sjukt många spel om året. Vi skriver för alla de stora rollspelsföretagen, och många ger dessutom spel i sina egna märken.

Jag (och 8 andra GaW medelmmar) jpbbade land annat på det här projektet i år:

https://www.kickstarter.com/projects/200664283/deluxe-v20-dark-ages

För övrigt så är det helt okej att du har sikter om vad du vill och inte vill ha. Det rätt många vita kränkta snubbar som inte vill ha feminism. Vi är helt ointresserad av de faktum att du inte vill ha det.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Den här diskussionen kommer från promotiontråden av bloggen Gaming as Women. Att starta en sådan här diskussion i en promotion-tråd är inte lämpligt. Jag flyttar hela härket till OT-forumet och låser det eftersom jag inte kan tänka mig att något vettigt kommer ur en fortsatt debatt.

/tobias

Tillägg: Och RasmusL får ta en veckas semester från forumet på grund av inlägget ovan.

Status
Not open for further replies.