Nekromanti Svara med citerad text

Vimes

Sillkung
Äh, jag håller med Zapp. Döda kommentarerna. Inte för att de är onda i sig (för det är de inte) utan för att forumet dras med så mycket buggar och jox ändå. Slimma ner. Mindre att fixa för de duktiga hustomtarna. Mindre kaos. När skit är fixat kan man kanske börja kolla på att aktivera (då buggfixade) kommentarer.
CapnZapp said:
Det stämmer att jag inte tycker kommentarer är onda. Hade alla wonkigheter jag rapporterat här försvunnit har jag heller ingen biff med att slå på dem igen. (Sedan att jag aldrig tror det kommer hända eftersom det inte är wrnu's uppgift bygga in trådar i ett platt forum som vbulletin är en annan sak)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
CapnZapp;n40845 said:
Vilket är skit i sig (eftersom ingen kollar kommentarsnumret och därför lätt blir ett frågetecken av att läsa bara andra halvan av en kommentarsradda) men nu extra skit eftersom direktlänkfunktionen är kodad av någon som inte tagit hänsyn till infällningsfunktionen.
Äsch, alla kollar om det finns gömda kommentarer när de läser såna. Det är så pass uppenbart att det inte är någon risk att missa det.

Ond bråd död

Swashbuckler
Håller faktiskt med om att det är dags att döda kommentarerna. Även fast jag själv tenderar att använda dem. Oftast "fel" också.

En sak som stör mig som gjort att jag kommenterat istället för att svara eller citera är att det inte finns någon knapp för att svara ett specifikt inlägg utan att citera. Visst, det går ju att radera texten kanske, men det känns så ovärt om jag bara vill säga en kort grej. Så då blir det spontant en kommentar på inlägget istället.

Rent allmänt är forumet riktigt kasst.

CapnZapp

Myrmidon
Ond bråd död;n41006 said:
En sak som stör mig som gjort att jag kommenterat istället för att svara eller citera är att det inte finns någon knapp för att svara ett specifikt inlägg utan att citera.
Öh... va? I ett "platt" forum har du två alternativ: antingen gör du ett inlägg lite i allmänhet eller så vill du bemöta något speciellt, och då är det genom att citera den texten du visar vad du svarar på.

Tar du bort den citerade texten finns ingenting kvar som visar för läsarna vilket inlägg du svarade på. Jo, du kan ju behålla de tomma quote-taggarna för att låta länken tillbaka till originalinlägget vara kvar... men... hela poängen med att citera texten är ju att inte behöva gå tillbaka till originalinlägget?

(Konceptet att besvara visst inlägg utan att visa detta genom citerad text kräver någon slags... får jag kalla det tråd...? mellan olika inlägg... och visar att du "tänker trådat". Det är inget som finns eller stödjs i ett helt vanligt, platt, forum. Platta forum är en enda lång räcka av inlägg, eventuellt med citerad text för att besvara något specifikt. Utan deldiskussioner och annat som kanske är fint i teorin men i praktiken blir svårt, ovant och buggigt.)
Troberg said:
Platta forum är ett svagt specialfall av trådade forum. Man kan alltid simulera ett platt forum i ett trådat genom att enbart svara på startinlägget. Med andra ord, trådning tar inte bort möjligheter för de som inte gillar det, men platt tar bort möjligheter för de som vill ha trådat.
CapnZapp said:
Fint sagt, Troberg... Men: det du säger är lika rätt som det är irrelevant. Det är ju så att forum nästan uteslutande är platta, och det är ju så att det bara är den rent platta funktionaliteten som fungerar bra här.

Att kalla vanliga forum för "svagt specialfall" av hittepåkonstruktioner som ingen använder är verklighetsfrånvänt.
Troberg said:
Jag skrev inte "hittepåkonstruktioner som ingen använder", lägg inte ord i min mun. Däremot, precis som jag skrev, föredrar man platt går det utmärkt att enbart svara på startinlägget i ett trådat forum, så det är bara en liten delmängd av funktionaliteten i ett trådat forum.
CapnZapp said:
Rent teoretiskt stämmer det du säger, men det intresserar mig inte det minsta. Det jag vill höra dig utveckla är a) att försöka införa trådade funktioner i ett forum som i praktiken bara klarar platt, och b) ditt påstående att "platta användare" klarar sig utmärkt i ett trådat forum.
Troberg said:
Enkelt:

a. Fixa buggarna i UBB eller uppgradera till vB4.

b. Redan bemött ovan.

CapnZapp

Myrmidon
Rymdhamster;n41005 said:
Äsch, alla kollar om det finns gömda kommentarer när de läser såna. Det är så pass uppenbart att det inte är någon risk att missa det.
Då har ansvariga fått två lika onyanserade bilder av det aktuella läget ;)
Hans E Magnusson said:
Rymdhamstern talar för mig åxå, alltid!

Krille

Super Moderator
Hörni, antikommentarssidan har inte direkt nya argument utan piskar mest sin döda häst numera, och prokommentarssidan har med undantag av Troberg tröttnat och gått hem. Och det leder mest till det rundgångsläge vi har nu.

Så jag funderar på att dra streck i debatten.

Blir ni väldigt ledsna på mig om jag låser tråden?
Vimes said:
Lås den!
CapnZapp said:
Anser det är ett direkt felaktigt påstående att jag ("antikommentarssidan") piskar döda hästar och inte lägger till nya argument. Jag tycker jag lagt till argument efter argument, allt eftersom jag använder forumet. Nu senast 12 och 13 augusti. Innan dess i slutet av juli.
Rymdhamster said:
CapnZapp: det här är inte första gången komentarer har diskuterats på det här forumet. Det har gjorts förr, med samma argument för och emot som tagits upp i den här tråden. Så död häst: möt piska.
Troberg said:
Lås du. Diskussionen poppar säkert upp igen så småningom...
CapnZapp said:
@Rymdhamster: menar du att alla de buggar och andra märkligheter som jag rapporterat redan behandlats här på nya WRNU? Isåfall länka mig till rätt tråd och lås denna; vi behöver givetvis inga dubletter.

(Notera att jag inte efterfrågar allmänna kommentarsdiskussioner, exempelvis från gamla WRNU)
CapnZapp said:
Jag inbillar mig att genom att föra upp sakargument för vad som fungerar och inte fungerar kan jag få igenom en förändring; exempelvis genom att påvisa att kommentarsfunktionen inte fyller sitt syfte och förstör i övrigt att få den avstängd.

Rätta mig om jag har fel; om exempelvis wrnu redan är fullt medvetna om alla bristerna ovan men ändå valt att ha kvar kommentarerna?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Buggarna har rapporterats i de buggtrådar som finns, alla argument emot kommentarer har använts i de många tidigarr trådar som debatterat kommentarer.