Nekromanti [Svart av kval] Beskrivningsord

Genesis

Ni dés ni maître
Uttryck och känslor
Rovdjursleende
Döda ögon
Lidelsefull
Skräckblandad
Nonchalant
Sorgsen
Extas

Lukter och smaker
Lukten av regn
Sälta
Sötsliskig
Rökelsedoft
Stank av förruttnelse
Parfymerad
Doftar svagt av
En metallisk smak
Lukten av jord

Fenomen
Ett strilande regn
En kall vind
Nattens kyla
Stjärnklar
Rått och unket

Ljud
Sorlet av röster
Bruset från staden
Ljudet av droppande vatten
Viskning
I fjärran hörs

Rörelser
Smeker
Graciöst
Ljudlöst
Långsamt
Leker med
Skrider

---

Jag är inte helt säker på hur man kan använda dessa. Det enklaste är att ha med listan i boken bara för att förmedla känslan jag är ute efter, men jag funderar på att börja spelet med att man som grupp väljer ut fem-sex av dessa uttryck och skriver ned på rollformulären. När man sedan sätter scener, beskriver handlingar och liknande så kan man snabbt titta ned och inkludera någon av dem. Att man begränsar sig till ett fåtal gör att man inte får lika mycket beslutsparalys (jag vill inte att folk sitter och läser igenom hela listan varje gång de ska sätta en scen), och skapar dessutom ett subtilt tema som återkommer genom hela berättelsen.

Alternativt, eller kanske dessutom, kan man välja ett eller möjligtvis två uttryck som man associerar till sin egen rollperson och inkluderar i beskrivningen. Så när jag beskriver var min rollperson är, vad hon gör, hur hon ser ut, så inkluderar jag då och då ordet "rovdjursleende" eller "nonchalant".

Frågor
1: Har ni fler idéer på bra och stämningsfyllda uttryck? Jag tror att ovanstående kommunicerar ungefär vilken stämning jag är ute efter. Om inte, tänk Anne Rice.
2: Vad tror ni om mina idéer för hur man kan använda dem? Har ni andra idéer? Är detta värt att ha med överhuvudtaget?

solvebring

Superhero
Genesis said:
Jag är inte helt säker på hur man kan använda dessa. Det enklaste är att ha med listan i boken bara för att förmedla känslan jag är ute efter, men jag funderar på att börja spelet med att man som grupp väljer ut fem-sex av dessa uttryck och skriver ned på rollformulären. När man sedan sätter scener, beskriver handlingar och liknande så kan man snabbt titta ned och inkludera någon av dem. Att man begränsar sig till ett fåtal gör att man inte får lika mycket beslutsparalys (jag vill inte att folk sitter och läser igenom hela listan varje gång de ska sätta en scen), och skapar dessutom ett subtilt tema som återkommer genom hela berättelsen.

Alternativt, eller kanske dessutom, kan man välja ett eller möjligtvis två uttryck som man associerar till sin egen rollperson och inkluderar i beskrivningen. Så när jag beskriver var min rollperson är, vad hon gör, hur hon ser ut, så inkluderar jag då och då ordet "rovdjursleende" eller "nonchalant".

Frågor
2: Vad tror ni om mina idéer för hur man kan använda dem? Har ni andra idéer? Är detta värt att ha med överhuvudtaget?
Jag tycker det här med att sätta scener utifrån detta och att binda vissa särskilda till rollpersonen är skitbra. Min åsikt dock är att du droppar kategorierna. Kategorierna är i mina ögon negativa begränsningar. Jag kände, när du frågade efter fler sexord att jag kunde ta upp en massa andra ord, fast som redan fanns eller passade bättre under andra kategorier som du redan etablerat. ... Av just den anledningen är min åsikt den att orden bara bör bilda en lång lista utan kategorier. Sex kan vara aggressivt, unket, blodigt, kallt, precis som våld kan vara smygande, förvirrande, upphetsande osv.

Kort sagt, de här orden är bra, liksom idéerna för deras användande, men jag vill inte se dem i specifika fack för då förstör man enligt mig möjligheterna och ordens egen magi. Att använda ord på utmanande, icke självklara sätt är triggande bara det, liksom.

Genesis

Ni dés ni maître
Ja, sexorden var liksom inte tänkt att vara en kategori. Jag menade bara att jag ville ha fler sexuella ord. Du kan ha rätt i att man bör skippa kategorierna överhuvudtaget. Jag tror att jag behåller dem medan jag spånar fram nya uttryck, för att se till att jag får en bra balans av ord som kan användas i många olika situationer. Jag kan därför också se en poäng i att ha kvar kategorierna och säga att spelarna bör välja ord ur olika kategorier, för att undvika att man får en massa ord som mest bara kan beskriva personer, och inga som kan användas för att beskriva prylar, till exempel. Men du kan mycket väl ha rätt i att det blir begränsande. Jag kanske tar bort kategorierna när jag sätter orden på pränt senare, men som sagt tror jag att jag vill ha kvar dem under spåningsfasen, i alla fall, för att ge dem en bra bredd.

Bra kommentar; tack!

solvebring

Superhero
Fair enough, du har en poäng och jag missförstod nog lite av det du var ute efter. Plus att det nog kan vara bra när man skriver upp dem, som du säger, för att hitta en struktur och hålla isär saker. Om inte annat blir det lättare att vakta på dubbletter och meningslösa synonymer.

Rickard

Urverk speldesign
Inte så konstigt att den här tråden inte har fått svar. Här är mina andra tankar kring just detta med beskrivningsord.

Ord som stämning

Teman på beskrivningar

Jag tänkte först dra lite förslag, men sedan tänkte jag till. Om man får ställa frågor medan någon annan sätter scenen, kan då inte spelarna hjälpa till med att ställa frågor om de olika kategorierna som du listar upp?

Vad känner du för lukt?

Vad ser du?

Vem är mer där?

Hur mår du?

Vad är det för belysning?

Vad är det något som skymmer sikten?

Vad hör du?

Som du ser är det många vad-frågor. För "Hur mår du?" skrev jag först "Vad känner du?" men kom sedan på att den frågan kunde betyda flera saker.

/Han som också undvek ja- och nej-frågor