Nekromanti [Svart av kval] ny SitGen

Genesis

Ni dés ni maître
Som vanligt på konvent var det folk på LinCon som trakasserade mig om att jag borde publicera några spel. Jag svarade undvikande som vanligt, men när jag kommit hem insåg jag att jag har en hel del av Svart av kval nedskrivet redan, och jag har ju ett gäng bilder att använda, dessutom. Så jag gör ett ryck till och ser hur långt jag kommer. Med lite tur kan jag komma tillräckligt långt för att jag ska kunna bli klar efter nästa konvent när folk antastar motiverar mig igen. :gremsmile:

Men jag behöver ett bättre system för situationsgenerering än det jag har nu, eftersom det jag har nu typ är "Rita lite streck och skriv namn på ett papper. Gör det på ett sätt så att det bli kul spel se'n." Dock: jag vill fortfarande ha ett ganska fritt system, så att man kan ha god variation. Jag testade min nya idé igår, när vi lirade en session på tre pers. Den funkade ganska bra. En sak jag vill är att integrera ankare tidigare i processen. De kommer lite som en eftertanke idag. Här är min tweakade process:

1: Välj en katalysator. Det är en händelse eller situation som utmanar status quo, som tidigare. Exempel från igår: En profetia håller på att gå i uppfyllelse.
2: Skapa roller utifrån den. Det måste inte vara jättemånga, men åtminstone två. Exempel: Monarkrådet (tre monarker) som vill uppfylla profetian. En "ungtupp" som vill förhindra den. En mäniska som leder upproret det talas om i profetian.
3: Använd relationer för att skapa fler rollper, tills det finns tillräckligt många (typ sju är lagom). Exempel: En mördare som vill döda en av monarkerna.
4: Välj rollpersoner.
5: Välj ankare. Här kan man skapa nya roller, också.
6: Sätt ut relationer för att binda ihop situationen. Tänk på att ha aktiva agendor, att ha några konflikter (personliga och interpersonella) och att gärna bygga trianglar. Se till att ankare inte bara har en relation, utan är inkopplad till ståryn på något mer sätt (det här är endast viktigt för kortare lir. I kampanjspel kan man väva in dem senare).

Till hjälp har man en lista på katalysatorer. Jag har en kort lista här:
En uråldrig fejd, vilande, men aldrig glömd
En skugga som sätter skräck i den äldste av vampyrer
En kult vars extatiska kall lockar vampyrer i området
En ny spelare som utmanar den rådande ordningen
En ung vampyr som vill bli accepterad av människorna
En profetia på väg att uppfyllas
Ett nytt vapen som kan döda den starkaste blodsugare
En bräcklig allians mellan tre lika mäktiga klaner

Man har också en lista på bra relationer. Det här är inte som i Utpost, där man måste välja från listan, men tanken är att den ska innehålla relationer som är melodramatiska och som ger bra intrigspel. Den ser i dagsläget ut såhär:
Falsk vänskap
Förbjuden kärlek
Dödlig synd
Iskall hämndlystnad
Förödmjukande dominans
Spirande uppror
Obesvarad trånad
Våldsam lusta
Tveksam tillit
Hatkärlek
Motvillig respekt
Beskyddande förmyndarskap
Öppet krig
Obetingad fruktan
Katt-och-råttalek
Fanatisk trohet
Ömsesidigt förakt
Uppdämt hat
Kalkylerade mordplaner

---

Vad jag vill ha hjälp med:

1: Fler idéer på katalysatorer? Ni som spelat Svart av kval, vad har ni haft för händelser att utgå ifrån? Hitta gärna på nya och tipsa; jag vill ha en längre lista än den här!
2: Vad tycker ni om relationerna? Några som inte är bra (ur syftet att skapa melodrama och intriger)? Några som saknas? Några som kan döpas om till något häftigare?
3: Andra kommentarer?

Mogger

Hipsteranka
Ett vettigt upplägg, inga invändningar alls.

Katalysator:
Den äldste mördas
Vampyrers existens avslöjas
Det uråldriga hotet vaknar

Relation:
Stalker
Hunsad hantlangare
Sexuellt utnyttjad
Motvillig protegé