Nekromanti Svart av kval Vit av lust

Nässe

Myrmidon
Jag väntar med spänning på att få hem Svart av kval/ vit av lust och Utpost (som jag tidigare haft i någon nedladdad form och spelat).

Jag har skummat reglerna i den nedladdningsbara versionen av SakVal och vill gärna köra en kampanj i spelet. Samtidigt så inser jag att min spelgrupp troligtvis tycker att vampyrer är typ det töntigaste på världskartan. Frågan är då om man skulle kunna köra spelet som magiker, typ Hellblazer/ Sorcerer. Besten är då ens demon eller ens magi.

För att hitta en motsvarighet till generation/ ålder (som ju verkar viktigt i konfliktsystemet) så tänker jag mig att man kan köra ett system där olika trollkarlar gjort olika stora offer och fått olika starka demoner. Tex skulle ett offer kunna vara att offra sin själ och sin vilja till demonen (hög generation!), offra någon man älskar för att få krafterna, offra sin vilja genom att bli drogberoende, offra en arm etc. Ja det hela behöver sättas i en tabell så man ställer olika offer i förhållande till varandra. Man skulle också kunna tänka sig att ens generation höjs i spel genom offer.

Hur smakar detta? Skulle det fungera?

Finns det andra sätt att hacka SakVal till en mer "mänsklig" version, där man inte spelar med så mycket övernaturligt och fantasi, (ok, jag VET, magiker är övernaturliga, men de är ändå människor som känner och tänker och beter som oss...).

----

Nästa fråga/ tanke är erfarenheter av att spela Utpost utan SL. Det vore skitfint. Vi har väldigt kul med spelet, men har typ slutat spela spel där det krävs SL, och jag vill ogärna börja igen...

/ Nils

Mukwa

Swashbuckler
De gånger jag har lirat Svart av kval så har det varit otroligt sparsamt med vampyrkrafter så jag tror inte att man behöver ändra mer än just vem som vinner över vem.

Folkmobb
Vampyrjägare (den här nivån hade vi i ett scenario, och då räknade vi vampyrjägaren som lika kraftig som en folkmobb)
Äldre vampyr
Vampyr
Människa

kan lätt bli

Chthulhu
Rymdmonster
Mer erfaren människa (?!)
Människa
Handlingsförlamad

Eller:

Folkmobb
Vis trollkarl
Trollkarl
Människa

Mukwa

Swashbuckler
Best-konflikten skulle kunna översättas till instinkt-konflikt, eller humörkonflikt. Du skulle kunna ändra från hårda och aggressiva befallningar till andra känslobefallningar:

Kyss honom!
Säg att du älskar henne!
Visa att du är sårbar!

Allt för att skildra de känslor du vill ska styra konflikterna. Jag vet inte exakt hur bra det skulle funka. Kanske skulle spelarna inte dra sig för att "tygla" sin karaktärs inre känslor, men nog kan man komma på scener där det är otroligt opassande att försöka kyssa någon eller att ge någon en kärleksförklaring. Eller?

Genesis

Ni dés ni maître
Kul! Gällande att hacka Svart av kval så är det nog inte så problematiskt. Idén med trollkarlar och deras demoner kan nog funka rätt bra. Jag har haft en idé om att köra det med missbrukare vars missbruk är deras demon. Jag är dock inte säker på hur jag skulle dela upp dem i konfliktordningen. Poängen med konfliktordningen är att äldre vampyrer kan vara lugnare och stå emot sina impulser till en högre grad än yngre vampyrer utan att lida för mycket av det. Det enda sättet en yngre vampyr kan förvänta sig vinna mot en äldre vampyr är om hon inte har några bestmarkörer framför sig. Det innebär att för att komma någon vart måste yngre vampyrer bejaka besten till en högre grad, alltså vara mer hetlevrade och våldsamma.

Gällande Utpost så vill jag ju påstå att Utsidan inte är en SL, då hon inte förväntas driva berättelsen och saknar vissa befogenheter, men jag förstår hur du menar. Jag har aldrig provat att köra utan Utsidan, men jag antar att man kan låta den rollen vara öppen. Utsidan bryter ju in sina scener mellan spelarnas scener, så man kanske kan låta vilken spelare som helst bryta in och sätta en scen som Utsida, jag vet inte.

Jag orkar tyvärr inte tänka eller skriva alltför mycket nu eftersom jag sitter med feberfrossor. :gremsick:

Nässe

Myrmidon
Det låter väldigt intressant att lägga Besten närmare vanliga människors drivkrafter, eller "Det". Skulle vara rysligt spännande tex med ett psykodynamiskt spel... :gremsmile:

Även om man inte tar det så långt så kan man ju uppenbarligen göra rätt mycket med spelet. Jag ska, när jag fått hem spelet, presentera det för gruppen och se vart det tar vägen. De har säkert en massa tankar om vad vi ska göra tillsammans.

Nässe

Myrmidon
Om vi kör Utpost så tror jag vi kommer att göra på just det sättet, att låta den som vill hoppa in som utsidan, lite när som helst. Tror spelet tappar en hel del om man skippar utsidan.

Ang vampyrerna så låter det ju som om man i sitt hack behöver ha ett tänk för spelvärldens hierarki, vem är mäktigare än någon annan? Det borde med andra ord funka rätt bra för att åskådliggöra Dilbert-företag där olika individer står i olika rang?

Eller kanske för att spela i Sagan om Ringens värld där Nolder alver slår andra alver, alver slår dvärgar, dvärgar slår människor och människor slår hober. Längst ner står orcher som alltid måste låta besten tala för att vinna, och därför är ena hemska typer.

Krya på dig!!!!

Genesis

Ni dés ni maître
Nässe said:
Det låter väldigt intressant att lägga Besten närmare vanliga människors drivkrafter, eller "Det". Skulle vara rysligt spännande tex med ett psykodynamiskt spel... :gremsmile:
Besten är Id. Det står nästan rakt av i spelet. Från sidan 24:

Besten är människans mörka sida. Den är
våldsam, dominerande, makthungrig, fåfäng,
feg, lismande, lögnaktig, illojal, sexuellt
aggressiv och blodtörstig. Utgå ifrån denna
personlighet när du formulerar dina bestkommandon.
Besten är inte omänsklig — snarare
väldigt mänsklig. Alla människor bär Besten
inom sig, men dess närvaro är starkare och
tydligare hos vampyrer, vars krafter härstammar
från att de släpper lös Besten inom sig.
Svart av kvals regler bör funka utmärkt för att spela människor, eftersom vampyrer i spelet är tänkta att vara väldigt mänskliga.

Även om man inte tar det så långt så kan man ju uppenbarligen göra rätt mycket med spelet. Jag ska, när jag fått hem spelet, presentera det för gruppen och se vart det tar vägen. De har säkert en massa tankar om vad vi ska göra tillsammans.
Fräckt! Se till att berätta hur det gick!

Tillägg: Jag tog just en titt på flödesschemat för konflikter i slutet av boken och såg att det är fel. Ska rätta till det. Jag tror att du är den ende som köpt boken, så du får en nästan unik feltryckt bok som kommer att bli värd massor.

(Från den andra rutan går det tre pilar, markerade "Ja", "Nej" och en utan markering. Den som heter "Ja" ska bort, och den omarkerade ska heta "Ja".)

Nässe

Myrmidon
Kom precis hem och såg boken på hallmattan innanför ytterdörren. Har bara skummat "nät-kopian" så det ska bli kul att läsa från pärm till pärm. Första intryck är: aaaaassnygg!!!

RasmusL

Champion
Det är väldigt odefinierat vad en "vampyr" är så det du pratar om är i realiteten inte ett hack utan bara vad jag skulle kalla "en vanlig spelomgång". Det du efterfrågar och beskriver finns redan, det enda centrala i spelet är i mina ögon egentligen bara konceptet "besten" som även det är mycket flexibelt och omdefinieras från omgång till omgång.

Sedan inte sagt att man inte kan hacka spelet vidare, den eleganta mekaniken är värd att apa efter. Exempelvis är det en lätt sak att invertera besten och leka genomgoda hjältar istället för elakingar.

Nässe

Myrmidon
RasmusL said:
Det är väldigt odefinierat vad en "vampyr" är så det du pratar om är i realiteten inte ett hack utan bara vad jag skulle kalla "en vanlig spelomgång". Det du efterfrågar och beskriver finns redan, det enda centrala i spelet är i mina ögon egentligen bara konceptet "besten" som även det är mycket flexibelt och omdefinieras från omgång till omgång.

Sedan inte sagt att man inte kan hacka spelet vidare, den eleganta mekaniken är värd att apa efter. Exempelvis är det en lätt sak att invertera besten och leka genomgoda hjältar istället för elakingar.
Spelar inte så stor roll vad man kallar "hack". Det behövs lite tänk för att anpassa spelet till min spelgrupp, och det fick jag god hjälp med. Jag ska fundera i förväg kring hur man ersätter "äldre och yngre vampyr" och jag ska lämna över till gruppen att definiera besten.

En regelfråga: Kan två personer aktivera besten i en konflikt, och vem vinner i så fall? Gäller det att vara snabbast med att aktivera sin best?

Genesis

Ni dés ni maître
Nässe said:
Jag ska fundera i förväg kring hur man ersätter "äldre och yngre vampyr" och jag ska lämna över till gruppen att definiera besten.
Nu lät det som att du lutade åt det hållet, också, men jag skulle vilja säga att i min erfarenhet så fungerar Besten bäst (haha) när den är negativ och "ond". Bestkommandon som inte utgår från en moraliskt tvivelaktig Best har fungerat sämre när jag spelat. Det är möjligt att det går att hitta ett sätt att få det att funka, men för förstagångsspelare skulle jag rekommendera att börja med en "Id"-aktig Best.

En regelfråga: Kan två personer aktivera besten i en konflikt, och vem vinner i så fall? Gäller det att vara snabbast med att aktivera sin best?
Nu är ju tyvärr flödesschemat i sista uppslaget som sagt felaktigt, men det kan svara på frågan. Förloraren får en chans att släppa lös Besten, men man kan inte Besta tillbaka som svar på Besten. Det innebär att så länge hon inte har några Vägranden så är en yngre vampyr faktiskt starkare än en äldre. Hon kan alltid vinna, garanterat. Men har hon minst en Vägran kommer hon att förlora, om motståndaren så önskar. Det är en emergent del av spelet som inte nämns i texten, men en ung vampyr som alltid följer Bestkommandon är den kraftfullaste varelsen i spelet. Men eftersom spelarna uppmuntras att eskalera Bestkommandon om de alltid följs kommer en sådan vampyr snart att förvandlas till ett vansinnigt, ylande monster. Det enda sättet att stoppa henne är att hitta något hon inte kan få sig att göra, eller att en lika ung vampyr själv står utan Vägranden.

Nässe

Myrmidon
Coolt med besten, fångar så många aspekter av fenomenet!

Kan en äldre vampyr använda besten först för att omöjliggöra att den yngre använder besten och vinner, trots att den äldre ju skulle vunnit även utan hjälp av besten?

Mukwa

Swashbuckler
Nässe said:
Coolt med besten, fångar så många aspekter av fenomenet!

Kan en äldre vampyr använda besten först för att omöjliggöra att den yngre använder besten och vinner, trots att den äldre ju skulle vunnit även utan hjälp av besten?
När vi har spelat: Ja. Därför tycker jag att Genesis svar om att unga vampyrer är starkast haltar lite. Den starkaste (regeloptat) är den äldsta vampyren som alltid följer bestkommandona. Den vampyren kommer alltid vinna en konflikt. Jag tycker iofs också att en vampyr ska kunna svara med att släppa fram sin best och då avgörs konflikten av ålder (eller om det finns någon plupp man kan ta bort).

Men säger Genesis att jag har fel så är det ju så... :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
Nässe said:
Nej, men nja. I en vanlig fysisk konflikt är det förloraren som får valet att släppa fram Besten. Vinnaren har ingen sådan möjlighet.

Däremot finns det ett annat sätt att använda Besten, för att tvinga folk att göra som man vill genom dominering eller hypnos (eller liknande krafter). Det här är det enda sättet att ha en "social konflikt" i spelet, och då aktiverar du Besten så fort du använder krafterna. Då kan en äldre vampyr använda Besten direkt.

Så nej, i en vanlig, fysisk konflikt kan inte en äldre vampyr "hinna före" med Besten, men hon kan använda den för att dominera, förföra och liknande.