Nekromanti Svartkonst

Ugglefar

Veteran
Om jag har förstått stämningstexterna rätt i regelboken så är det inte så simpelt att svartkonstnärer inte räds korruption, tvärtom så omfamnar de den. Dock i förmågan Svartkonsts nuvarande skick så är en svartkonstnär på novis-nivå säkrare från korruption än en traditionslös mystiker. De högre nivåerna av Svartkonst gör ju att man blir starkare med korruption, men samtidigt närmare att förstyggas, vilket passar stämningstexten väldigt bra. Dock så tål de ju korruption lika dåligt som övriga sorters mystiker, så med de nuvarande reglerna så kan man på sin höjd kasta en magi per strid för att inte riskera att förstyggas, framförallt inte om man vill kunna ta tillvara på möjligheten att få slå om misslyckade slag med hjälp av sin korruption.

Vad jag tycker saknas är en tillräckligt stor fördel med svartkonst för att folk ska våga ta risken, om man mest får nackdelar, men inga nästan inga fördelar, varför är man inte då en traditionslös magiker istället?

Jag har sett lite olika tidigare förslag här på forumet, jag gillar idén att man inte räknar sin permanenta korruption när man kastar besvärjelser; med en Korruptionströskel på 8 och Svartkonst på novis-nivå borde man i sådana fall kunna kasta 6-8 besvärjelser per strid. Samtidigt så vill man ha ett högt värde i korruption då detta tillåter en att slå om misslyckade slag.

En idé jag har lekt lite med är att svartkonstnärer kan offra Tålighets-poäng för att göra sin magi starkare, först sitt eget liv på lägre nivåer, för att sedan kunna offra andra varelsers Tålighet-poäng.

Tankar/funderingar?

LordXaras

Veteran
Ja, svartkonst i grundboken är ganska fattigt. Spelarens Handbok ger svartkonstnärer mycket fler roliga grejer, men fixar ändå inte riktigt traditionsförmågan.

En snabbfix som jag gillar som inte kräver särskilt mycket jobb är att svartkonstnärens mystiska omslag mot korruptionsvärdet inte ger någon extra korruption. Så i princip har svartkonstnären alltid ett omslag för mystiska krafter, men måste göra övervägningen om hur starkt de vill att det omslaget ska vara - utan den enorma faran att dra på sig 2-8+ temporär korruption på en runda.

På din fråga varför man inte bara väljer att vara traditionslös magiker så skulle jag nog säga att de flesta svartkonstnärer startar så, och efter att ha dragit på sig lite korruption så söker de efter vägar att använda svärtan.

Eftersom svartkonstnärer ändå inte får någon reduktion av korruption från sin egen tradition när de lär sig ritualer och förmågor så har de ingen anledning att inte lära sig korruptionskontrollerande ritualer från de andra traditionerna, som Blodsband, Själsten, eller Renande Rit. Jag skulle säga att de flesta långvariga svartkonstnärer måste söka sig till sådana lösningar för att klara sig, och jag tycker att det är passande.

Ugglefar

Veteran
LordXaras;n237800 said:
En snabbfix som jag gillar som inte kräver särskilt mycket jobb är att svartkonstnärens mystiska omslag mot korruptionsvärdet inte ger någon extra korruption. Så i princip har svartkonstnären alltid ett omslag för mystiska krafter, men måste göra övervägningen om hur starkt de vill att det omslaget ska vara - utan den enorma faran att dra på sig 2-8+ temporär korruption på en runda.
Detta tycker jag låter som en jättebra idé, dock kvarstår problemet att när man väl börjar få ett okej värde för att slå mot korruption och lyckas så kan man kasta en, högst två, besvärjelser innan man är över korruptionströskeln. Detta även om man lyckas med sitt slag mot Viljestark på novis-nivå och bara får en poäng korruption per besvärjelse.

LordXaras

Veteran
Ugglefar;n237836 said:
Detta tycker jag låter som en jättebra idé, dock kvarstår problemet att när man väl börjar få ett okej värde för att slå mot korruption och lyckas så kan man kasta en, högst två, besvärjelser innan man är över korruptionströskeln. Detta även om man lyckas med sitt slag mot Viljestark på novis-nivå och bara får en poäng korruption per besvärjelse.
En av förmågorna från Spelarens Handbok som gör svartkonstnärer något mer spelbara är Stark Gåva, som gör att du bara tar 1 tk från din signaturkraft, och sedan låter dig fördubbla din korruptionströskel och korruptionsgräns.

Ugglefar

Veteran
LordXaras;n237852 said:
En av förmågorna från Spelarens Handbok som gör svartkonstnärer något mer spelbara är Stark Gåva, som gör att du bara tar 1 tk från din signaturkraft, och sedan låter dig fördubbla din korruptionströskel och korruptionsgräns.
Den förmågan borde ju göra Svartkonst på gesäll-nivå mer användbar, det låter som om jag borde införskaffa spelarboken.