Om jag har förstått stämningstexterna rätt i regelboken så är det inte så simpelt att svartkonstnärer inte räds korruption, tvärtom så omfamnar de den. Dock i förmågan Svartkonsts nuvarande skick så är en svartkonstnär på novis-nivå säkrare från korruption än en traditionslös mystiker. De högre nivåerna av Svartkonst gör ju att man blir starkare med korruption, men samtidigt närmare att förstyggas, vilket passar stämningstexten väldigt bra. Dock så tål de ju korruption lika dåligt som övriga sorters mystiker, så med de nuvarande reglerna så kan man på sin höjd kasta en magi per strid för att inte riskera att förstyggas, framförallt inte om man vill kunna ta tillvara på möjligheten att få slå om misslyckade slag med hjälp av sin korruption.
Vad jag tycker saknas är en tillräckligt stor fördel med svartkonst för att folk ska våga ta risken, om man mest får nackdelar, men inga nästan inga fördelar, varför är man inte då en traditionslös magiker istället?
Jag har sett lite olika tidigare förslag här på forumet, jag gillar idén att man inte räknar sin permanenta korruption när man kastar besvärjelser; med en Korruptionströskel på 8 och Svartkonst på novis-nivå borde man i sådana fall kunna kasta 6-8 besvärjelser per strid. Samtidigt så vill man ha ett högt värde i korruption då detta tillåter en att slå om misslyckade slag.
En idé jag har lekt lite med är att svartkonstnärer kan offra Tålighets-poäng för att göra sin magi starkare, först sitt eget liv på lägre nivåer, för att sedan kunna offra andra varelsers Tålighet-poäng.
Tankar/funderingar?
Vad jag tycker saknas är en tillräckligt stor fördel med svartkonst för att folk ska våga ta risken, om man mest får nackdelar, men inga nästan inga fördelar, varför är man inte då en traditionslös magiker istället?
Jag har sett lite olika tidigare förslag här på forumet, jag gillar idén att man inte räknar sin permanenta korruption när man kastar besvärjelser; med en Korruptionströskel på 8 och Svartkonst på novis-nivå borde man i sådana fall kunna kasta 6-8 besvärjelser per strid. Samtidigt så vill man ha ett högt värde i korruption då detta tillåter en att slå om misslyckade slag.
En idé jag har lekt lite med är att svartkonstnärer kan offra Tålighets-poäng för att göra sin magi starkare, först sitt eget liv på lägre nivåer, för att sedan kunna offra andra varelsers Tålighet-poäng.
Tankar/funderingar?