Nekromanti Svartmagiker?

G

Guest

Guest
Jag diskuterade med mina vänner för några dagar sedan och vi kom fram till att Eon var det ultimata rollspelet för att få svartmagiker att verkligen verka onda.

Några skäl:

1. För att skaffa sig nekrotropiska filament måste de antingen offra någots liv eller skada sig själva. En svartmagiker skulle antagligen offra nån annan och då det kräver en helvetes massa växter ifall man vill använda sådana så blir nog människor eller andra humanoider det bästa alternativet.

2. I Eon kan vem som helst vara en svartmagiker; smeden i byn, den till synes snälla husvärdinnan på byns värdshus eller varför inte den trevlige herr Teronel som äger herrgården en bit utanför. Bra grund för paranoia.

Det finns nog mer men jag kan inte komma på fler nu!

//Robin P. Liljenberg - Det är ondska som skapar hjältar!

Mäster Azazel

hatten

Swashbuckler
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Jag diskuterade med mina vänner för några dagar sedan och vi kom fram till att Eon var det ultimata rollspelet för att få svartmagiker att verkligen verka onda. Några skäl: <p><hr></blockquote><p>

Verkligen uppfriskade en som har instett att Eon har något av de ruggisgaste mest destruktiva magi system i Sverige om magikern använder det på rätt sätt. /images/icons/smile.gif ( Det finns mer än ett sätt att flå en katt ungefär 95 olika sätt om jag minst Data rätt )

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> 1. För att skaffa sig nekrotropiska filament måste de antingen offra någots liv eller skada sig själva. En svartmagiker skulle antagligen offra nån annan och då det kräver en helvetes massa växter ifall man vill använda sådana så blir nog människor eller andra humanoider det bästa alternativet. <p><hr></blockquote><p>
Det går om jag inte är helt fel att få tag i det genom att offra djur så 9 av 10 svartmagiker kanske jobbar på ett slakteri ? /images/icons/laugh.gif Allvarligt talat så mistänker jag att en Nektropisk intreserad magiker som skapar armer av odöda små monster ( och stora odöda monster ) kan vara livsfarligt.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> 2. I Eon kan vem som helst vara en svartmagiker; smeden i byn, den till synes snälla husvärdinnan på byns värdshus eller varför inte den trevlige herr Teronel som äger herrgården en bit utanför. Bra grund för paranoia.
Det finns nog mer men jag kan inte komma på fler nu! <p><hr></blockquote><p>
Tja så vanligt bör det nog inte vara /images/icons/smile.gif Jag funderar på att försöka låta någon form av begränsing om Vem som kan lära sig magi eller införa några krav för att man ska kunna bli magiker i Eon. Exempel man måste börja redan i ung ålder så att sinnet formar sig rätt eller nå sånt. Till backa till ditt påstånde så kan jag nog säga att det är nog vanligare för en Värdshus värd att kunna kryotropi ( hålla maten och ölen kyld ) eller kunna Biotropi för att hela eller andra annan lustigt. och för en smed att kunna Byrotropi ellet Termotropi ( så att man ska kunna smida medans hjärnet håls varm. )

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> //Robin P. Liljenberg - Det är ondska som skapar hjältar! <p><hr></blockquote><p> Helt klart en riktig iaktagelse som du har gjort /images/icons/cool.gif
Men även fanatiska tro och andras förmåga att försvara sig kan skapa martyrer och hjältar. ( korstågen mot de "onda muslimerna" skapade många hjältar och martyrer bara för att dom försvarade sig )

Killer

Veteran
Jag gjorde en svartmagiker en gång, och han så verkligen ond ut, helt svarta kläder, raspig röst och sist men inte minst, hans irisar (det som e blått eller grönt i ögonen) var helt vita vilket IOFS sänkte hans redan låga personlighet till 7. Det var verkligen roligt att skrämma livet ur de stackars små vidskepliga bönderna i de mest ödsliga trakterna på Ashari-halvön.

Watch thy words when adressing me, lest they be fed to thee on the end of my boot.

Sir Foilan

Hero
"Tja så vanligt bör det nog inte vara Jag funderar på att försöka låta någon form av begränsing om Vem som kan lära sig magi eller införa några krav för att man ska kunna bli magiker i Eon.""

Begränsningen ligger i tillgången. Det är inte vem som helst som får möjlighet att studera magi. Ännu färre studerar "praktisk" magi. En styrka som Eon:s magisystem har är att man inte behöver slå under 5 med en T-100 för att få möjligheten att kunna lära sig magi.
Jag tycker att det är fel att lägga in en fysisk och/eller psykisk begränsning (men inget hindrar dig).
Det skall dock till en mkt trovärdig och genomtänkt bakgrundshistoria av en spelare om jag skall godkänna en RP, typ bonde att ha haft möjligheten att studera magi. Men det är inte omöjligt, bara väldigt osannolikt.

/Sir Foilan /images/icons/cool.gif

"A dark seed of evil is grown"

Karlsson

Veteran
En spelare i min grupp hade en nekromantiker som reste omkring med en 6-7 skelett, i soma grupp som en Daaktroende inkvisitör! han had3e dom på botten i en kärra och så fullt med potatis. Tyvärr saknade vi regler för hur man animerade skellet och vilka värden dessa fick då jag fick improvisera fram några på plats. Tyvärr blev skeletten lita väl bra, det bästa (Mia, 150cm högt) tålde uatn några större problem en perfekt träff i pannan som en binderakkhammare svingande Frakk-Truhk klämde, som dessutom gick bärsärkargång! Det blev väl en skada på 70-80 utan rustning. ganska kul faktiskt, iaf. om man såg spelarens ansikte när vi glatt medelade honom att skelettets motanfall dödade honom. För att inte nämna hur kul vi hade åt Nekroamtikers sadistiske väpnare =). synd att spelaren pensionerade honom.

"When God created light,
the first shadow was born"

WHaLe

Hero
"Lite" för bra?? Skeletten som fanns på Neogames äventyr på LinCon var
kassa... De skulle kanske kunna klara av en bondgrabb som tränat lite med
svärdet hemma på gården och varit med i ett och annat slagsmål..

WHaLe

ripperdoc

Myrmidon
Skelett

Men just skellet är ju inte heller bra. EN tunn hög med ben, rangliga, lätta att krossa etc. De blöder itne och känner ingen smärta, vilket är bra... men de är mest till för att skrämmas.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Sir Foilan

Hero
Det var minsann inga dåliga skelett.
Åke Rosenius har tagit upp problemet skelett. Mycket tänkvärt. /images/icons/smile.gif

/Sir Foilan

"A dark seed of evil is grown"

Virocon

Swordsman
Re: Skelett

Kan man då låta folk slå mot PSY och VIL för att inte springa därifrån i vettlös panik respektive hamna i chocktillstånd?

"Nackskott är billigare än fallskärm"