Coolt! Faktum är att av alla allternativa spelsystem man skulle kuna köra Konfluxsviten i, tycker jag nästan att DnD är ett av de intressantare. Bäst lämpad av allt tänker jag att 5:th edition skulle vara.
Möjligen att en del förmågor och besvärjelser (framförallt framåt högre levlar) kan tänkas låta rollpersonerna göra saker äventyrsskaparna inte riktigt hade planerat för. Exempelvis kan det kanske vara värt att fundera över hur prästers förmåga att påverka odöda kan tänkas spela in. En tanke kan vara att säga att så länge de odöda har koppling till jordblodskällan (är på samma kontinent) så är de mer motståndskraftiga mot sånna saker. Men någon påverkan tycker jag en präst ska kunna ha, om än bara att han ka ge dem lite minus på attacker. Det kan känna lite tråkigt annars att spela präst och sen få reda på att alla ens coola förmågor är värdelösa =)
En av de saker jag tyckte var riktigt bra med de äventyren var att de ofta dök upp situationer som premierade de mer obskyra färdigheterna (typ som att spela schack!). Jag tror att rätt mycket sånt kan täckas av tool proficencies och de vanliga färigheterna (i alla fall i 5th), men kan vara värt att vid en genomläsning översätta vad de gamla färdigheterna kan tänkas koppla mot.
Jag tror en jättestor utmaning som har just med engelskan att göra kommer vara Ranz profetia. Den innehåller galet många ledtrådar. Ibland kan till och med samma strof vara relevant i mer än en situation (har jag för mig). Det kan vara lite lurigt att översätta det till engelska. Samma sak med hela bakgrundsinfopaketet med information som innehåller väldigt mycket viktiga ledtrådar.
En av de saker jag tyckte var kul med kampanjen var just att försöka pussla ihop alla de ledtrådarna med varandra för att lista ut varthän man ska ta sig. Men jag tror också att man nog skulle kunna handvifta den biten rätt mycket, och antingen ge spelarna mycket av information gratis (Typ om var någonstans man kan hitta ögonen), och sen bara översätta valda bitar för att skapa pussel på just de ställena. Eller låta dem göra efterforskningar på plats. Det kommer fortfarande vara en sjukt kul kampanj tror jag!