Nekromanti [Svavelvinter] - I skuggan av Trakorien

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
http://erebaltor.blogg.se

Bloggen har funnits sedan april 2008 och och förtäljer spelgruppens variant på majoriteten av Drakar och Demoners äventyr från tidsepoken 1984-1994 (anpassade till att utspela sig i den Trakoriska ö-världen).

Efter att vår Svavelvinter-kampanj under våren avslutades med det föråldrade Drakar & Demoners Experts regelverk bestämde jag mig för att titta efter ett fräschare och bättre spelsystem. Bestämde mig slutligen för Warhammer Fantasy Roleplaying (v2.0) och efter mycket konvertering, anpassning och viss övertalning av spelare så fortsätter nu äventyret.

Hittills har spelgruppen (men endast en av deras karaktärer) genomlevt en modifierad version av "Novastenen / Äventyrspaket 2" (1987) som istället blev ett sökande efter den levande dolken Demens från fornriket Cruri. Efter en kort mellanakt i Tricilve knöts äventyret ihop med "Svavelvinter" (1987) som nu knytits ihop med "Edsbrytarna i Erebos / Ereb Altor Boxen" (1989) som istället blev handelshuset Skoffare som försöker blåsa den gamle svavelmagnaten Mogger på den sista svavellasten från Marjura.

Henke

Jodå, den ligger också här och dammar på hyllan så tanken är att även ha med den lite senare. Har börjar skissa lite på omständigheterna kring den (eftersom Nidland som plats utgått ur min spelvärld) och troligtvis kommer "Helvetesfortet" utspela sig i Moskorien där inbördeskrig brutit ut. Spelarna får sedan höra en profetia om hur Eniaken skall vissna och hur ondskan skall svepa över ön. Av någon anledning (som inte är spikad än) beger man sig för att undersöka saken i Kargom etc. etc.

"Melindors Återkomst" börjar i Älvfolkets skog Gwondel Leigu och utspelar sig sedan i Lasemos huvudstad (istället för Berendien) och tronföljaren skall räddas ur fångenskapen i Moskorien (ist för Hynsolge).

"Slutstriden" kommer föra sällskapet till Yndar (eventuellt på annat sätt än genom portalen hos alverna), man återvänder senare och finner ur-staden Densel som jag placerar i öknen på Fokalerslätten och slutligen återvänder man till Kargom för att göra upp med Vicotnic (eller vad han nu skall kallas).

Tar gärna emot tips och råd eftersom det hela fortfarande är rätt vagt (t.ex. exakt när händelseförloppet skall utspela sig) men det blir troligtvis någonstans mellan "Oraklets Fyra Ögon" och "Den Femte Konfluxen".

Nässe

Myrmidon
Tar gärna emot tips och råd eftersom det hela fortfarande är rätt vagt (t.ex. exakt när händelseförloppet skall utspela sig) men det blir troligtvis någonstans mellan "Oraklets Fyra Ögon" och "Den Femte Konfluxen".
Kolla här för kommentarer om Nidlndska reningen (om du inte redan gjort det...) :gremwink: :gremsmile:

Henke

NilsH said:
Kolla här för kommentarer om Nidlndska reningen (om du inte redan gjort det...) :gremwink: :gremsmile:
Har förvisso läst igenom äventyrstriologin tidigare och tycker Lukas beskrivning av äventyren är rätt komisk. Synd bara att det enda tipset man egentligen får här är att avrådas från att spela kampanjen. Hade gärna sett lite konstruktiv kritik istället för att bränna äventyren (och dess smygrasist till författare) på bål. :gremsmile:

Simon

Swashbuckler
ninepointone said:
Har förvisso läst igenom äventyrstriologin tidigare och tycker Lukas beskrivning av äventyren är rätt komisk. Synd bara att det enda tipset man egentligen får här är att avrådas från att spela kampanjen. Hade gärna sett lite konstruktiv kritik istället för att bränna äventyren (och dess smygrasist till författare) på bål. :gremsmile:
Äsch, jag hoppas du inte uppfattar att det är den förhärskande tonen här! Ert projekt verkar tufft som fan, och jag antar att ni inte har tänkt använda det gamla materialet rakt av, utan att arbeta med det på något sätt. Tonen i Lukas text får stå för honom, även om vissa konkreta svagheter i verket som han pekar ut kanske är svåra att blunda för... :gremwink:

Jag har själv inga konkreta tips kring att anpassa materialet, tyvärr. Jag har använt färdiga äventyr mycket få gånger under mina rollspelsår, och senaste gången jag försökte, med Undergångens arvtagare, så upplevde jag att det var så kontraproduktivt för gruppens spelstil så jag la ambitionen på hyllan.

Därför är det roligt att höra hur det går för er!

Nässe

Myrmidon
Jag hade skitkul Med Nidländska reningen för massa år sedan, men jag minns för lite för att kunna ge tips... Jag äger inte den själv...

Det roligaste vore väl egentligen att använda den som den är men skita i den utstakade berättelsen. Ge rollpersonerna betydligt mer kunskap än de "borde"- dvs en massa bakom kulisserna kunskap- och massa massa mer makt än vanliga rollpersoner har- och sen släppa lös dem. Vad ska de göra åt den Nidlänska reningen? Släpp dem fria- så hade jag gjort!

Äventyret verkar ju innehålla tillräckligt många olika koola och mäktiga aktörer för att man ska kunna hålla igång bra.

Jag hade ritat upp alla stora aktörer som en mind-map och frågat spelgruppen- var vill ni komma in? Vill ni vara någon av dessa, jobba för någon av dem, försöka ha ihjäl någon av dem?

Sen tycker jag Bobbys texter är roliga- men jag håller egentligen inte med om att nidlänska reningen är så mycket sämre än något annat- sen vet jag inte hur mycket vår SL ändrade av storyn

Nässe

Myrmidon
Hade gärna sett lite konstruktiv kritik istället för att bränna äventyren
Det blir liksom svårt när man inte vet riktigt hur ni spelar.... Och ska man ge mer detaljinfo om var och hur i spelvärlden så måste man ju kunna sitt Trakorien och Nidlänska reningen ofantligt väl... Vilket i alla fall jag inte gör...

Spelar ni med samma rollpersoner hela tiden, eller kan ni skräddarsy personer just för den här kampanjen?

Vad tycker du själv är kul med Nidlänska reningen? Finns det saker som lockar dig, eller är du mer ute efter att beta av det äventyret också? Vore skoj att höra vad du gått igång på!

Ram

Skev
ninepointone said:
Vad är det för typ av råd och tips du är ute efter?

//Ram - Hjälper gärna till.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Heh. Om man faktiskt bestämt sig för att spela skiten är mina kommentarer nog värre än oanvändbara. Att leta efter den sortens material där är ungefär som att läsa hälsokosttidningar och fråga "men vad ska jag beställa om jag vill äta på McDonalds ändå?".

Henke

NilsH, Vi kommer utgå från en och samma äventyrsgrupp (men vars medlemsomsättning hittills varit lite väl hög). Med WFRP2´s regler med Fate-points (spenderas för att slippa dö) kommer troligtvis sänka dödligheten i kampanjen något.

När det gäller Nidländska Reningen som sådan så gillar jag att det är ett rätt maffigt äventyr och tanken på att lyckas pussla in händelserna i Trakorien men samtidigt ser jag det som en legendarisk Äventyrsspels-produkt som helt enkelt måste betas av för att göra kampanjen komplett (hoppas även kunna väva in konverterade varianter av lite gamla Mutant-äventyr också).

Ram, Tänker t.ex. på egna idéer och tips från när ni kanske själva spelat kampanjen. Extra krydda i form av sidointriger, förändringar i historien för att den skall kännas mindre rälsad, annorlunda vägar till lösningar som inte tagits upp i äventyret.

Henke

Bobby, Hahahaha jag ser det lite som en utmaning att försöka göra "skiten" spelbar, spännande och kanske till och med intressant.

Läser förövrigt din recension av "Reningen" med nöje!

Ram

Skev
ninepointone said:
Ram, Tänker t.ex. på egna idéer och tips från när ni kanske själva spelat kampanjen. Extra krydda i form av sidointriger, förändringar i historien för att den skall kännas mindre rälsad, annorlunda vägar till lösningar som inte tagits upp i äventyret.
Heh, då har jag inte mycket att komma med desvärre. Jag var spelare i äventyret och vi blev säkert ganska rälsade men det var inget jag reflekterade över då. Jag har iofs SL:at det vid ett senare tillfälle, men då sket jag helt i den rälsade historien och lät bara saker hända på det sätt som kändes naturligt och det blev faktiskt inte så jättebra då spelarna i princip enbart var intresserade av att samla skatter snarare än att följa någon sorts öde/heder/kod så de sket helt sonika i både det ena och det andra och de hade en våldsapproach till allt (och alla). Bl.a. så dödades Melindor och Hargas och Yndar blev aldrig besökt etc. Så det var rätt crappigt.

Om jag skall ge något tips så är det att försöka inducera känslan av plikt med (stora?) inslag av skuld hos spelarna och låta dem vara riktiga ödestyngda hjältar. Det gör de vilda, rälsade svängarna i äventyret mer naturliga och mindre smärtsamma.

Henke

Det känns som mina spelare kommer hinna skolas rejält i pliktkänsla fram tills dess att det är dags för Nidländska Reningen. Känns samtidigt inte så svårt att få dem intresserade i den kommande invasionen från ondskefulla Nidland (eller i mitt fall Kargom). Råkar spelarnas rollpersoner dessutom komma från den bygd som ligger i farozonen för att bli anfallen så borde ju pliktkänslan infinna sig per automatik.

Nåja... det är iaf inte så dumt att spela på plikt/hederskänslan eller till och med skuldkänslor...

Ram

Skev
ninepointone said:
Nåja... det är iaf inte så dumt att spela på plikt/hederskänslan eller till och med skuldkänslor...
Nä, det lär bli ruskigt enkelt då:
De kommer om man följer äventyret både att vara ansvariga för att släppa ut bestraffaren och för att visa de onda hur man tar sig in i alvskogen där alla slaktas... De får vara ruskigt kalla om de inte skall känna någon skuld över det... :gremsmile:

Svarte Faraonen

ром и смерть
Eller bara förbannade över att äventyret manipulerar dem till att bli "skyldiga" till saker de inte har någon makt att ändra. Jag skulle känna frustration snarare än skuldkänslor.

Ram

Skev
Heh, möjligt. Det beror lite på perspektiv och hur man väljer att lösa det.

Man kan till exempel droppa hintar om att spiran är avsevärt mer än den ser ut att vara lite varstans. Göra kryptan där den förvaras till en plats där det är uppenbart att den vaktas snarare än bara är begravd t.ex.

Vad gäller inträdet i Landori så kan man med lätthet hoppas på att spelarna ÄR lite slarviga och inte ser sig om ordentligt etc, göra det tydligt att de har blivit observerade samt modifiera skeendet så att de inte blir överaskade av angreppet. Det kanske inte behövs några jättegrepp för att få det avsevärt bättre...

Henke

Bobby, Påtal om Nidländska... när kommer fortsättningen? :gremsmile:

När det gäller den egna Nidländska kampanjdelen så lär den tyvärr dröja lite. Känns som detta äventyr gör sig bäst som ett av de sista äventyren som utspelar sig (vid sidan om Siratsias Vita Formelbok, Kristalltjuren och Den Femte Konfluxen). Nu ser jag fram emot en modifierad version av Mutant2-äventyret "Brännpunkt Hindenburg" som sedan förmodligen kommer följas av "Oraklets Fyra Ögon".

Simon

Swashbuckler
ninepointone said:
Nu ser jag fram emot en modifierad version av Mutant2-äventyret "Brännpunkt Hindenburg" som sedan förmodligen kommer följas av "Oraklets Fyra Ögon".
Låter grymt! Glöm inte att krönikera! :gremlaugh: