Nekromanti Svavelvinter och hjältepoäng (SPOLIERARE)

dream

Hero
Ok. Detta är en skissartad redogörelse för vad mina spelare åstakommit under sitt besök på Marjura, och anledningen till att jag beskriver det är att jag lurar på hur mycket hjältepoäng och bonuserfarenhetspoäng jag bör ge dem (jag spelar med Expertreglerna):

* De fick draken att bränna ner slottet i Arhem, vilket kommer att ställa till det när Ottars arme anfaller.
* De lyckades inte vinna Kvurernas förtroende, utan fick tag i statyn till Ottars grav genom Rödvad.
* De "lyckades" med Ottars gravvalv och slöppte lös benrangelkungen, samt snodde alla skatter.
* De fördrev shaguliterna från Kmordatemplet med buller och bång.
* De gav relikhuvudet till Perrima.
* De tog sig in i Järntornet och befriade Kabristo (den försvunne trakoriske officeren) och säkrade därmed bevis för shaggarnas ondska. De befriade dock inga andra fångar.
* De blev tillfångatagna av shaguliterna och vann genom shaguls gift.

Berätta också gärna vad av ovanstående ni ger respektive drar ifrån HP och BP för...

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

Rimmer

Veteran
* De fick draken att bränna ner slottet i Arhem, vilket kommer att ställa till det när Ottars arme anfaller.
Om de gjorde det med flit kan man ju tycka att det kan vara värt några bonus ep i alla fall. Det är ju inte varje dag ngn lurar en drake. Annars tycker jag att de inte bör få vare sig belöning eller bestraffning. (Bestraffning får de väl ändå om ngn kommer på deras del i det hela samt när Ottars armé kommer.

* De lyckades inte vinna Kvurernas förtroende, utan fick tag i statyn till Ottars grav genom Rödvad.
Ingen bonus om det nu inte är så att det passar sig med karraktärernas sinnelag.

* De "lyckades" med Ottars gravvalv och slöppte lös benrangelkungen, samt snodde alla skatter.
Att ha överlevt fällorna kan väl vara värt ett par HP säg 3 till 5.

Ingen större bedrift men ett hjältedåd: 2 HP och ngra EP.

Kan vara värt ngra ep om det inte strider mot spelarnas karraktärer. En sniken eller girig rp skulle nog inte lämna ifrån sig ett magiskt föremål.

* De tog sig in i Järntornet och befriade Kabristo (den försvunne trakoriske officeren) och säkrade därmed bevis för shaggarnas ondska. De befriade dock inga andra fångar.
Kan vara värt 3 HP och om de nu gav bevisen till Trakorierna så kan det vara värt 3 till. (Annars var det ju inte till ngn nytta och ingen fick ju reda på det).

Nödlösning, inga bonus HP men ngra ep som plåster på såren.

Det är lite lättare att ge någon bra bild om man vet vad det var för typ av karraktärer.

Eksem

Champion
Minus på på HP om de är Trakorier. Står de på rebellernas sida plus.

Nåt litet minus. Klantigt.

Är de trakorier garanterat minus om någon får veta vem som släppte lös dem. Annars något plus för att de överlevde =)

Massor med HP! Ett äkta hjältedåd.

Nåt bonusEP kanske..

Hyfsat med plus.

Illa, nästan minus för att förlora, och råka ut för ett sådant snöpligt slut... (räddade av världens ärkefiende? Illa!)

Björn den gode

Swashbuckler
Re:Varför(SPOLIERARE)

Jag kanske är väldigt dum, men efter att ha läst igenom äventyret så fattar jag inte varför han förgiftar de andra shaguliterna och låter rpna överleva kan ju vara bra att veta innan man slar ....

dream

Hero
Jag gjorde ungefär så här:

HP
*ingen modifikation för draken och slottet, som mycket riktigt påpekades så har det ju effekter nog senare...
*5 HP för Cruri, inget för sättet de fick tag i statyetten...
*5 HP för druidtemplet, det var en hård strid och de hjältade sig.
*5 HP för att ge huvudet till Perrima OCH lyckas föra ut det och henne från Marjura (ska spelas senare)
*5 HP för att befria Kabristo och säkra bevisen vilket kommer att förstöra Shaggarnas framtid i hela Trakorien.

*-5 HP för att de inte befriade resten av fångarna trots att de hade chansen (vilket kanske inte framgick i mitt förra inlägg)
*Ytterligare ca. -5 HP för annat ohyfs de haft för sig... (Bland annat hade de nesligt ihjäl halva Snapphanestyrkan, ingen vacker syn)
*En av karaktärerna får +3HP för att han tog hand om den galna flickan på nedre källarplan i Järntornet.
Totalt blir det mellan 10 och 15 HP per skal. För mycket?

BPna varierar mellan 25 och 60 hos de olika karaktärerna´, beroende på vad du gjort för bra.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

Shadar Fal

Veteran
Tja det är ju ett stort äventyr men personligen så brukar vi inte dela ut så mycket HP. Vi brukar dela ut mer EP som kompisation.

Delar ni ut BP? eller menar du EP?

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.

Rickard

Urverk speldesign
"<EM>BP= Bonuserfarenhetspoäng... jag vet inte om det finns någon officiell förkortning? ;)</EM>
(In)officiell förkortning är väl berf?

1 berf per speltillfälle.
Anteckningar längs vägen (läs: medan vi spelar) om gott rollspelande, smarta lösningar och kommentarer.
1-5 för gott rollspelande generellt för hela äventyret.

Jag antar a tt jag är en rätt snål SL men jag skulle ge:
* De fick draken att bränna ner slottet i Arhem,
1-2 berf minus.. Fast jag böjer mig nog mer för <B>Rimmer</B>s förslag.

Bara ett annat sätt att starta äventyret...

Överleva fällorna och få skatten är belöning i sig. Släppa lös Ottar är nåt som ska hända och spelarna bör inte straffas för detta.
berf: 3.
Stoppar Ottar(!?): 5-10 HP per person.

5 berf.

* De tog sig in i Järntornet och befriade Kabristo
3 berf.

0 berf.

Totalt: 10 berf för att klarat äventyret + 5-10 till för varje speltillfälle + 3-10 för gott rollspelande, massor av pengar samt några magiska föremål.

/[color:green]Han</font color=green> som läste äventyret för rätt länge sedan och fick skuggläsa äventyrern för att kunna svara