Tomatalven
Hero
Jag antar att den här sidan lider brist på 90-talister men dessa vet säkert vad Pettson och Findus är. Författaren till barnvöckerna, Sven Nordquist, gjorde också tecknade, otroligt konstnärliga datorspel vilka uppfyllde en stor del av min barndom. På senare tid har jag kommit på att det var i ett av de sprlen jag upplevde min första riktiga dungeon crawl! I Pettson och Findus i Trädgården får man en bit fram i spelet leta sig omkring i ett massivt, underjordiskt tunnelsystem med flera nivåer. Man ser allting i första person och man får en liten ryggsäck att lägga saker i som man hittar på vägen. Eftersom den är tänkt till barn (som dock måste ha en vuxens hjälp och rita en karta för att inte gå vilse) är det inga stridsencounters, men en massa kreativt utformade pussel, gåtor och grejer du måste leta upp för att komma förbi monster, fällor, dörrvakter etc. Allt det här minns jag (spelet dog efter några år...) som bland det mest spännande jag gjorde som barn Jag tycker verkligen ni som gör ett rollspel för barn borde spela spelet och ta kontakt med Sven Nordqvist för ett sammarbete! Han är btw en fantastisk barnboksillustratör också!