Nekromanti Svensk 10-minuters dokumentär om Rollspel

Blasphemy

Swashbuckler
Visste ej att denna dokumentär fanns så blev glad när jag snubblade över den:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/kOJV10UwNdI"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/kOJV10UwNdI" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

God45

#PrayersForBahakan
Ahhahaha! :gremlaugh:

Och så KULT boken! :gremlaugh:

Och musiken! :gremlaugh:

Det här är den allra dummaste "dokumentären" jag någonsin sett.

Jocke

Man med skägg
Alltså... men jösses har de ansträngt sig för att få alla mina fördomar om rollspelare samlade i tre personer eller är det en ren slump?

Anarchclown

Swashbuckler
Jag blir så arg av att de ens tar upp Marcus Norén-grejen utan att ens notera det faktum att han mördades inte av rollspelare utan av idioter som tyckte han såg konstig ut för att han hade smink. DVS han mördades av någon med fördomar mot rollspelare, inte av andra rollspelare. Hyggligt viktig distinktion.

Hans öde är dessutom så jävla hemskt att händelsen verkligen inte förtjänar att tas upp utan att det nämns att den smutskastning mot hans hobby som ägde rum runt detta var helt obefogad.

Vimes

Sillkung
Drömde jag det eller sa dom att mordet inte hade något med rollspel att göra? Hur som helst tycker jag ni gnäller för mycket, jag tyckte det här var helt ok. Det är ju något studentprojekt också, så lite överseende med ostigt musikval och så vidare får man ha.

Anarchclown

Swashbuckler
De sa väl att det inte gick att bevisa att mordet hade något med rollspel att göra. Det verkar ju vara en implikation att det förmodligen hade det men att polisen bara inte hittade bevis. Sanningen var ju att det inte hade ett skit med det att göra, DVS "slutligen visade det sig att mordet hade andra orsaker".

Det är liksom grovt provocerande för mig. Det är inte som att fakta är okända i fallet. Jag kanske bara inte tittade så noga dock. Det är möjligt att du hörde rätt och att jag minns fel.

Vimes

Sillkung
Mitt intryck var att filmen var avfärdande mot hela "rollspel är farligt"-grejen, men att den diskussionen (som ärligt talat, känns rätt daterad) fick utgöra ramarna för de tre rollspelarnas betraktelser kring rollspel och rollspelar-identiteten, snarare än att filmen handlade om exvis mordet i Halmstad.

Kanske inte världens fräschaste vinkel, men liksom, filmens huvudsakliga innehåll var rollspelare som berättade om rollspel. Om man menar att rollspelare på något vis är utstötta eller har svårt att hävda sig i offentligheten så är filmen snarare synliggörande. Tycker inte man behöver dissa det som om det vore en filmatisering av De övergivnas armé liksom.

Anarchclown

Swashbuckler
Absolut inte. Jag är bara känslig runt just Marcus Norén-fallet för att jag fortfarande blir helt galen när jag tänker på det. Inte på grund av att det var just rollspel involverat, utan för att media och andra ägnade sjukt mycket energi på att misstänkliggöra offret för en näst intill slumpmässig våldshandling.

Det är som att polisen skulle skrivit om hur Englas fascination för att "leka lekar" förmodligen var anledningen till att hon utsattes för det hon gjorde. Det är bara sjukt jävla osmakligt.

Vimes

Sillkung
Jo, det är en helt rimlig indignation tycker jag. Och det skulle säkert kunna ha hanterats tydligare i filmen när det ändå togs upp.