Nekromanti Svensk demografisk lista!

solvebring

Superhero
Hej!

Gjort fakta till stora städer... :
På eldkvast.se, på DoD N91, finns nu en demografisk lista (demografi = befolkningslära/statestik) som är över storstäder till DoD. Den anger alla olika butiker, yrkesmän etc. som finns i de stora städerna. Dock går den att använda till flera olika liknande rollspel - dvs. de flesta fantasyrollspelen. Jag tänkte tipsa er om den....
För ett tag sedan länkade Krille mig hit när vi talade om det. Nå, tänkte jag och kikade igenom den samt skrev upp allt jag kunde hitta på Kandras stadskarta, och sedan igår så gjorde jag klart listan i PDF-format.
Håll till godo!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Finns det folk som hittar äventyr i sådan information? Själv hoppar jag bara över den när jag läser spel, missar jag en guldgruva?

solvebring

Superhero
Jag kan tala ur egen erfarenhet...

Ja, det kan man finna... Stadsäventyr går alltid att gräva fram. Just nu håller jag på med Rådhus - dess funktioner, brott och straff etc. också. Väldigt bra för att som spelare av mer administrativa yrken få en bra bild av sin "klass", samt är det väl alltid bra med välutvecklad information om lag, ordning, säkerthet, stadsvakter - olika vakter, ja ni vet.
Kommer också upp på eldkvast.se sen.

Till saken:
Nå, detta är ovärderligt när det kommer till stadsspelande. Spelarna upplever världen mer äkta ju fler saker och mer information man kan "ta på". Jag själv använder listan om jag blir osäker på vart man kan göra vad - annars ligger den mitt på bordet så att varje spelare fritt kan kika på vilka möjligheter som finns i staden - om inte annat lär de sig mycket om forna yrken. :gremsmile:

Det blir ofta frågor om "Vart kan man göra det?" "Vart får jag tag på det" o.s.v. Det slipper jag kan jag säga, och vi upplever allt mer verkligt då vi "vet" om allt detta.

Ibland när vi spelar före och efter ett äventyr, alltså emellan äventyren kan det bli ganska så mycket stadsspel - då har vi verkligen nytta av detta. Jag och min spelgrupp tycker verkligen om stadsspel faktiskt. Inte minst är sådana delar viktiga - en välutvecklad bild av städer, när man spelar tjuv, lönnmördare etc.

Ja, jag tror ni greppar bilden och möjligheterna?

Pom

Swashbuckler
Finns det folk som hittar äventyr i sådan information? Själv hoppar jag bara över den när jag läser spel, missar jag en guldgruva?
Som SL har viss nytta av sådana saker när rollpersonerna befinner sig i en och samma stad en längre tid. Hur många olika värdshus finns det som skurkar och kompisar kan tänkas bo på när de hälsar på? Hur många juvelerare finns det som man kan försöka kränga drakskattens ädelstenar till? Hur många vapensmeder kan producera vapen till militian när banditerna hotar?

Sysslar man med annat än dungeoneering och fältslag kan det vara ännu nyttigare. Om en stad styrs av hantverkargillen, hur många medlemmar har de olika gillenam, dvs vilka lönar det sig att bearbeta? Finns det proppfullt med skomakare men nästan inga tunnbindare kan det styra vilka affärer rollpersonerna vill starta.

Inget av detta är särskilt svårt att improvisera fram, men jag tycker att genomtänkta städer håller bättre för långvarigt kampanjande.

Edit: Hm, fast mitt resonemang byggde på att Adus tänkt fylla i dessa siffror. Är det bara en lista på yrkestitlar ser jag det mer som en ordlista än som något som har med demografi att göra. Checklista när man designar en stad, kanske?

Dimfrost

Special Circumstances
Flyttad tråd [ANT]

Tråden är flyttad från rollspelsmakande eftersom den inte har med rollspelsmakande att göra.

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
Re: Vilken information? [ANT]

Det skulle vara bra om man fick veta hur många det förväntades finnas. Typ att för varje ett tusen medborgare så behövdes det i genomsnitt 48 skomakare, eller whatever. Jag vet att jag ska ha sett någon sådan lista här på forumet.

Krille

Super Moderator
Re: Vilken information? [ANT]

Det skulle vara bra om man fick veta hur många det förväntades finnas. Typ att för varje ett tusen medborgare så behövdes det i genomsnitt 48 skomakare, eller whatever. Jag vet att jag ska ha sett någon sådan lista här på forumet.
Det finns en sådan bakom länken i trådstarten, på Medieval Demographics Made Easy.