Nekromanti Svensk Fantastik: ett rollspelskoncept in tre delar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
En av de mest förutsägbara grejerna med att det snart är Gothcon är att jag blivit klar med en rollspelsprodukt. Jag har "baxat den ända hit", om man så vill. Det betyder att jag nu inte längre är nedtyngd av allt det där jobbiga -- att faktiskt skriva saker -- utan fri som fågeln. Traditionsmässigt innebär det en period av intensiv kreativitet där majoriteten av idéerna aldrig blir nåt.

I det här fallet har jag ju dessutom tänkt fortsätta producera grejer till Rotsystem, men jag fick en annan idé som jag behövde skriva ner för att bli av med:

Konceptet "Svensk Fantastik". En serie om tre, kanske flera, rollspelshäften. De innehåller enbart kampanjvärldsinformation. Fysiskt påminner de extremt mycket om sådana där enkelt tryckta telefonlistor skolor brukar hålla sig med. Ni vet, vikta dubbelsidiga A4:or som häftats ihop med ett omslag tryckt på färgat papper.

Varje häfte är en egen genre; det de har gemensamt är att de utspelar sig i nutiden och att de har inslag av fantastik. De tre jag tänker mig just nu:

Urban fantasy: upp-och-nervända världen. Under sverige finns en spegelbild av landet, där byggnaderna pekar neråt, in mot jordens centrum. Folk tar sig mellan byggnaderna med hängbroar, zeppelinare och ballonger. Det finns magi och allehanda väsen; anpassade till vår värld. Magiker och Things From Beyond och dockor som pratar och så vidare. Neverwhjere och Un Lun Dun fast med söderkisar och norrländska raggare.

Ukroni: Skamlöst halvsnodd från Ur Varselklotet, eller i vart fall samma slags "alternativa typ-nutid". Inte samma story eller innehåll, men samma riktning. Karln verkar ju osugen på att göra rollspel av sina grejer så då får man väl fila bort serienumren och köra med en annan illustratör, då.

Modern horror: Kult och Call of Cthulhu i svensk miljö. Kultister och monster. Det visar sig att Atlantis i själva verket låg under de norrländska skogarna. Kafkaesk byråkrati, mind control och tentakelmonster och memetiska livsformer from beyond time and space.

Varje häfte innehåller en översiktlig världsbeskrivning, ett gäng konkreta exempel, ett antal aktörer/grupper och ett kort äventyr. Jag tänker mig kanske 64 sidor per häfte. Det skulle bli 16 A4:or som häftas ihop då, där varje A4 är fem A5-sidor. Givetvis ges de andra namn än ovan; det är bara placeholders/genrebeskrivningar.

Ingen av dem innehåller några som helst regler.

krank

Voldstagg13;n82262 said:
(Utan att riktigt veta) är inte "Modern horror" som Svenska kulter?

Jovars, med skillnaden att det är mer traditionellt investigator-fokus tänkte jag, samt en hyfsat lovecraftfri egen mythos.

JJoghans

Regelknackare
krank;n82238 said:
Modern horror: Kult och Call of Cthulhu i svensk miljö. Kultister och monster. Det visar sig att Atlantis i själva verket låg under de norrländska skogarna. Kafkaesk byråkrati, mind control och tentakelmonster och memetiska livsformer from beyond time and space.
Eftersom svensk lovecraftiana redan är publicerad skulle jag istället föreslå svensk/nordisk folksage-skräck. Recept: Plocka varelser och monster från folksagorna och förvrid dem så de blir lagom "grisiga". (Jag har f.ö. påbörjat ett sådant projekt, men det har gått lite i stå på sistone). Detta förhindrar ju inte heller att det dessutom existerar kulter som tillber eller offrar till dessa varelser, och kanske att gamla bortglömda gudar sover i ett kärr eller under något fjäll...

Sapient

Swashbuckler
Dazumal;n82635 said:
Eftersom svensk lovecraftiana redan är publicerad skulle jag istället föreslå svensk/nordisk folksage-skräck. Recept: Plocka varelser och monster från folksagorna och förvrid dem så de blir lagom "grisiga". (Jag har f.ö. påbörjat ett sådant projekt, men det har gått lite i stå på sistone). Detta förhindrar ju inte heller att det dessutom existerar kulter som tillber eller offrar till dessa varelser, och kanske att gamla bortglömda gudar sover i ett kärr eller under något fjäll...

Jag är mer för det rakt motsatta perspektivet.

Anledningen till att religioner baseras på "primitiva" idéer och sägner, är att gudarnas fantasi var så förbaskat primitiv i sig. När Asatrons Valhall var en sal med väldigt många dörrar, ölen flödade och samma gris kunde slaktas och grillas varje kväll - så var det för att det räckte för att imponera på dessa iofs kraftfulla men tämligen begränsade varelser.

Anledningen till att de är så tysta nu för tiden, och helt slutat med under och mirakel, är att de är sjukt imponerade av vad vi människor hittat på och lever och njuter i vår värld, incognito.

Försök boka Svit nummer 17 på Stockholm Sheraton. Receptionen kommer säga att det numret inte finns. Men du hittar dörren dit, om du går i korridoren och letar. Knackar du på, så öppnas dörren av en storvuxen man med blont skägg och en gruvligt imponerande ölmage. (Vi talar omfång och specifik vikt som en folkvagnsbubbla här!).

Det är Tor. Han bor här. Dricker öl, kollar på kabelteve och spelar nätpoker.

Det enda han använder sina magiska krafter (som han har som gud) till, är att se till att personalen inte är medveten om att han bott i sviten sedan 1974.

Oden är en av Stockholms mest rutinerade Tunnelbaneförare. Han har alltid älskat snabba färdmedel (Sleipnir, den åttafotade hästen) och haft en fascination för underjorden. Guden som invigde människor i sejdekonsten efter att ha hängt i världsträdets grenar som död i tre dagar, spenderar nu signa dagar med att köra människor mellan Vällingby och Farsta - och stortrivs.

Ta vägen förbi Bergianska. Kvinnan bakom glasväggen i växthuset du gick förbi, hon som står där i lantmännen-overall, böjd över en odlingsbänk. Hon ja! Det är Demeter. Du noterade den klassiska profilen?

Hon kom till Sverige och jobbade 25 år på Weibulls, men efter att ha "gått i pension" så arbetar hon nu extra på Bergianska. Här har hon tid att då och då stjäla sig lite tid i växthusen och följa sin passion - att se växter växa.

krank

Jag tror tyvärr att nordiska folksagor och asamyter blir sällsynta i mina produktioner. Fick mitt lystmäte på sådant under gymnasietiden; nordisk mytologi intresserar mig inte numera. Är inte mycket för redan etablerat myt alls för den delen; nördade ner mig även på grekisk, romersk etc under gymnasietiden. Vilket nu för med sig att jag (helt ickerationellt) associerar "göra grisiga versioner av klassiska mytologier" känns både gjort och gymnasialt...

Så om det ska skrivas en svensk American Gods så får det bli någon annan som gör't.

Jag har lättare för postmodern skräck och lovecraftinspirerade saker-vi-inte-kan-förstå och så.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Kan inte du skriva Cirkeln+mythos åt mig och Krille då? :D

JJoghans

Regelknackare
Nu menar jag inte så mycket Snorres gudasagor, utan mer figurer från folklore - inklusive "moderna vandringssägner". Troll som bor i bergen har vi många berättelser om, och småfolket - men vilka är de egentligen? Har någon någonsin sett skogsråets sanna form och överlevt? Vem är den liftande mannen med yxa som ibland ses nattetid på riksväg 87 mellan Österforse och Långsele?

krank

Dazumal;n82661 said:
Nu menar jag inte så mycket Snorres gudasagor, utan mer figurer från folklore - inklusive "moderna vandringssägner". Troll som bor i bergen har vi många berättelser om, och småfolket - men vilka är de egentligen? Har någon någonsin sett skogsråets sanna form och överlevt?
Trollen, småfolket och skogsrået pratade jag om.

Moderna vandringssägner däremot, de kan vara intressanta. Ibland. Problemet är väl att det finns så få intressanta som man faktiskt kan bygga äventyr på. De flesta klintbergare jag hört är liksom mest...dumma... Så isf får man hitta på egna, typ.

//Krank, lite neggo,. sorry...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Jag gillar annars tanken på att rollspela med backgrund till gamla tiders blodsoffer och dylikt i modernmiljö.

Skurken har hängt nio hästar i nio träd vid rätt tid på året för att få tre björnars styrka eller för att sia om framtiden liksom.

Sapient

Swashbuckler
Dazumal;n82661 said:
Har någon någonsin sett skogsråets sanna form och överlevt?
Hmm, vad sägs om att 3 500 000 tv-tittare sitter som klistrade framför Melodifestivalen, och 98% röstar på ett bidrag som framförs av en förunderligt vacker kvinna, vars röst och utseende trollbinder publiken?

Enbart några få, som aldrig hade ögonen på tv-bilden eller som saknar syn, blir förvånade och upprörda, då de hörde att hennes sång var fruktansvärt falsk...

Herr Grönstedt

Swordsman
Sapient;n82637 said:
Det är Tor. Han bor här. Dricker öl, kollar på kabelteve och spelar nätpoker.
[...]
Oden är en av Stockholms mest rutinerade Tunnelbaneförare. Han har alltid älskat snabba färdmedel (Sleipnir, den åttafotade hästen) och haft en fascination för underjorden. Guden som invigde människor i sejdekonsten efter att ha hängt i världsträdets grenar som död i tre dagar, spenderar nu signa dagar med att köra människor mellan Vällingby och Farsta - och stortrivs.
American Gods blev Svenska Gudar.