Både 'De drabbade' och 'Äkta människor' har fantastiska skådisar, bra effekter och balla koncept, men faller på att manusen inte alls är anpassade för formatet de tvingades hålla sig till, och slutet på båda är därför jättemediokert at best. Dock har jag hört att en ny säsong 'Äkta människor' är på gång...
Så vad håller måttet då? Jag har varma minnen av "Skuggornas hus" och "Resan till Melonia", ska se om dem nån dag. "Besökarna" och "Frostbiten" är ganska bra, liksom den jämtländska filmen om nattmaran vad den nu heter, och "Körkarlen", "Ronja Rövardotter" och "Låt den rätte komma in" är tidlösa mästerverk.
Men som sagt annorstädes klår oss norrmännen, finnarna och rentav islänningarna lite på fingrarna här då de lärt sig att producera fantastisk film som inte är lika pretentiös och har ett mer mainstream anslag. Visst, det bästa vi gjort är överlägset det bästa de gjort, men jag har aldrig sett något svenskt som liksom är konventionellt fantastik-awesome på det sätt som Trolljägaren, Reykjavik Whale Watching Massacre, Fritt Vilt, Jade Warrior, Död snö etc är, och det kan jag sakna.
Men tvingas jag välja föredrar jag givetvis mer art house-folkhems-horror a'la Låt den rätte komma in.