Nekromanti Svensk fantastisk film

Organ

Out of time, out of mind
Inspirerad av tråden om svensk sf i allmänhet så skulle jag vilja prata om svensk sf-, skräck- och fantasy-film. Vilka bra sådana finns det egentligen? Jag har en hög favoriter men låter andra till en början lista sina egna. Låt höra, vilka är dina favvisar?

/Anders

slanfan

Hero
De Drabbade tyckte jag var väldigt underhållande. För den kändes verkligen jättesvensk.

Frostbiten är en solklar (mmhm!) favorit. Hyfsat bra humor i den.

Organ

Out of time, out of mind
slanf*n said:
De Drabbade tyckte jag var väldigt underhållande.
Jag gillade den med. (Jag och min fru går fortfarande runt och skriker "Jockäääää!!!!" efter varandra. :gremsmile: ) Av en slump så fick jag så sent som igår faktiskt reda på att den finns upplagd på SVTs öppna arkiv.

/Ander

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Organ said:
Av en slump så fick jag så sent som igår faktiskt reda på att den finns upplagd på SVTs öppna arkiv.
Å, höjdarbra info! Jag missade den helt när det begav sig och har varit lite nyfiken. Ska se om jag kommer mig för att se den.

Ymir

Liten kantbaron
Både 'De drabbade' och 'Äkta människor' har fantastiska skådisar, bra effekter och balla koncept, men faller på att manusen inte alls är anpassade för formatet de tvingades hålla sig till, och slutet på båda är därför jättemediokert at best. Dock har jag hört att en ny säsong 'Äkta människor' är på gång...

Så vad håller måttet då? Jag har varma minnen av "Skuggornas hus" och "Resan till Melonia", ska se om dem nån dag. "Besökarna" och "Frostbiten" är ganska bra, liksom den jämtländska filmen om nattmaran vad den nu heter, och "Körkarlen", "Ronja Rövardotter" och "Låt den rätte komma in" är tidlösa mästerverk.

Men som sagt annorstädes klår oss norrmännen, finnarna och rentav islänningarna lite på fingrarna här då de lärt sig att producera fantastisk film som inte är lika pretentiös och har ett mer mainstream anslag. Visst, det bästa vi gjort är överlägset det bästa de gjort, men jag har aldrig sett något svenskt som liksom är konventionellt fantastik-awesome på det sätt som Trolljägaren, Reykjavik Whale Watching Massacre, Fritt Vilt, Jade Warrior, Död snö etc är, och det kan jag sakna.

Men tvingas jag välja föredrar jag givetvis mer art house-folkhems-horror a'la Låt den rätte komma in.

Jocke

Man med skägg
Det Sjunde Inseglet är en höjdare, full av oneliners och samhällskritik.

Viskningar och Rop är ju en regelrätt spökhistoria.

Agnes-Cecilia var min absoluta favoritfilm när jag var kanske 7-12 år gammal

Glasblåsarens barn är fortfarande den bästa svenska filmen.

Rapport till Himlen var en favorit när jag var yngre, försökte se om den här om året och den var väl lite sämre än jag mindes den. Fast fortfarande snygg.

och bara för att få nämna den i en tredje tråd idag så är jag riktigt sugen på att få se Sommarens tolv månader.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
"Sjunde inseglet" och "Skammen" är både fantastik och art-movies. Bergman visste sitt hantverk.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
slanf*n said:
De Drabbade tyckte jag var väldigt underhållande. För den kändes verkligen jättesvensk.
Jag försökte se den, men orkade bara något avsnitt innan den Svenska Ångesten blev för mycket för mig...

Organ

Out of time, out of mind
Ymir said:
...."Skuggornas hus".... ....och den jämtländska filmen om nattmaran vad den nu heter....
Ingetdera är något jag har hört talas om. Vad är det?

/Anders

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tillägg: Hur ser det ut på kortfilmsfronten? Det produceras ju ändå en hel del kortfilm i landet; allt kan väl ändå inte vara pretentiösa gymnasieelever som gör gra-hazy surrealistisk skit?

Jag säger absolut inte att jag kan bättre själv (varning för 10+ år gammal film som är resultatet av ung krank plus filmkamera). Men jag har ändå sett en del bra grejer på filmfestivaler och så.

Finns det förresten nåt bra sätt att rota bland bra svenska amatörkortfilmer? Eller ruttnar de mest i nåns byrålåda? Någon distribution på DVD via företag lär det ju inte bli för de flesta iaf.

Jocke

Man med skägg
Organ said:
Ymir said:
...."Skuggornas hus"....
Ingetdera är något jag har hört talas om. Vad är det?

/Anders
SVT serie i tre delar med Peter Haber i en av rollerna.
Ca 1996
En skolklass åker på klassresa och hamnar i ett gammalt hus, huset förliser sedan likt en båt av oklara anledningar.
Bygger på en bok som heter som klassen (dvs typ 6B eller nått sånt)

Varning för riktigt dåligt slut.

Jag skriver ur minnet nu, så håll mig inte helt skyldig för detaljerna.

Ymir

Liten kantbaron
Den jämtländska rullen har jag helt enkelt glömt namnet på och kan inte hitta den då jag inte orkar gå igenom FFFs hela baklogg för de senaste åren. Men den finns där nånstans, pröva fantastiskfilmfestival.se eller något. Den utspelar sig hursomhelst i Östersund och handlar om en ensamstående pappa med tonårsdotter och bäbis som upplever sig vara hemsökt av en nattmara.

Ymir

Liten kantbaron
Jag snubblade nyss över den här i ett gammalt FFF-program. Har aldrig hört talas om den förr, men den måste ju ses omedelbart!

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/h3Me0CE_TUo"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/h3Me0CE_TUo" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Also, "Strandvaskaren", nån som sett den?

Organ

Out of time, out of mind
Ymir said:
Also, "Strandvaskaren", nån som sett den?
Visst. Första halvan av filmen är bättre än den andra men den funkar. En helt ok slasher-rulle.

/Anders

Troberg

Sinister eater
Jocke Kofot said:
och bara för att få nämna den i en tredje tråd idag så är jag riktigt sugen på att få se Sommarens tolv månader.
Japp, se den, helt fucking lysande.

Bunny

Crazy like a fool
Ymir said:
Jag snubblade nyss över den här i ett gammalt FFF-program. Har aldrig hört talas om den förr, men den måste ju ses omedelbart!
Tyvärr är den inget vidare. Ganska snygg, men väldigt stolpig, lutheransk skräck.

Huvudrollsinnehavaren, Jonas Malmsjö, närvarade på FFF det året, eftersom filmen hade sin världspremiär där. Börjar fira redan på tåget ner från Sthlm, så han är skapligt hög när han ska vara med och presentera filmen. Är inte heller i stånd att svara på frågor efter filmen när det hålls Q&A. Senare på kvällen ser han också till att trasha sitt hotellrum. Hoppas att han hade kul. Vi har haft trevligare gäster.