Nekromanti Svensk SF?

Max Raven

T12-kultist
Vet ni vad jag skulle vilja se? En svensk science fiction-film-våg.

Specialeffekter blir billigare och snyggare, så såna här verkar vara (relativt billiga) hobbyprojekt:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/3xovQcEOdg8"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/3xovQcEOdg8" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/VDbm4hpVs58&list=PL8wsoBY-J71waX3OjQ_RUDSgykizNfcPf#t=52"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/VDbm4hpVs58&list=PL8wsoBY-J71waX3OjQ_RUDSgykizNfcPf#t=52" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Sedan är jag lite skum kanske, för jag tycker specialeffekter ska vara kostymer, animatronik, modeller o s v förbättrade med bildmanipulation och digitala 3D-modeller. Sen har jag andra skummare idéer, som att man kanske kunde göra 3D-modeller av rymdskepp på datorn, skriva ut på 3D-printer, måla och filma med motion control photography - som gjordes med första Star Wars-trilogin - för mer "naturlig" bild?* (Sedan skulle man kunna använda 3D-skrivare för att skriva ut andra grejer med, men i båda fall kan man ju bygga grejer mer traditionellt också).

I vilket fall. SF på svenska. Hard SF? Svålhålet- och/eller Bertil Mårtensson-inspirerade grejer? Rymdskeppsestetik med mer klassiska, ej-Star Wars-inspirerade grejer?

Jag kan förstås ha missat svensk SF helt. Jag känner till typ Äkta Människor, TV-serien om slutförvaret(verkade larvig och dålig så jag släppte den efter första avsnittet) och något om någon post-apokalyptisk film som skulle göras - men det känns lite tomt. Och mycket verkar vara lite sån där "svensk diskbänksrealism/håla city med fantastisk teknologi x".

*Jag vet nästan inget om specialeffekter.

Krille

Super Moderator
anth said:
Bergman, Norén och Greider med sin diskbänksrealism har förstört svenskarnas känsla för SF.
Jo, jag tror det också.

Jag undrar vad som skulle ha hänt med svensk film om Bergman hade gjort en zombiesplatter-rulle i sin tidiga karriär.

Arfert

Facit
anth said:
Bergman, Norén och Greider med sin diskbänksrealism har förstört svenskarnas känsla för SF.

Se på Danmark: Ronal Barbaren
Se på Norge: Trolljägaren
Se på Finland: Iron Sky

Vad har Sverige? Jo Lukas Moodyson och Vi är bäst!

OK, nu är jag lite elak, Givetvis har Sverige producerat SF-film; hela 14 st sen 1959 enligt wikipedia
Äkta människor är väl det dyraste svenska som kan kallas SF. Utöver det är det Kenny Starfighter och Kapten Zoom för hela slanten.

anth

Vetefan
Krille said:
Jag undrar vad som skulle ha hänt med svensk film om Bergman hade gjort en zombiesplatter-rulle i sin tidiga karriär.
Ooo - vi hade fått en svensk Peter Jackson :gremsmile:

Organ

Out of time, out of mind
Arfert said:
Utöver det är det Kenny Starfighter och Kapten Zoom för hela slanten.
Inte Karlsson på taket att förglömma. Propellerimplantat är helt klart cyberpunk. :gremwink:

/Anders

Max Raven

T12-kultist
anth said:
Troligen. Det känns lite som att svensk filmmainstream inte är mycket för framtidsvisioner om de inte är dystopisk framtid åsså lite diskbänksrealism. Kan vara min personliga uppfattning. :gremsmile:

Men man kan ha med vardagsliv i rymden också - det var någon sovjetisk filmskapare som hade det som grej i sina SF-filmer, nu kommer jag förstås inte ihåg vad hen hette...

Edit: Känns som vi har mer fantasy än SF, men jag sätter inte lika-tecken medan dem - tycker fantasy oftast lutar åt mer renodlad eskapism, medan SF kan ha lite mer "tuggmotstånd" rent filosofiskt. IDK. :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Det finns flera mer professionella europeiska scifi-filmer som är gjorda på liten budget också, snackar vi senare år har vi till exempel The Machine, Cargo, Ugly Swans, och OXV - The Manual.

Men Sverige har å andra sidan producerat en av de bästa fantasyfilmerna ävårz (Ronja) och en av de bästa vampyrfilmerna ävårz (Låt den rätta komma in), så i nuläget tycker jag inte vi behöver skämmas jättemycket. Men visst är det sant att Finland och Norge av någon anledning producerar mycket mer genrefilm typ slashers, fantasy etc, och där finns helt klart något att avundas, speciellt som de norska slasherfilmerna i synnerhet varit ganska bra (jag tänker på Fritt Vilt 1-3, Död snö, etc).

Max Raven

T12-kultist
För övrigt:
anth said:
Och Vi är bäst känns för mig som typ lite samma handling som Tjenare Kungen fast med yngre tjejer. Konceptuellt iaf - har bara sett Tjenare Kungen (som f ö förtjänar mer än 6/10, imho). Så... Inte nog med att det är diskbänksvardag och håla-ångest, det är återanvänd sådan. :gremfrown:

Organ

Out of time, out of mind
Max Raven said:
Vet ni vad jag skulle vilja se? En svensk science fiction-film-våg.
Ja tack!

Tyvärr så är vi i Sverige ganska kassa på genrefilm. Och även om det påfallande ofta blir bra när vi väl ger oss på fantastik i allmänhet så sker det tyvärr för sällan. Och när vi väl gör det så blir det ännu mer sällan SF, utan nästan alltid fantasy eller skräck. Varför det ser ut så har jag ingen teori om.

/Anders

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Max Raven said:
Inte nog med att det är diskbänksvardag och håla-ångest, det är återanvänd sådan. :gremfrown:
Erkänn, du startade hela tråden i hopp om att få komma till en här punkten när du smyger in att Stockholm är en håla. :gremwink:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
anth said:
Vilken galet bra Mutant-film vi skulle kunna få om man spelade på den styrkan istället för att ge sig på att göra en blek kopia på amerikansk action.

Organ

Out of time, out of mind
Max Raven said:
För övrigt:
anth said:
Och Vi är bäst känns för mig som typ lite samma handling som Tjenare Kungen fast med yngre tjejer. Konceptuellt iaf - har bara sett Tjenare Kungen (som f ö förtjänar mer än 6/10, imho). Så... Inte nog med att det är diskbänksvardag och håla-ångest, det är återanvänd sådan. :gremfrown:
Fast likheterna mellan Tjenare kungen och Vi är bäst! är väl ändå ganska ytliga? Visst, det handlar om tjejer som startar punkband men egentligen inte mer än så, eller?

/Anders

Jocke

Man med skägg
Storm, Metropia, silvermannen (nästan sf), sommarens tolv månader och Beck - spår i Mörker (helt klart cyberpunk) är de jag kommer på på rak arm. Monstret i Det Okända är från rymden också, men jag tror inte att det räknas.

Jocke

Man med skägg
Max Raven said:
För övrigt:
anth said:
Vi är Bäst bygger på Cocco Modyssons självbiografiska serie Aldrig Godnatt som jag av en ren händelse råkade läsa i onsdags. Seriealbumet har en långt mer allvarlig ton än Tjenare Kungen (som för övrigt förtjänar mer än 6/10 på imdb även i min ödmjuka åsikt).