Nekromanti Svensk småstad till The Esoterrorists?

Mutanten

Hero
Jag letar efter en svensk småstad till The Esoterrorists. Jag är på jakt efter en stad som passar perfekt till Chock/Esoterrorist-spelande. Jag tror jag att staden behöver ha:
  • ca 3.000-10.000 invånare.
  • mycket skog runt omkring staden (inte åkrar).
  • hav och skärgård.
  • järnväg (men helst inte flygplats).
  • polisstation, sjukhus, gymnasieskola, biliotek mm.
  • skräckstämning.
Jag misstänker att jag bör leta blad småstäder i "norra" Sverige. Vilhelmina, Strömsund, Kalix, Överkalix, Haparanda? Någon som har något förslag på en småstad som är som klippt och skuren för ett skräckrollspel?

Jag har tänkt att använda Google Maps och Googles gatubilder så jag vill helst att staden ska fungera utan att jag behöver redigera bilderna i bildredigeringsprogram. Jag söker en stad som finns i verkligheten även om jag kan tänka mig att döpa om staden till ett fiktivt namn och placera den på en ort med "radioskugga" så adet blir ungefär som här eller här.

Bornmo

Warrior
Jag spelleder en Noir-kampanj som utspelar sig i Kiruna. Spelarna är poliser utsända från rikskrim, och temat är en blandning av Twin Peaks, Morden, Justified och svenska deckare som Arne Dahl eller GW.

Kiruna var i mina ögon helt perfekt, med bra miljö runt omkring, närhet till andra länder, samt en allmänt skön känsla med Abisko, gruvan, Esrange med mera :)

Caligo

Swashbuckler
Jag körde en Mage-kampanj i Karlstad en gång. det var rätt lyckat. Tror det fler invånare än du vill ha? Flyplatsen kan du väl lägga ner?

Mutanten

Hero
Caligo;n66065 said:
Jag körde en Mage-kampanj i Karlstad en gång. det var rätt lyckat. Tror det fler invånare än du vill ha? Flyplatsen kan du väl lägga ner?
Karlstad är för stor ja. Problemet med om staden har en flygplats är att den syns på satellitbilderna. Jag tänkte jag skulle behöva slippa klippa och klistra i ett bildredigeringsprogram.

Jag har börjat leka med tanken att använda en stämningsfulll, fiktiv, småstad som är en modell typ The Madurodam. Jag kan inte sätta fingret på vad det är men jag tycker det är någonting rollspelsaktigt med en stad som är en modell. Dessutom tror jag att många fiktiva modellstäder innehåller oproportionerligt många spännande miljöer.

EDIT: Jag börjar ångra att jag slängde min bilmatta som jag hade när jag var barn. ;) Datorspelet
SimCity är inte helt fel men jag vill inte spela spelet. Jag vill bara bygga en rollspelsstad med SimCity.

EDIT 2: Jag tror jag är ute efter en amerikansk småstad som är stämningsfullt fotograferad från luften (inte satellit) typ så här. Gärna många fotografier från olika vinklar. Det, Google Maps och Googles gatubilder hade nog gett mig min Esoterrorist-stad.​

Cybot

Mest spelbar
Det närmaste du kan komma är nog Kramfors.

Kramfors har:
6000 invånare
Gymnasieskola
Polisstation
Två bibliotek
Järnväg
Mycket skog
Liten skärgård
Ingen flygplats.

Inget sjukhus, men däremot en större hälsocentral.
Skräckstämmning beror väl på.

LordTengel

Swordsman
Förutom att folkmängden är för hög skulle jag föreslå min hemort Västervik. Jag tror att den uppfyller alla dina förväntningar i övrigt.

Mutanten

Hero
Jag tackar för tipsen.

Kramfors har jag tittat lite på innan. Västervik har jag missat.

Jag tror jag ska hålla mig till en folkmängd på mellan 3 000 och 10 000 invånare. Jag är ute efter en småstad där alla känner alla typ. Men finns det ingen riktigt läskig stad i Sverige? En stad som det liksom bara osar skumt om?

Jag har ju hittat Green Bank. Den tycker jag är skön. Men den är mer en by än en småstad så jag får nog nöja mig med att låna konceptet med att modern teknik är bannlyst.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Cybot;n66081 said:
Det närmaste du kan komma är nog Kramfors.

Kramfors har:
6000 invånare
Gymnasieskola
Polisstation
Två bibliotek
Järnväg
Mycket skog
Liten skärgård
Ingen flygplats.

Inget sjukhus, men däremot en större hälsocentral.
Skräckstämmning beror väl på.
Två bibliotek? Det på den superavlånga gymnasieskolan då.

Mer grått och orkeslöst än skräckigt tycker jag, men det fina är ju att jag kan vara SLP. Wooo! Jag står på Erikshjälpen och håller i den där udda historieboken som rollpersonerna kommit på att de behöver.

God45

#PrayersForBahakan
Stövelkatten;n66109 said:
Är inte alla städer med mindre än 100.000 invånare per definition lite skrämmande?
Alla städer med mindre än tiotusen eller mer än en miljon invånare lämnar befolkningen psykologiskt vanställd, deformerad eller i extrema fall omänsklig.

Så perfekt för skräck! :)

Svejk

Veteran
Gullspång - cirka 5000 invånare, liten skärgård i Vänern, nära Tivedenskogarna, sliten, ruggig avfolkningsatmosfär med många tomma masonithus Osäker på järnväg dock.

Nes

Veteran
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stenungsund

Runt 10 000 invånare skulle jag tro.
Skärgård, med Tjörn och Orust som större öar (som dessutom har skog).
Skog till öster.
Järnväg (stationshuset ser dessutom läskigt ut).
Vårdcentral, men inte sjukhus
Gymnasieskola
Dessutom ligger en stor del av Sveriges petrokemi i Stenungsund vilket innebär industriområden i staden, och dessutom en hel del facklande (vilket kan vara läskigt).

Arfert

Facit
Shit vad små de där kommunerna är... Lilla Bredäng har 9230 invånare, men ingen polisstation och absolut inget sjukhus. ;)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hudiksvall där jag växte upp är lite för stort (15000 pers år 2010) men passar i övrigt bra. Ganska litet, med en alltmer avvecklad industri och en åldrande befolkning. Utbildningsförakt och antiintellektualism, "vanligt folk" och magkänsla, misstänksamhet mot allt nytt. Inte helt långt från ett slags hembräntsdrickande Innsmouth. En äldre "fiskarstad" av trähus vid vattnet och hamnen. Ett antal mindre orter runt omkring, med inavel och knivslagsmål och HB-dunkar och epatraktorer. Järnväg finns; ingen flygplats. Mycket skog, DJUP skog, som man kan gå hur långt som helst i om man går åt fel håll. Polisstation, gymnasium, bibliotek. Skärgårdsliknande, med lite utspridda öar längs den hälsingska kusten.

Det blir jävligt mörkt i skogarna i Hälsingland. Mörkt och tyst.

Mogger

Hipsteranka
No offence men Västervik och Stenungsund är ju trevliga småstäder fullt med folk och turister. En svensk skräckstad måste ju vara en delvis övergiven gammal bruksort i avfolkad glesbygd!

Konrad Konvalj

Myrmidon
krank;n66135 said:
Hudiksvall där jag växte upp är lite för stort (15000 pers år 2010) men passar i övrigt bra. Ganska litet, med en alltmer avvecklad industri och en åldrande befolkning. Utbildningsförakt och antiintellektualism, "vanligt folk" och magkänsla, misstänksamhet mot allt nytt. Inte helt långt från ett slags hembräntsdrickande Innsmouth. En äldre "fiskarstad" av trähus vid vattnet och hamnen. Ett antal mindre orter runt omkring, med inavel och knivslagsmål och HB-dunkar och epatraktorer. Järnväg finns; ingen flygplats. Mycket skog, DJUP skog, som man kan gå hur långt som helst i om man går åt fel håll. Polisstation, gymnasium, bibliotek. Skärgårdsliknande, med lite utspridda öar längs den hälsingska kusten.

Det blir jävligt mörkt i skogarna i Hälsingland. Mörkt och tyst.

Som Söderhamn då fast lite större.

Söderhamn kan dock skryta med en nedlagd flygplats vilket förstör kravbilden en aning.

Söderhamn har mycket knark vilket kanske är ett plus och det självdör/mördas folk lite nu och då.

Cybot

Mest spelbar
Man kan helt enkelt fejka en stad. Mixa Hudiksvall med Sjöbo så får du en stad som skulle kunna göra vem som helst mörkrädd (no pun intended).

LordTengel

Swordsman
Måns;n66141 said:
No offence men Västervik och Stenungsund är ju trevliga småstäder fullt med folk och turister. En svensk skräckstad måste ju vara en delvis övergiven gammal bruksort i avfolkad glesbygd!
Äh, kom igen, vi har till och med en slottsruin som kan vara hemsökt! :) Bara man inte lägger äventyret under den skräniga Visfestivalen...!