Nekromanti Svenska eller utländska namn?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Vad tycker folk om att använda utländska namn i rollspel?

Orsaken till att jag frågar är för att jag har börjat skriva ner en lista på organisationer för dogma-utmaningen och dessa blev då tyska. Jag tycker personligen det är ok, men jag ogillar verkligen utländska ord när det finns utmärkta svenska (att använda ronin exempelvis istället för herrelös soldat).

Men nu är ju då frågan vad ni tycker? För exempelvis ronin och andra liknande ord är ju hyfsat accepterat ändå.

God45

#PrayersForBahakan
Man ska använda det som låter bäst eller känns mest passande och då fungerar utländska ord ibland bättre. Så jag säger kör hårt! :gremsmile:

(Ronin antyder en del mer än herrelös soldat så jag är ok med det också faktiskt)

Leon

Leo carcion
Det är klart att det finns månda exempel på usel användning av utländska namn, men även många exempel där det används snyggt. Folk stör sig ofta mest på anglicismer och svengelska, så där får man ha lite fingertoppskänsla.

Vad gäller ronin så är det etablerat i svenskan, nästan lika naturligt att använda som Samuraj, och kommer säkert snart in i SAOL. Dessutom betyder det väl inte riktigt herrelös soldat, utan just herrelös samuraj? Slutligen är herrelös soldat inte ett, utan två ord :gremwink:

Genesis

Ni dés ni maître
Att använda utländska namn som inte är engelska är nästan automatiskt coolt, och att använda engelska är nästan automatiskt töntigt. Svenska är alltid ett säkert kort.

Dimfrost

Special Circumstances
Det som inte funkar, i mitt tycke, är blandningen av svenska och tyska i gruppnamnen. Om det inte finns någon särskild anledning till motsatsen tycker jag alla ska vara på samma språk.

Tony.M.Meijer said:
Vad tycker folk om att använda utländska namn i rollspel?
Om det utspelar sig i ett annat land måste ju namnen låta som om de kommer från det landet.
Om spelet utspelar sig i en sagovärld måste ju namnen låta som i sagorna.