Nekromanti svenska fråga, nutid eller dåtid?

neowyn

Swordsman
Det brukar alltid finnas de som har synpunkter på språket här så jag tänkte att någon har säkert ett svar.
Om jag skriver om olika regenter i länder skall jag då skriva dem i nutid eller i dåtid?

Krille

Super Moderator
Det beror på tid

"Det brukar alltid finnas de som har synpunkter på språket här så jag tänkte att någon har säkert ett svar. Om jag skriver om olika regenter i länder skall jag då skriva dem i nutid eller i dåtid?"

Min personliga åsikt: utgå från spelets "nu". Om regenterna enligt den tidslinjen är eller gör något så ska du använda nutid. Om regenterna enligt samma tidslinje var eller har gjort något så är det dåtid som ska användas. Så om spelets "nu" är anno domini 1192, så är kung Rikard Lejonhjärta i Palestina och dunkar hedningar, men han var hemma och gjorde uppror mot pappa för några år sedan, han blev krönt till kung 1189, och han kommer att dö av en pil i bröstkorgen 1199.

Johan K

Gammal & dryg
Tjaa, för mind el så skulle jag skriva som så att det som gäller för nuet skriver du som det vore nu & dåtiden skirver du i dåtid.
För min del så änns det mest naturligt.

neowyn

Swordsman
tack för svaren

Då kör jag i nutid tror jag, min plan är att skriva en liten kort presentation om olika kända personer i historien som man sedan kan använda sig av och gärna modda så att det passar en egna syften, men målet är att det skall finnas en grund att utgå i från.
Rickard Lejohjärta är en av dem...