Eva Florén
Swashbuckler
Vi har ju haft lite olika diskussioner kring det här med illustratörer genom åren (nu senast omkring vad folk är beredda att betala för en rollspelsillustration)
Nu har jag en liten annorlunda frågeställningen.
Inom rollspelskategorin har vi en rad olika illustratörer:
I Eon tex Kim Vässmar, Michael Gullbrandson, John Hellervik mfl.
I Drakar och Demoner från förr tex, Nils Gulliksson, Stefan Thulin, Stefan Kayat mfl
I Khelataar; Åke Rosenius, Håkan Jonsson mfl.
I Mutant från förr; Peter Johnsson, Peter Bergting mfl
I Vägen; Håkan Ackegård och Åsa Hedenskog
I Skuggornas mästare Gunilla Jonsson
I Gemini tex Stefan Ljungqvist, Johan Egerkrans och Peter Bergting.
I Nuets Drakar och Demoner, Peter Bergting, Tommie Löfqvist, Simon Leijnse, Alvaro Tapia, Jim Nelsson mfl
Ovanstående är ett axplock av namn, det finns givetvis en rad till i de spel jag nämnt och i andra spel som kan och kanske inte finns i min bokhylla. (Med djup respekt för de som inte nämns, det finns ju bara en begränsad tid för mig att skriva och ska jag gräva i alla mina svenska rollspel så...)
Nå till min tanke, av de som jag har tagit upp är merparten svartvita illustrationer/illustratörer och få (med undantag av någon) förekommer som omslagsillustratörer. Få är aktiva idag som illustratörer (med uppenbara undantag) så jag undrar i en flerfaldig frågegång:
Vilka kända SF/Fantasytecknare/illustratörer har vi i Sverige idag?
Vilka av dessa har sin bakgrund i just rollspelsvärlden?
Vilka är Svartvita i sitt uttryck? (Och med det menar jag, vilka gör sina bästa verk i svartvitt?)
Färg enligt ovanstående?
Hur många omslagsillustratörer har vi i Sverige, i fantasy/SF-genren och som har slagit igenom så att de är kända?
Vilka är dem?
------------------------------
Jag gick själv på skoj igenom de jag kände till och det blev en läskigt kort lista
Peter Bergting
Alvaro Tapia
inte mycket att komma med, eller hur?
Så vilka svenska SF/Fantasy illustratörer/konstnärer vill ni rekommendera?
Nu har jag en liten annorlunda frågeställningen.
Inom rollspelskategorin har vi en rad olika illustratörer:
I Eon tex Kim Vässmar, Michael Gullbrandson, John Hellervik mfl.
I Drakar och Demoner från förr tex, Nils Gulliksson, Stefan Thulin, Stefan Kayat mfl
I Khelataar; Åke Rosenius, Håkan Jonsson mfl.
I Mutant från förr; Peter Johnsson, Peter Bergting mfl
I Vägen; Håkan Ackegård och Åsa Hedenskog
I Skuggornas mästare Gunilla Jonsson
I Gemini tex Stefan Ljungqvist, Johan Egerkrans och Peter Bergting.
I Nuets Drakar och Demoner, Peter Bergting, Tommie Löfqvist, Simon Leijnse, Alvaro Tapia, Jim Nelsson mfl
Ovanstående är ett axplock av namn, det finns givetvis en rad till i de spel jag nämnt och i andra spel som kan och kanske inte finns i min bokhylla. (Med djup respekt för de som inte nämns, det finns ju bara en begränsad tid för mig att skriva och ska jag gräva i alla mina svenska rollspel så...)
Nå till min tanke, av de som jag har tagit upp är merparten svartvita illustrationer/illustratörer och få (med undantag av någon) förekommer som omslagsillustratörer. Få är aktiva idag som illustratörer (med uppenbara undantag) så jag undrar i en flerfaldig frågegång:
Vilka kända SF/Fantasytecknare/illustratörer har vi i Sverige idag?
Vilka av dessa har sin bakgrund i just rollspelsvärlden?
Vilka är Svartvita i sitt uttryck? (Och med det menar jag, vilka gör sina bästa verk i svartvitt?)
Färg enligt ovanstående?
Hur många omslagsillustratörer har vi i Sverige, i fantasy/SF-genren och som har slagit igenom så att de är kända?
Vilka är dem?
------------------------------
Jag gick själv på skoj igenom de jag kände till och det blev en läskigt kort lista
Peter Bergting
Alvaro Tapia
inte mycket att komma med, eller hur?
Så vilka svenska SF/Fantasy illustratörer/konstnärer vill ni rekommendera?