Nekromanti Svenska Illustratörer

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Vi har ju haft lite olika diskussioner kring det här med illustratörer genom åren (nu senast omkring vad folk är beredda att betala för en rollspelsillustration)
Nu har jag en liten annorlunda frågeställningen.

Inom rollspelskategorin har vi en rad olika illustratörer:
I Eon tex Kim Vässmar, Michael Gullbrandson, John Hellervik mfl.
I Drakar och Demoner från förr tex, Nils Gulliksson, Stefan Thulin, Stefan Kayat mfl
I Khelataar; Åke Rosenius, Håkan Jonsson mfl.
I Mutant från förr; Peter Johnsson, Peter Bergting mfl
I Vägen; Håkan Ackegård och Åsa Hedenskog
I Skuggornas mästare Gunilla Jonsson
I Gemini tex Stefan Ljungqvist, Johan Egerkrans och Peter Bergting.
I Nuets Drakar och Demoner, Peter Bergting, Tommie Löfqvist, Simon Leijnse, Alvaro Tapia, Jim Nelsson mfl

Ovanstående är ett axplock av namn, det finns givetvis en rad till i de spel jag nämnt och i andra spel som kan och kanske inte finns i min bokhylla. (Med djup respekt för de som inte nämns, det finns ju bara en begränsad tid för mig att skriva och ska jag gräva i alla mina svenska rollspel så...)

Nå till min tanke, av de som jag har tagit upp är merparten svartvita illustrationer/illustratörer och få (med undantag av någon) förekommer som omslagsillustratörer. Få är aktiva idag som illustratörer (med uppenbara undantag) så jag undrar i en flerfaldig frågegång:

Vilka kända SF/Fantasytecknare/illustratörer har vi i Sverige idag?
Vilka av dessa har sin bakgrund i just rollspelsvärlden?
Vilka är Svartvita i sitt uttryck? (Och med det menar jag, vilka gör sina bästa verk i svartvitt?)
Färg enligt ovanstående?
Hur många omslagsillustratörer har vi i Sverige, i fantasy/SF-genren och som har slagit igenom så att de är kända?
Vilka är dem?

------------------------------

Jag gick själv på skoj igenom de jag kände till och det blev en läskigt kort lista
Peter Bergting
Alvaro Tapia

inte mycket att komma med, eller hur?
Så vilka svenska SF/Fantasy illustratörer/konstnärer vill ni rekommendera?

Ymir

Liten kantbaron
Jag är ett stort fan av Ackegård. Han är en mästare på blyerts, och intressanta, detaljerade bakgrunder där det alltid liksom...händer något. Killen skapar magi med bara några streck. Tex den här eller den här tycker jag är helt fantastiska. Han är sedan inte dum på tusch heller. Direkt.

Det blir vidare inte sämre av att man får sån här total mysfantasy-nostalgi av allt han gör, för att man förknippar honom så hårt med, well, gamla Drakar & Demoner.

Han har -tre- gallerier på nätet. Ett barnvänligt här, ett mindre barnvänligt här, och ett totalt barnförbjudet här. Håll till godo.

- Ymir, dyrkar lite försiktigt

Örnie_UBBT

Swordsman
Glöm ej Järnringens illustratörer (Mutant: Undergångens Arvtagare, kommande Coriolis, Järnringens böcker - Svavelvinter, Blodsmak, Skördedrottningen etc) Magnus Fallgren och Martin Bergström som båda illustrerat så gott som samtliga omslag för Järnringens produkter, och samtliga av dem i färg.

hälsar
Örnie

Dr_Graevling

Veteran
Kanske inte kommer som någon större överraskning om jag säger att Ackegård är en stor inspirationskälla för mig. :gremwink:

Karln är ruggigt grym på blyerts och tusch. Hans digitala alster (färgläggningar och sånt) imponerar dock inte lika mycket.

Rising

Vila i frid
Tapia och Gulliksson är mina favoriter. De kan inte bara rita fina bilder utan är mer av skickliga illustratörer, vilket jag håller som flerfaldigt bättre. Deras verk illustrerar och lyfter fram saker, snarare än att bara vara dekorativa eller avbildande.

Vilken bajsapa som helst kan rita snygga bilder. Men att kunna illustrera, det är en konst få förunnat.

Arfert

Facit
Håller med, vill att bilderna tillför något. Är så jag själv försöker illustrera.

Arfert

Facit
Jupp, han är väldigt driven... synd att han inte parats ihop med ett spel som passar med hans teckningsstil... för det tycker jag inte han riktigt har (än).

Rising

Vila i frid
Jag gillar också illustratörer med en grafisk känsla och medvetenhet. Där kan man bland annat nämna dina arketypillustrationer i Kult, som jag tycker bildar väldigt anslående uppslag. Liksom, det är inte bara bilderna var och en för sig som är grejen - utan hur de fungerar ihop på sidorna. Sånt tycker jag är viktigt. Jag gillar när layouten och illustrationerna går hand i hand, så att det inte ser ut som att tecknaren först ritat bilder för sig själv, och att en layoutare sedan tagit dem och tänkt "jaha, vad ska jag göra med de här, nu då?"

Men det är ju samtidigt inte illustratörens fel om detta element saknas.

Arfert

Facit
medhåll... lägg även till: "när texten och illustrationerna går hand i hand".. vilket är "felet" i många spel... coola bilder, som illustrerar NÅGOT, men tyvärr har det inget med spelet i fråga att göra..

Organ

Out of time, out of mind
Jag gillar när layouten och illustrationerna går hand i hand, så att det inte ser ut som att tecknaren först ritat bilder för sig själv, och att en layoutare sedan tagit dem och tänkt "jaha, vad ska jag göra med de här, nu då?"

Men det är ju samtidigt inte illustratörens fel om detta element saknas.
Ej heller kan man direkt skylla på layoutaren i dessa fall, denne får ju oftast ett antal illustrationer slängda i famnen och ska sedan försöka göra nått snyggt med dessa i. Bäst blir, antar jag, om layoutaren och illustratören jobbar tillsammans (eller är en och samma person) med att skapa en grafisk helhet av sina respektive bidrag.

Fast vad fan vet jag? Jag kan ju knappt läsa och tycker ju för 17 att Dik Browne gör snygga serier.

/Anders

Dewil

Skrivbordsgeneral
Tapia och Gulliksson är mina favoriter.
Apropå Gulliksson, som alltid var min favorit: ritar han något nuförtiden? (Han slutade ju illustrera för Ä-spel ungefär 1989.)

Dewil

Svarte Faraonen

ром и смерть
Jag hade planer på att skriva ett lättsamt, småporrigt gladfantasyspel ett tag, men hittade mer högprioriterade saker att ägna mig åt. Ackegård var där en stor inspirationskälla.

Eksem

Champion
Där gillar jag verkligen en av snubbarna som brukar illustrera för Fenix, jag minns inte vad han heter nu dock och har inte tidningarna här. Jag är inte överförtjust i hans manér egentligen (fast de passar jättebra i tidningen, så manéret är det inget fel på alls heller), men bilderna han gör illustrerar verkligen artikeln.

Vet inte om det var han som gjorde illustrationerna till den där Nalle Puh-brittdeckar-artikeln, men de var också bra.

ripperdoc

Myrmidon
Tamm

Jag gillar gamla hederliga Tamm till Viking, men jag vet mycket lite om honom. Någon som har mer info?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Reine Rosenberg har illustrerat spelledarskärmen till Sh AI, en del konventsscenarion till Riotminds och några artiklar till Fenix.

Lukas Thelin har gjort en del för Sverok och Fenix. Jag tycker att han är skicklig men tecknar lite för mycket serietidningsaktigt och har för glättiga och glassiga färger.

Är jag för övrigt den enda som inte är särskilt förtjust i Ackegård? Jag tycker inte att hans stil har förbättrats ett dugg sedan DoD-tiden och tycker att hans motiv är väl gubbsjuka för min smak. Som person är han säkert jättetrevlig men jag skulle inte vilja ha någon av hans alster på min vägg. Hellre då Tapia eller Bergting som gör riktigt mysiga saker. Perkan (som säkert har ett riktigt namn också) är även han en lovande ung man.

ro83rt

Swordsman
Är jag för övrigt den enda som inte är särskilt förtjust i Ackegård? Jag tycker inte att hans stil har förbättrats ett dugg sedan DoD-tiden och tycker att hans motiv är väl gubbsjuka för min smak. Som person är han säkert jättetrevlig men jag skulle inte vilja ha någon av hans alster på min vägg. Hellre då Tapia eller Bergting som gör riktigt mysiga saker. Perkan (som säkert har ett riktigt namn också) är även han en lovande ung man.
Perkan heter Per Sjögren utan sin dräkt. Annars håller jag med dig angående Ackegård. Rent tekniskt är han självklart duktig men efter tjugo submissive-brudar i kedjor börjar man undra hur det står till egentligen?