Nekromanti Svenska konventsscenarier

ripperdoc

Myrmidon
Med jämna mellanrum nämns diverse konventscenarier i diskussionerna här och då och då droppas en länk. Men det är förbannat svårt att hitta dem igen här på forumet. Jag har för mig att danskarna har ett samlat arkiv av konventsscenarier (länk någon?) men vi har inget i Sverige så vitt jag vet.

Så jag efterlyser helt enkelt länkar till svenska konventscenarier online av alla de slag. Det produceras massor av scenarier varje år - försvinner alla dessa i glömska så fort de spelats klart? Det måste finnas hundratals gedigna scenarion som ligger och skräpar på diverse arrangörers och författares hårddiskar, för evigt glömda... är du en ägare till ett sådant hedervärt verk, varför inte bifoga det till allas glädje?

För att ha något att börja med så tipsar jag om:
Sveroks Scenariobank. Dessvärre är det inte helt lätt att hitta guldklimparna i den här samlingen, och det är inte heller trivialt att gräva fram konventsscenarier från högen av vanliga, trista äventyr för hemmaspel :gremlaugh:)

/RipperDoc - som klurar på att starta ett arkiv för konventsscenarier om det visar sig finnas en vettig mängd scenarier att samla

MrG

Swashbuckler
Tror att många lägger upp dem på sina egna sidor, det gör i alla fall vi nu mer och t ex kurragömmaklubben kamoflage ...

En del säljer dem även i fina tryckta versioner på senare konvnet, eller i böcker (tror i alla fall att ASFarnas böcker har konventscenarion i sig).

Kan hylla tanken med arkiv på scenarion, men kanske även en länksamling till arrangörer som lägger upp sina scenarion?

ripperdoc

Myrmidon
Kan hylla tanken med arkiv på scenarion, men kanske även en länksamling till arrangörer som lägger upp sina scenarion?
Ja, självfallet - arkiv kunde både syfta på att ge utrymme for att lägga upp scenarier och länkar till arrangörer. Men min uppfattning har hittills varit att endast en minoritet av arrangörerna har egna hemsidor och lägger upp scenarier - och även om de har hemsidor är de svåra att hitta med generella sökningar. Därför ber jag folk att posta länkar här :gremsmile: Jag tackar för ditt bidrag och hoppas på fler!

/RD

ripperdoc

Myrmidon
Re: Dansk dynamit

Ja, dynamit är det verkligen - efter att ha bläddrat runt ett tag på sidan känner jag hur det bara osar av kvalitet. De har bara ett problem - de är på danska. Någon som känner sig för att översätta hundra konventsscenarier till svenska? :gremsmile: (ja, jag kan läsa danska, men inte med samma behållning som om det vore svenska ... och handouts/karaktärer vill man nog ha på svenska i vilket fall för att undvika dåliga skämt eller missförstånd under spelets gång)

Jag vet att det finns lika många bra svenska konventsscenarier där ute, men finns de online?

/RipperDoc - värt att satsa på

Kultkult

Veteran

Ja, sidan är en ren guldgruva och jag har gjort flera besök att sprida sidan men jag inser dess geografiska begränsningar. En svensk motsvarighet vore fantastiskt men ingen har hittills besvarat uppropet...

Jake Steele

Warrior

Finns det inte en tävling för årets bästa konventsscenario, den som håller i tävlingen bör ju redan nu sitta på ett flertal scenarion som skulle kunna läggas ut. (Ja, jag inser att författararna måste ge sitt tillstånd)

Tillägg:
Jag skulle väldigt gärna vilja ha tag på Adventure scenariot Indian Jones och Kristi lekamen som gick på GothCon för något år sedan, underbart äventyr!

A.

MrG

Swashbuckler

Finns det en scenariotävling för konventsscenarion? Fanns nått med Emmisar på SydCon förr i tiden, men trodde det hade gått i graven.

_______

Och pröva fråga GothCon, de brukar ha bra samband och koll på gamla arrangörer.

ripperdoc

Myrmidon
Konventsutmaningne

Krille har ju sin Konventsutmaning. Men dessvärre tror jag personligen att Krilles definition av bra konventsscenarier är något snävt :gremlaugh: Jag skulle vilja se hur många av Projekt Rlyeh:s scenarier som skulle få pris av Konventsutmaningen :gremwink:

(Konventsutmaningen har dock såvitt jag kan se en god smak när det gäller att välja ut vinnare :gremlaugh: )

/RipperDoc

MrG

Swashbuckler
Re: Konventsutmaningne

Finns den kvar? Länken du hade visade till 2004 års variant... och nyfiken på vem som vann då? Tror det var då jag försökte nominera Irrbloss Adventure!-scenario :gremwink:
Och missminner jag mig inte så fanns det någon regel om att det bara var reglescenarion (vilket kanske rensar hälften av scenariona i snitt per år).

Men kanske försöka samordna någon form av sån tävling...

thark

Hero
Re: Konventsutmaningne

Och missminner jag mig inte så fanns det någon regel om att det bara var reglescenarion (vilket kanske rensar hälften av scenariona i snitt per år).
...hela syftet med utmaningen var att uppmuntra skapandet av fler regelscenarion i en miljö där de var fåtaliga, så det är kanske inte är så konstigt. ;-)

MrG

Swashbuckler
Re: Konventsutmaningnen

Kanske därför jag inte hittade någon ny, senast konventen jag kollade in hade väldigt få systemlösa scenarion.

Verkar ha fyllt sitt syfte :gremlaugh: så nu kanske vi kan ha en generell scenarioutmaning?

Krille

Super Moderator
Re: Konventsutmaningen

Konventsutmaningen var som påpekas på annan plats en utmaning med avsikt att få in fler regelscenarier på konvent, då ett typiskt konventsprogram såg ut så här. Det var till för att öka mångfalden på svenska konvent i en tid då konventen till stor del led av enfald.

Utmaningen var tudelad: dels ville jag som pusha för fler regelscenarier enligt mångfaldsidén ovan genom att belöna regelscenarier. Belöning för regelscenarier torde leda till fler regelscenarier, var tanken. Dels ville jag också pusha för att mina kollegor skulle visa sig intresserade av motsvarande, så jag utmanade andra speltillverkare att visa sig åtminstone lika generösa som ett sketet hobbyföretag från Skövde.

Utmaningen lades ner av två skäl: för det första så verkade den ha uppfyllt sitt syfte, då det faktiskt finns regelscenarier på konvent numera. För det andra så fanns det inget intresse från vare sig konvent, spelare eller andra förlag. Det enda konvent som visade intresse för att ens nämna det var GothCon där det kom med som en fotnot (SydCon var dock schyssta och svarade att det lät som en bra idé under 2003 års utmaning, men det blev inget av det). Under 2004 fick jag in en (1) nominering. Och av de andra förlagen så var det bara Anders Blixt som visade intresse.

"Jag skulle vilja se hur många av Projekt Rlyeh:s scenarier som skulle få pris av Konventsutmaningen"

Inget alls: utmaningen var för svenska konvent. Och skulle Danmark införlivas som provins i Skåne så skulle ändå max tre stycken få pris, nämligen ett per år.

MrG

Swashbuckler
Re: Konventsutmaningen

Konventsutmaningen var som påpekas på annan plats en utmaning med avsikt att få in fler regelscenarier på konvent, då ett typiskt konventsprogram såg ut så här. Det var till för att öka mångfalden på svenska konvent i en tid då konventen till stor del led av enfald.
Det verkar ju funkat närmst för bra, minns jag inte fel så hade BSK senast ett friformsscenario och resten med system :gremwink: