Nekromanti Svenska namn på grejer från Genetech

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Till D20 Modern finns det en fräsig minisetting* som heter Genetech som man kan kolla in här. Jag ska testa den med reglerna från Evolutionens Barn om nån vecka så jag har börjat klurat lite på vad saker kan tänkas heta på svenska.

Två viktiga begrepp i settingen är ”Franks” (människor med trimmade egenskaper, döpta efter Frankenstein och hans monster) och ”Moreaus” (resultatet av korsbefruktning av människo- och djur-DNA, döpta efter den gode doktor Moreau). Jag är inne på att behålla de begreppen eftersom de är rotade i litteratur och jag är en hipp kulturkofta.

Franks underdelas i sin tur till olika typer. Såna med förbättrad styrka kallas ”Brutes”, mer tåliga kallas ”Praetorians”, de med mycket hög koordination kallas ”Deadeyes”, etc. Jag var lite fundersam på om jag skulle ta med det till svenska alls (kändes först som att det mest var viktigt i d20-sammanhanget för att sätta etikett på paketen som påverkar grundegenskaperna), men visst vore det rätt soft att få kläcka ur sig ”Nej, jag behöver ingen assistans, jag har med mig mitt eget team med ägg. Visa vägen till datacentralen bara.” Så … vad tusan kallar man de andra typerna på svenska? Här tror jag det vore fint att ha några lite dissiga namn som folk i branschen kan tänkas svänga sig med.

• Brute: fysiskt starka typer med bra mörkerseende.
• Deadeye: vässad koordination. Används som krypskyttar eller piloter och sånt.
• Egg: smarta jäklar. Ägg även på svenska, helt klart.
• Honeytrap: trimmade för den sociala delen i infiltration och spionage. Svalor och korpar lär visst KGB ha kallat dem i verkligheten.
• Praetorian: extremt tåliga, används för livvaktsuppdrag. Köttsköld kanske vore passande.
• Stalker: vässade sinnen för kunna att spåra upp byten. Sniffare, spårare, ?

Moreaus utgår från ett specifikt djur (t.ex. björn, hund eller delfin) men här finns istället tre olika grader som indikerar mycket de djuriska egenskaperna framträder:

• Covert: inga synliga tecken på djur-DNA. Kan tas för mänskliga så länge de inte uppvisar extraordinära egenskaper.
• Moderate: ofta kraftig behåring men inte päls, kan förklä sig hjälpligt, somliga ser mer ut att vara människor födda med missbildningar än att tillhöra en annan art.
• Overt: tydligt icke-mänskliga, kraftiga förändringar i storlek och kroppsform, riktigt päls, svans, hela kittet. Har svårt att förklä sig till människor. Många trivs lika bra med att förflytta sig fyrfota som på två ben.

Här har jag inte kommit på nåt vettigt över huvud taget, så förslag mottages tacksamt. Här känns det som att det är mer fråga om vetenskaplig klassificering.

Rickard

Urverk speldesign
Låter coolt. Lingo är viktigt men svårt att få till. Jag skulle nog köra på kroppsdelar/organ.

Muskler: fysiskt starka typer med bra mörkerseende.
Ögonhålor: vässad koordination. Används som krypskyttar eller piloter och sånt.
Hjärnor: smarta jäklar. Ägg även på svenska, helt klart, fast ägg är slang för »idioter«.
Hjärtan: trimmade för den sociala delen i infiltration och spionage. Svalor och korpar lär visst KGB ha kallat dem i verkligheten.
Skinn: extremt tåliga, används för livvaktsuppdrag. Köttsköld kanske vore passande.
Svansar: vässade sinnen för kunna att spåra upp byten. Sniffare, spårare, ?

Jag skulle vilja haft tarmar med någonstans. Kanske istället för hjärta?

/Han som inte kom på något tema för Moreau

w176

Förlorad dotter
• Brute: fysiskt starka typer med bra mörkerseende.
Buse
• Deadeye: vässad koordination. Används som krypskyttar eller piloter och sånt.
Kvick, vässla
• Egg: smarta jäklar. Ägg även på svenska, helt klart.
Ägg
• Honeytrap: trimmade för den sociala delen i infiltration och spionage. Svalor och korpar lär visst KGB ha kallat dem i verkligheten.
Svalor och Korpar
• Praetorian: extremt tåliga, används för livvaktsuppdrag. Köttsköld kanske vore passande.
Bälta
• Stalker: vässade sinnen för kunna att spåra upp byten. Sniffare, spårare, ?
Blodhund, terrier, råtta

• Covert: inga synliga tecken på djur-DNA. Kan tas för mänskliga så länge de inte uppvisar extraordinära egenskaper.
Dold
• Moderate: ofta kraftig behåring men inte päls, kan förklä sig hjälpligt, somliga ser mer ut att vara människor födda med missbildningar än att tillhöra en annan art.
Subtil
• Overt: tydligt icke-mänskliga, kraftiga förändringar i storlek och kroppsform, riktigt päls, svans, hela kittet. Har svårt att förklä sig till människor. Många trivs lika bra med att förflytta sig fyrfota som på två ben.
Påtaglig

Tarotikum

Veteran
Min käre Surbjörn, det vore finfint för en annan att få veta lite mer om världen, alltså "Evolutionens Barn" eftersom jag känner att namnvalet kan påverkas väldigt mycket av vilken tidsepok och vilken känsla man ska utgå ifrån. Är det hi-tech-framtid, apokalyptisk misär eller någonting helt annat?

Mina förslag baseras i en värld där man inspirerats av det klassiskt nordiska, således..

Brutes - Tor
Deadeyes - Ull / Skade
Egg - Mimer / Oden
Honeytrap - Freja / Loke
Praetorian - Vidar
Stalker - Heimdall

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tarotikum said:
Min käre Surbjörn, det vore finfint för en annan att få veta lite mer om världen, alltså "Evolutionens Barn"
Lite begreppsförvirring, I see.

Evolutionens Barn är ett anime-scifispel vars spelvärld närmast kan jämföras med Ghost in the Shell, Akira och Bubblegum Crisis. Det har ett regelsystem som är lite speciellt.

Det DeBracy vill använda är alltså regelsystemet från EB till världen från Genetech.

Så, jag ville bara reda ut begreppen. Carry on. =)

DeBracy

Tarotikum said:
Min käre Surbjörn, det vore finfint för en annan att få veta lite mer om världen, alltså "Evolutionens Barn" eftersom jag känner att namnvalet kan påverkas väldigt mycket av vilken tidsepok och vilken känsla man ska utgå ifrån. Är det hi-tech-framtid, apokalyptisk misär eller någonting helt annat.
Mja, världen i Evolutionens Barn kommer inte påverka så mycket för jag byter ju ut den helt till förmån för Genetech-settingen som är en lite dystopisk nära framtid. Typ Bourne-filmerna fast med taskigare väder på grund utav att klimatet gått åt skogen, och med en subtilt leoparddopad huvudperson eller nåt. :gremsmile:

Evolutionens Barn utspelar sig annars i superstaden Metropolis som är hemskt ren och fin på undersidan, och sedan har fullt med muterade proletärer under jorden som producerar vad de där ovan behöver. I alla fall om man ska tro cyberterroristernas propaganda.

Jag hade faktiskt inte tänkt på att koppla ihop de här grejerna förut, men det är klart att Genetech kan utspela sig i 100-200 år innan den vanliga settingen i EB om man vill. :gremlaugh:

Nordiskt tema känns för stiliserat för min del, jag tänker mig nåt gatunära och lite rått.

DeBracy

Svarte faraonen said:
Svenska "ägg" och engelska "egghead" har väldigt skilda betydelser.
Den betydelsen hinner skifta innan 2070 och ger bara en extra krydda av dissighet till termen! :gremlaugh:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
DeBracy said:
Jag hade faktiskt inte tänkt på att koppla ihop de här grejerna förut, men det är klart att Genetech kan utspela sig i 100-200 år innan den vanliga settingen i EB om man vill. :gremlaugh:
EB needs more furries. Helt klart ett förbättringsområde för andra utgåvan! =)

Tarotikum

Veteran
Ah, jag fick mera vibbar av Pyrisamfundet - då blir det ju helt fel men ändå rätt. T.ex. Appleseed har ju en hel del namn och influenser från grekisk-romersk mytologi, varför inte då köra den nordiska här?

Äsch, jag är alldeles för oinsatt känner jag.. :gremsmile:

Tyr

Hero
Brute: Råskinn
Deadeye: Tricksare
Egg: Nötknäckare
Honeytrap: Honungstunga
Praetorian: Slagpåse
Stalker: Sniffare

Något sådant. Gillade Cybots "sockertopp". :gremlaugh:

Caligo

Swashbuckler
Några förslag:

Brutal (en brutal)
Hök
Hjärna
Duva eller svala
Korp
Sköld
Spårhund

Genesis

Ni dés ni maître
• Brute: Flex, bang
• Deadeye: Zoom, klick
• Egg: Ägg!
• Honeytrap: Brud (extra bra om det är en snubbe), fjoll, läder (som i "munläder")
• Praetorian: Vägg, smack, bly
• Stalker: Svans, plåster, dektor (förkortning av "detektor")

"Jag har lejt två flex till jobbet, och jag ligger med stans bästa läder, men jag behöver en klick om det ska gå i lås, och du är skyldig mig femti laxar, kompis."

EDIT: Jag tror att det är dumt att använda djurnamn om det finns faktiska djurmutanter i spelet.

DeBracy

Tyr said:
Vilka namn slutade det med att du använde?
Inga än, vi lirar nästa helg. Jag har inte riktigt hunnit tänka igenom vilka det blir så vi får se.

Djurnamn för franks tror jag blir förvirrande då det samtidigt är mer faktiska djur i omlopp, så det blir nog mer att kika på andra alternativ där. Genesis kom med förslag som var riktit utanför lådan vilket öppnade för nya vinklar som jag nog ska utforska.

I vilket fall: jättetack för alla förslag!